بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
استارت آپ چین
چین یکی از برترین کشور‌های اقتصادی دنیاست و استارت آپ چین از برترین‌های جهان است.
کد خبر : ۲۴۱۱۹۱

خواندن ۲ دقیقه

استارت آپ چین

به گزارش بورس نیوز، چین یکی از برترین کشور‌های اقتصادی دنیاست و استارت آپ چین از برترین‌های جهان است. در این مقاله به بررسی این مبحث می‌پردازیم. چین با حمایت دولت خود در سال‌های اخیر شاهد رشد کارآفرینی و ظهور استارت آپ‌های مختلف و جهانی بوده است. با ایجاد یک استارت آپ با ایده نو می‌توانید به بازار بزرگ چین دسترسی داشته باشید و رشد کنید. در حال حاضر برنامه‌های مختلفی از جمله ویزای کارآفرینی شانگ‌های چین به کارآفرینان و بنیانگذاران استارت آپ ارائه می‌شود و ورود آن‌ها را تسهیل می‌بخشد. چنانچه علاقه‌مند به تجارت و ایجاد استارت آپ چین هستید مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله مطالب خوبی را در این باره ارائه کرده اند.

معرفی استارت آپ چین

از سال ۲۰۱۵ دولت چین استراتژی کارآفرینی و نوآوری گسترده را اجرا می‌کند که شامل ساخت یک اکوسیستم استارت آپی به منظور حل بیکاری جوانان و ایجاد رشد جدید است. با تشکر از داستان موفقیت BAT چین (بایدو، علی بابا، تنسنت) و این سیاست‌های جدید، رونق کارآفرینی استارت آپ در چین همراه با گسترش زیرساخت‌ها و سیستم عامل‌های استارت آپ‌ها به سرعت رشد کرده است. با داشتن ۲۰۶ استارت آپ با ارزش بیش از ۱ میلیارد $ (دلار) چین دارای بزرگترین اکوسیستم استارت آپی در جهان است. گرچه ما دقیقاً نمی‌دانیم تعداد استارت آپ‌های چین دقیقاً چقدر است، اما گزارش‌های متعدد ادعا می‌کنند که بیش از ۱۰۰۰۰ استارت آپ روزانه در چین ایجاد می‌شود.

برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که بیش از ۳۰ میلیون استارت آپ در چین وجود دارد که بیش از کل جمعیت نپال است. کشوری را تصور کنید که پر از کارآفرین باشد. در حالی که بیشتر این شرکت‌های نوپا شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ (SME) هستند، تعداد بسیار زیادی از استارت آپ‌هایی که هر روز در چین ایجاد می‌شوند، آن را به یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های نوپا در جهان تبدیل کرده است

در نمودار زیر رتبه چین در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می‌کند:

استارت آپ چین

بررسی استارت آپ چین

چین یکی از برترین نهاد‌های اقتصادی در جهان است. بسیاری از خارجی‌ها تجارت خود را در چین از ابتدا شروع می‌کنند یا از خارج از کشور به بازار کار در چین گسترش می‌دهند. فرصت‌های زیادی وجود دارد:

بزرگترین روند محیط استارت آپی امروز چین تمرکز بر فناوری‌های پیشرفته است.
شما برای حیات به عنوان یک استارت آپ به یک مزیت فنی نیاز دارید.
این می‌تواند هوش مصنوعی یا بلاکچین باشد، اما فناوری پیشرفته رمز موفقیت جدید در چین امروز است.
چین به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک بازار مصرفی است و بیشتر رشد اقتصادی آن بیش از آنکه از طریق صادرات یا تولید حاصل شود، مصرف کننده است. شرکت‌های خرده فروشی و خدماتی احتمالاً در بهترین موقعیت برای استفاده از آن هستند. روند دیگر اتوماسیون است. نیروی کار چین کامل است. فعالیت آن در چین بسیار گرانتر از قبل شده است، بنابراین رباتیک و اتوماسیون در ۳ تا ۵ سال آینده محرک اصلی هستند. روند سوم خروج چین از مرز‌های خود است. توسعه امروز چین در سمت اینترنت بیشتر در بازار داخلی متمرکز شده است.

ویژگی‌ها و چالش‌های استارت آپ چین

برخی از با ارزش‌ترین شرکت‌های اینترنتی در جهان چینی هستند، اما اکثر آن‌ها از لحاظ تاریخی در خارج از چین فعالیت نمی‌کردند. شرکت‌های چینی در حال تبدیل شدن به رهبران جهانی هستند و ممکن است شما آن‌ها را در اروپای غربی یا آمریکای شمالی نبینید، اما می‌توانید آن‌ها را در جنوب شرقی آسیا، آسیای جنوبی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا (اولین بازار‌های تلفن‌های موبایل) پیدا کنید. این بازار‌ها بسیار شبیه به بازار چین است، جایی که اولین تجربه مردم در اینترنت با تلفن‌های هوشمند آن‌ها است.

