بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
صف‌های خرید و برهم زدن بزم گروه‌های بزرگ ...
برای بازار امروز می‌توان انتظار ادامه روند افزایشی قیمت‌ها را در گروه‌های بزرگ بازار داشت. با این حال، صف‌های خرید احتمالی با عرضه فروشندگان مواجه خواهند شد.
کد خبر : ۲۴۱۵۷۹

ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در گروه‌های بزرگ

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بازار سرمایه بهترین و مثبت‌ترین روز کاری خود را از ابتدای امسال ثبت کرد و با بیش از ۳۰ هزار واحد رشد به رقم یک میلیون و ۱۳۹ هزار واحد رسید تا رشد بیش از ۲.۷ درصدی را ثبت کند.

شاخص کل هم وزن نیز رشد ۰.۶۵ درصدی را ثبت کرد و به رقم ۳۸۵ هزار و ۶۳۰ واحد رسید. رشد کمتر شاخص کل هم وزن در مقایسه با شاخص کل نشان از روند همچنان منفی برخی از سهام شرکت‌های کوچکتر بازار سرمایه بوده و می‌توان گفت که بار اصلی رشد بازار در شرایط فعلی بر عهده شرکت‌های گروه‌های اصلی بازار همچون پالایشگاهی ها، فلزات اساسی و پتروشیمی و تا حدی برخی از نماد‌های خودرویی است.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۷۲ هزار میلیارد ریال رسید که عمدتا مربوط به معاملات خرد بود. همزمان با رشد شاخص‌ها شاهد افزایش ارزش معاملات نیز هستیم که این موضوع امیدواری‌ها در خصوص ادامه روند صعودی را بیشتر خواهد کرد.

نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی"، "کگل" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را در رشد روز گذشته شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

قیمت دلار در بازار و بر اساس نرخ‌های اعلامی توسط صرافی ملی مجددا به کانال ۲۳ هزار تومانی بازگشت و به بیش از ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان نیز رسید. به این ترتیب پس از افت قیمت در هفته‌های گذشته به مرز ۲۰ هزار تومان شاهد رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت دلار در عرض کمتر از سه هفته بوده‌ایم. این در حالی است که روند مذاکرات هسته‌ای نیز ادامه دار و فرسایشی شده و به نظر نمی‌رسد که تا قبل از برگزاری انتخابات شاهد اتمام این مذاکرات و ایجاد توافقی در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان باشیم.

عدم انتشار اخبار صحیح و موثق از روند مذاکرات نیز منجر به افزایش حدس‌ها و شایعه‌سازی توسط برخی دلالان دلار در کانال‌های تلگرامی شده و روز گذشته نیز با مانور این افراد در خصوص احتمال امضای طرحی در کنگره امریکا در جهت حفظ تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، موجبات رشد (البته کوتاه مدت و موقت) در قیمت‌ها شدند.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت به بانک مرکزی فشار وارد می‌کند تا این نهاد ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار ارز را که معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود بفروشد و معادل ریالی آن را به دولت بدهد، توضیح داد: این مطلب به هیچ وجه صحیح نیست و آن را تکذیب می‌کنم. اینکه گفته می‌شود ۲.۵ میلیارد دلار معادل ۳۷۵ میلیارد تومان است اصلاً این اعداد با هم سازگاری ندارند.
در خبری از بازار سرمایه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی توییتری از حمایت "شستا" از سهامداران با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی خبر داد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب توییتر نوشت: خوشحالم در تداوم اقدامات شفافیت‌زا و سودآور انجام شده در وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی به مردم گزارش دهم: "شستا" برای حمایت از سها‌مداران، از روز شنبه ۸ خرداد اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی منتشر می‌کند.

بازار امروز

برای بازار امروز می‌توان انتظار ادامه روند افزایشی قیمت‌ها را در گروه‌های بزرگ بازار داشت. با این حال، صف‌های خرید احتمالی با عرضه فروشندگان مواجه خواهند شد و انتظار می‌رود که رشد شاخص کل نسبت به معاملات روز گذشته کاهش یابد و در ساعات پایانی بازار انتظار افزایش بیشتر عرضه‌ها را خواهیم داشت.


  • بیشتر بخوانید:

افزایش نوسان در قیمت‌ها

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر