بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
دماغ فروش، دوباره چاق شد
انتظار تشکیل صف‌های فروش سنگین همانند هفته‌های قبل را نیز نداریم و به نظر می‌رسد که جو کلی بازار در گروه‌های اصلی از روند نزولی میان‌مدت خود خارج‌شده است.
کد خبر : ۲۴۱۷۴۵

دماغ فروش، چاق شد

به گزارش بورس‌نیوز، روند بازار در روز گذشته همان‌گونه که پیش‌بینی گردید، نزولی شد و پس از دو روز افزایشی، شاخص کل با افت ۱۱ هزار واحدی در معاملات دیروز همراه بود و این نماگر به رقم ۱ میلیون و ۱۴۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز روندی مشابه داشت و با بیش از ۲.۶۰۰ واحد کاهش به رقم ۳۸۳ هزار واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

منابع آگاه در اوپک اعلام کردند اوپک پلاس در نشست روز سه‌شنبه احتمالاً به روند فعلی افزایش تدریجی تولید پایبند می‌ماند، زیرا تولیدکنندگان این گروه انتظار دارند افزایش احتمالی عرضه ایران با بهبود تقاضا از سوی بازار جذب شود. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت: انتظار ندارد عرضه بالاتر ایران مشکلی ایجاد کند. وی در بیانیه‌ای گفت: ما انتظار داریم بازگشت تولید و صادرات نفت ایران به بازار جهانی به شکل منظم و شفافی روی دهد.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس برآوردش از میزان عرضه جهانی را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اکنون کمبود عرضه ۱.۴ میلیون بشکه در روز را در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با برآورد قبلی ۱.۲ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند که نشان می‌دهد ذخایر نفت سریع‌تر از حد انتظار کاهش پیدا خواهند کرد.

در خبری از مذاکرات هسته‌ای، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین گفت: شخصاً مطمئن نیستم که در این دور از مذاکرات بتوانیم مسائل را جمع‌بندی کنیم. سید عباس عراقچی با بیان این‌که تقریباً یک هفته است که دور پنجم مذاکرات وین در حال انجام است، گفت: مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و ما به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌ایم. وی ادامه داد: فکر می‌کنم پیشرفت‌های خوبی تاکنون داشته‌ایم، مسیر خوبی را طی کردیم و اکنون در نقطه‌ای هستیم که فقط به مسائلی که اختلافات بارزی در مورد آن‌ها وجود دارد، پرداخته می‌شود.  این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه متن‌ها تهیه‌شده است و مقدار زیادی از متن‌ها آماده است و چند مورد اختلافی کماکان در دست بررسی است، افزود: جلسات فشرده‌ای را در این دوره داشتیم، من امروز جلسه سه‌جانبه‌ای را با دو کشور چین و روسیه داشتم هماهنگی‌های بسیار خوبی بین ما و این  دو کشور وجود دارد و یک جلسه نیز با سه کشور اروپایی و به‌صورت چهارجانبه داشتیم، جلسات کارشناسی نیز به همین ترتیب برگزارشده است.

در خبری مربوط به صنایع، بررسی آمار‌های رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در نخستین ماه سال ۱۴۰۰ تولید ۳۲ محصول از ۳۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی با رشد ۵.۲ تا ۸۰۰ درصدی همراه بوده است.

در محصولات صنعتی و در دسته خودرویی‌ها در همه بخش‌ها در مقایسه با فروردین‌ماه ۹۹ شاهد رشد بودیم، به‌طوری‌که تولید خودروی سواری با ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه رشد ۱۳۴.۳ درصدی، وانت با سه‌هزارم و ۷۲۳ دستگاه رشد ۱۳۶.۷ درصدی، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۷۷ دستگاه رشد ۳۵۲.۹ درصدی و کامیون، کامیونت و کشنده با ۳۰۳ دستگاه و رشد ۲۶۹.۵ درصدی همراه بود. در دسته ماشین‌آلات کشاورزی، کارخانه‌های داخلی با تولید ۲۷ دستگاه کمباین رشد ۸۰۰ درصدی ثبت کردند که بیشترین رشد مجموع کالا‌های صنعتی و معدنی در یک‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه است. بر اساس آمار‌های یادشده در فروردین‌ماه امسال ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۱۵.۲ درصدی نشان می‌دهد.

بر پایه این آمارها، در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ شرکت‌های داخلی ۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۶۸.۹ درصدی داشته است. همچنین در تولید کولرآبی نیز رشد ۶۴.۷ درصدی به ثبت رسید و شرکت‌های داخلی موفق به تولید ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه از این کالا شدند.

در بازار ارز، روز گذشته شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار آمریکا که تا ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان نیز پیش روی کرده بود، در معاملات عصر با افت ۱ درصدی به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

قیمت سکه طلا نیز با کاهش ۰.۶ درصدی به کمتر از ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسید. در بازار‌های جهانی، قیمت هر اونس طلا با رشد اندک ۱۰ دلاری به ۱.۹۱۱ دلار رسید. قیمت مس نیز همچنان در سطوح بالای ۱۰.۳۰۰ دلار معامله می‌شود. قیمت نفت خام برنت نیز با رشد بیش از ۱ درصدی به ۷۰ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

بازار امروز

برای بازار امروز، شروع منفی و کاهشی را پیش‌بینی می‌کنیم.

روز گذشته برخلاف انتظار‌ها شاهد باقی ماندن صف‌های فروش در برخی نماد‌های اصلی بازار همچون بانک ملت و دو خودروساز اصلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا بودیم که این موضوع منجر به تغییر فضای مثبت ایجادشده در دو روز ابتدایی هفته جاری شد و مجدداً جو نزولی بر بازار حکم‌فرما شد.

بر همین اساس، انتظار می‌رود که شاهد عقب‌نشینی مجدد خریداران و افزایش تمایل به فروش در دو روز کاری باقی‌مانده تا پایان هفته باشیم.

بااین‌حال، انتظار تشکیل صف‌های فروش سنگین همانند هفته‌های قبل را نیز نداریم و به نظر می‌رسد که جو کلی بازار در گروه‌های اصلی از روند نزولی میان‌مدت خود خارج‌شده است.


  • بیشتر بخوانید:

نزولی با کفه سبک ترازو

اشتراک گذاری :
ارسال نظر