در جدول زیر می‌توانید از جمله چالش‌ها و ویژگی‌های استارت آپ چین را مشاهده کنید:

استارت آپ چین

توسعه استارت آپ چین

در حدود سال ۲۰۱۵، زمانی که استراتژی چین برای توسعه یک اکوسیستم مبتدی اعلام شد، اکوسیستم استارت آپ چین از نظر ارتقا وضعیت بین المللی و گسترش بازار آغازین داخلی، توسعه سریعی را نشان داد. شاخص نوآوری جهانی چین از ۳۵ در سال ۲۰۱۳ به ۱۴ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و پکن و شانگ‌های به عنوان ۱۰ شهر برتر در اکوسیستم استارت آپ جهانی ظاهر شده اند. اگرچه بسته به روش تجمیع در تعداد شرکت‌های جهانی تک شاخ تفاوت‌هایی وجود دارد، اما برای کسب مقام اول و دوم با ایالات متحده رقابت می‌کند. به طور خاص، رشد شرکت‌های غول در:

تجارت الکترونیکی
فناوری مالی
رسانه‌ها
تدارکات
و بخش‌های هوش مصنوعی قابل توجه بود.
تعداد شرکت‌های جدید در چین به سرعت افزایش یافته است و فضای نوآوری گسترده، بستری برای حمایت از شرکت‌های نوپا ایجاد شده است که پایه و زیرساخت‌های اکوسیستم‌های نوپا را بنا نهاده است. رونق و عملکرد استارت آپ‌های چینی اجرای سیاست چین برای توسعه اکوسیستم استارت آپ آن شکل گرفت. در سال ۲۰۱۵، دولت چین طرح جامع توسعه اکوسیستم استارت آپی را اعلام کرد و با توجه به مرحله توسعه اکوسیستم استارت آپی یک سیاست توسعه گام به گام اجرا کرد. در ابتدا، با تمرکز بر ایجاد بنیان برای اکوسیستم تجارت، مانند بهبود فضای کسب و کار، ایجاد یک بستر و احیای بازار سرمایه گذاری در چین، آن را ارتقا داد. از سال ۲۰۱۷، سیاست استارت آپ چین متمرکز بر:

تجاری سازی علم و فناوری
همکاری قوی‌تر بین شرکت‌های نوپا و بزرگ
تقویت همکاری‌های خارجی برای شرکت‌های نوپا
و ایجاد پایگاه استارت آپ جهانی است.

ویزای کارآفرینی چین

ویزای کارآفرینی این کشور در واقع ویزای جداگانه‌ای نیست. در واقع این یک اجازه اقامت چین در امور خصوصی است که حاوی حاشیه نویسی ویژه‌ای از کارآفرینی است. این سیاست توسط دولت برای تسهیل ورود خارجی‌ها به چین برای راه اندازی مشاغل معرفی شد. ویزای کارآفرینی به طور آزمایشی در چندین شهر و استان منتخب اجرا شده است. برای فارغ التحصیلان بین المللی از دانشگاه‌های چین، که قصد دارند کار در چین آغاز کنند، ویزای کارآفرینی به آن‌ها کمک کرده تا به سرعت در چین اقامت یابند. شرایط ویزای کارآفرینی چین در مناطقی که ارائه می‌شوند کمی متفاوت است. با این حال، به طور کلی اگر یک فرد غیر چینی بخواهد برای ویزای کارآفرینی چین اقدام کند، باید یکی از شرایط زیر را انجام دهد:

متقاضی نیاز به ارائه طرح نوآوری یا طرح تجاری کارآفرینی دارد و باید از دانشگاه چین فارغ التحصیل شود.
متقاضی قصد دارد سرمایه گذاری چین یا برنامه نوآوری یا طرح تجاری کارآفرینی ارائه دهد.
متقاضیان باید برای ویزای S۱ با اظهار کارآفرین اقدام کنند و سپس آن را به یک مجوز اقامت برای امور خصوصی با حاشیه نویسی ویژه کارآفرینی منتقل کنند. روند جزئیات درخواست بسته به منطقه یا شهری که متقاضیان مایل به رفتن هستند.

کارآفرینی‌های برتر در چین

از نظر اندازه و مقیاس استارت آپ ها، این کشور با غول‌های استارت آپی مانند ByteDance، که صاحب پلتفرم اشتراک ویدیو تیک تاک است، با ارزش ۷۵ میلیارد $ (دلار) با ارزش‌ترین استارت آپ جهان است. به دنبال ByteDance، Didi Chuxing، ۲ غول دیگر استارت آپی چین ۵۶ میلیارد $ (دلار) و Kuaishou، یک سیستم عامل اشتراک ویدیو دیگر ۱۸ میلیارد $ (دلار) ارزش گذاری شده است. این‌ها ۳ استارت آپ برتر با ارزش چین هستند. به غیر از این شرکت‌های نوپا، چین همچنین دارای غول‌های فناوری در حال رشد سریع مانند Alibaba، Tencent و Xiaomi است.

این شرکت‌ها نه تنها با تزریق میلیون‌ها سرمایه، اقتصاد اینترنتی چین را قادر می‌سازند بلکه حضور خود را در جهان گسترش می‌دهند و تسلط فناوری این کشور را تقویت می‌کنند. همه این غول‌های فناوری روزگاری فقط استارت آپ‌های کوچک و دارای پتانسیل‌های گسترده بودند. امروز آن‌ها به آنچه یک استارت آپ آرزو دارد رسیده اند. آن‌ها علنی شده اند و به گسترش سریع خود در سراسر جهان ادامه می‌دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر