بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معضل حل نشده بورس...

معضل حل نشده بورس...
بهتر است اگر کاندیداها قصد کمک به بازار سرمایه را دارند، در همین روزهای باقیمانده تا برگزاری انتخابات و در همان مسندی که قرار دارند، حمایت خود از بازار سرمایه را نشان دهند.
کد خبر : ۲۴۱۶۶۹

معضل حل نشده بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازارسرمایه نسبت به ماه‌های قبل اندکی آرام‌تر شده اما؛ کماکان فشار فروش در نمادهای کوچک و متوسط بازار محسوس است. در دو روز معاملاتی ابتدای هفته هم باوجود سبزی شاخص کل بورس، بیش از ۳۰۰ نماد قفل در صف فروش بودند. بااین‌حال برخی خوش‌بین هستند که شاید با نزدیکی به ایام انتخابات، منفی‌های ۱۰ ماهه این بازار هم پایان یابد.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه‌ای که در ۱۰ ماه گذشته از آن صحبت شده، بازاری بود که ریزشی بود و در چند ماه اخیر هم اتفاقاتی در آن رخ داد که از کنترل و توقع خیلی‌ها خارج بود. دلایلی که بازار سرمایه را به این شرایط رساند، اصلاً دلایل بنیادی و منطقی بازارهای مالی نبود و بیشتر تحت تأثیر اتفاقاتی قرار داشت که موجب تشدید ترس و بی‌اعتمادی در این بازار شد. روند ریزشی بازار سرمایه طبیعی نبود و حالا هم نمی‌توان انتظار واکنش منطقی و طبیعی از فعالان بازار سرمایه داشت.

وی افزود: وقتی بازار سرمایه از ترس و بی‌اعتمادی رنج می‌برد، باید برای بازگرداندن اعتماد از ترس رفته و کاهش ترس این بازار تلاش کرد. حال‌آنکه این بازار هنوز همان بازار بی‌اعتماد و ترسیده است و با هر تلنگر کوچکی، ترس از ریزش مجدد این بازار در دل سهامداران، فشار عرضه‌ها را تشدید خواهد کرد.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: باید برای یک دوره مشخص به سهامداران این باور را القا کنیم که قرار است از ریزش بیشتر این بازار جلوگیری شود‌. از صعود بازار سرمایه صحبت نمی‌کنم و معتقدم فعلاً باید معضل بی‌اعتمادی و ترس را در این بازار برطرف کرد. در این صورت شاید بتوان کف بازار سرمایه را در همین محدوده تثبیت کرد و بعدازآن، به صعود اندیشید. به‌هرحال در این چند ماه، برخی سهم‌های بازار ریزش زیادی داشته و الان به قیمت‌هایی رسیده‌اند که به جذابیت دارند.

ساسانی اضافه کرد: این جذابیت ذاتی قیمت سهم‌ها به‌تدریج قیمت این سهم‌ها را به سمت بالا سوق خواهد داد. اما هنوز بسیاری از سهم‌ها، در صف‌های فروش قفل‌شده‌اند و این سهم‌ها بی‌آنکه اصلاح قیمتی داشته باشند، فشار فروش انباشت شده دارند و این فشار فروش باید به طریقی مثل بازارگردانی، گره معاملاتی یا بازگشایی‌های بدون دامنه نوسان قیمت و افت قیمت‌ها تا جایی که سهم متعادل شود(هر چند شخصا موافق این روش متعادل شدن سهم‌ها نیستم) تا بعد از به تعادل رسیدن این بازار، بتوان با نگاه تحلیلی بازار سرمایه را رصد کرد.

ساسانی در ادامه در رابطه با تأثیر تحقق احتمالی وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: سهامداران یک سابقه ذهنی از دوره‌های قبلی انتخابات دارند که بر اساس این سابقه، بسیاری از سهامداران معتقدند بعد از برگزاری انتخابات و استقرار دولت‌ها، عملکرد دولت با وعده‌های قبل از انتخابات همخوانی ندارد و خیلی از وعده‌های پوپولیستی، قبل از انتخابات مطرح می‌شود و بعد از انتخابات اجرایی نمی‌شوند! نکته دیگر اینکه اکثر کاندیداها قبل از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، در جایگاهی بوده‌اند که امکان کمک به بازار سرمایه را داشته‌اند اما؛ کاری برای این بازار نکرده‌اند! برای مثال آقای رئیسی در قوه قضاییه حضور داشتند؛ ولی برخوردی با متخلفان و اخلالگران درروند بازار سرمایه صورت نگرفته است.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی در ۸ ماه گذشته صرفاً شعار حمایت از بازار سرمایه را سر داده‌اند ‌ و آقای همتی خود از مسببان اصلی اتفاقات اخیر بازار سرمایه بوده‌اند، پس چطور الان می‌توانند حامی سهامداران باشند؟ طبیعی است که سهامداران به این شعارها و وعده‌ها توجه چندانی نکنند‌‌. بهتر است اگر کاندیداها قصد کمک به بازار سرمایه را دارند، در همین روزهای باقیمانده تا برگزاری انتخابات و در همان مسندی که قرار دارند، حمایت خود از بازار سرمایه را نشان دهند.

ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: به‌هرحال سهامداران از دوره‌های قبل هوشمندتر شده‌اند و به این شعارها اهمیت کمتری می‌دهند؛ چراکه فاصله شعار تا عمل را به‌خوبی حس کرده‌اند.


  • بیشتر بخوانید:

پایان شاخص منفی و امید به رشد ارزش معاملات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳۰۰ نماد قفل فروش در روز‌های رشد شاخص
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

۳۰۰ نماد قفل فروش در روز‌های رشد شاخص

دور برگردان بازار با مدیریت فروش حقوقی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دور برگردان بازار با مدیریت فروش حقوقی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
همتی عامل اصلی ریزش بازار سرمایه بود.با بالا بردن سود بین بانکی و مجبور کردن بانک ها به خرید اوراق دولتی برای تامین کسری بودجه دولت.با این تصور که با این اقدام می تواند جلوی رشد نقدینگی رو بگیره و افزایش قیمت دلار رو متوقف کند.بقیه افراد هم کم و بیش با کارشکنی های خود زمینه ساز شرایط موجود شدن.