بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک‌سوزن به "سازمان بورس" یک جوالدوز به ...

یک‌سوزن به
معتقدم از همان روزی که معاملات بورس ۲ شیفته شد و شاخص بورس تا محدوده ۲ میلیون واحدی رشد کرد، مشکلات ما آغاز شد.
کد خبر : ۲۴۱۲۷۳

چاقویی که دسته خودش را بُرید

به گزارش بورس نیوز، در یک سال گذشته همواره سهامداران خرد و تازه‌وارد را مسبب فرازوفرود غیرمنطقی بازار سرمایه معرفی کرده‌اند. حال‌آنکه این بازار هم در این مدت، دستخوش انواع تغییرات مدیریتی و ساختاری بوده است.

سازمان بورس امکان کنترل هیجان سهامداران را داشت اما؛ افسوس که متولیان در اداره این بازار، در زمان صعود و چه نزول، ضعیف عمل کردند‌.

عبدالله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: گاهی اوقات در تحلیل شرایط، صورت‌مسئله را گم می‌کنیم و برای شناسایی مقصر، اتفاقات و رویدادها را سطحی موردبررسی قرار می‌دهیم. مشکل اصلی بازار سرمایه از تغییر نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی یا دعوت رئیس‌جمهور از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس آغاز نشد. معتقدم سیگنال توجه به بازار سرمایه را خود سازمان بورس و اوراق بهادار در زمستان ۹۸ و با مصوبه کاهش دامنه نوسان معاملات به مثبت و منفی ۲ درصد صادر کرد و باعث اضطراب دولت و سوءاستفاده اقتصاد خوانده نماها شد. با مطرح‌شدن این موضوع، سازمان بورس به‌نوعی هشدار حباب در بازار سرمایه را داد.

وی افزود: بعد از اقبال بازار سرمایه و هجوم مردم به این بازار نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار به‌جای استفاده از ابزارهایی برای مدیریت شاخص بورس، از بدترین روش برای اداره این بازار استفاده کرد. سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار هدایت نشدند و ضمناً بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط هم جذاب نبود. در عرضه‌های اولیه هم قیمت‌گذاری سهم در زمان عرضه اولیه به‌گونه‌ای انجام شد که اکثر عرضه‌های اولیه یک سال اخیر برای سهامداران منفعتی به همراه نداشت.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بازگشایی‌های نمادها و ابطال و تاییدهای سلیقه‌ای هم به بی‌ثباتی این بازار دامن زد. معتقدم از همان روزی که معاملات بورس ۲ شیفته شد و شاخص بورس تا محدوده ۲ میلیون واحدی رشد کرد، مشکلات ما آغاز شد. سازمان بورس امکان کنترل هیجان سهامداران را داشت اما؛ افسوس که متولیان بازار سرمایه در اداره این بازار، چه در زمان صعود و چه در زمان نزول، ضعیف عمل کردند‌.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: ماه‌ها در مورد تزریق ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، بحث شد؛ غافل از آنکه این موضوع، مصوبه قانونی بود و هیچ شخصی پیگیر اجرای این قانون نشده بود! به‌جای این پیگیری، بازار سرمایه را محلی برای آزمون‌وخطای تصمیمات رنگارنگی کردیم که هیچ‌کدام هم کارساز نبود.

رحیم لوی ضمن انتقاد از شیوه تصمیم‌گیری در بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه نیازمند برنامه‌ریزی شفاف و بلندمدت است و دلایل و مستندات هر تصمیم جدیدی باید به اطلاع فعالان بازار سرمایه برسد. حال‌آنکه در تصمیماتی که در یک سال اخیر اتخاذشده، دلیل متقنی برای تصمیمات و تغییر مقررات ارائه نشده است. باید پذیرفت که بازار سرمایه جای مداخله‌های سیاسی نیست و هر تصمیمی در این بازار باید با از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشد. گام اول در رفع مشکلات بازار سرمایه باید توسط متولیان این بازار برداشته شود و بعدازآن انتظار عدم‌مداخله‌های سیاسی و غیر کارشناسی را در این بازار داشت.


  • بیشتر بخوانید:

تهدیدی برای منافع ۵۰ میلیون سهامدار عدالت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حمایت مهمی که نباید از دست برود ...
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حمایت مهمی که نباید از دست برود ...

ریزش تعمدی، بازگشت دستوری می‌خواهد!
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریزش تعمدی، بازگشت دستوری می‌خواهد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
بالاخره منظور کارشناس محترم چی بود؟
حیدری
United States of America
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
با سلام
فرض می گذاریم سرمایه گذاران تازه وارد گوسفند بودند امادن چراگاه بورس . ایا این چراگاه یک چوپان نداشت که همه رفتند لب پرتگاه و نابود شدن . یا چوپان دزد بود با درندها ساخته بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
روحانی و اطرافیان بروند دزدی
خاتمه می یابد بورس جان دوباره
میگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
به هر حال بیچاره شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
هر کارشناسی میاد فقط یه جمله بلده سرمایه گذاری بلند مدت.
آقا یا خودتون رو زدید به نفهمی یا واقعا نمی فهمید با حرفای شما ما یک ساله تو لجنزار بورس گیر کردیم. آخه نفهمها بلند مدت بیشتر از یکسال. در این یکسال تمامی سهام هایی که خریدیم بالای 50 درصد توی ضرر بوده و هیچ سودی نکردیم. عزیز من دولت اصل پولمون رو برگردونه، ما اشتباه کردیم کا وارد بورس شدیم. غلط کردیم، خب نفهم ها5 سال دیگه که شما به ما 20 درصد سود برسونید که دیگه ارزش پول ملی اینقدر پایینذ اومده که به درد ما نمی خوره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
خدا لعنت کنه اونی ک گفت بیاین تو بورس
شمس یاوری ساوجی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
حقایقی عیر قابل انکار بیان شده است ضمن اینکه وقتی مردم را به بورس دعوت میکنی وهمچنین مدیریت بورس را دراختیار میگیری باید ارزش واحترام وحقوق سهامدار خردرا داشته باشی وبفهمی که تو کارگزار سهامدار خرد هستی ونه صاحب اختیار..تومدیر هستی ونه صاحب اموال مردم پس حق نداری بدون اجازه صاحب مال که سهامدار خردباشد حرف بزنی وقانون بگداری ،باید دربرابر هر کسوری وشکستی جوابگو باشی وتاوان پس بدهی .بورس مال مردم هست ونه مال تو