بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تکیه سهامداران بر دیوار کج "کاندیداها" در بورس

تکیه سهامداران بر دیوار کج
مهم‌ترین وظیفه دولت در حمایت از بازارسرمایه، کمک به افزایش شفافیت و کارایی بازار باشد که انتظار می‌رود دولت بعدی در این خصوص گام‌های مؤثری بردارد ولی رفع مشکلات و موانع صنایع و اجتناب از برخی اشتباهات مکرر اقتصادی مانند چند نرخی بودن ارز و قیمت‌گذاری دستوری، اثر مستقیم و مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۱۸۶۲

پیش شرط هایی برای تحقق وعده های کاندیداها

به گزارش بورس‌نیوز، با آغاز تایم تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، بورس و بازارسرمایه یکی از محورهای اصلی صحبت‌های کاندیداها بوده و وعده‌های زیادی هم در این مورد داده‌شده است.

وعده‌هایی که به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها جامه عمل نخواهد پوشید.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به‌هرحال در ایام انتخابات، وعده‌های متعددی مطرح می‌شود و این دوره هم وعده‌هایی داده‌شده است؛ وعده‌هایی همچون حمایت از بازارسرمایه، حذف قیمت‌گذاری دستوری، افزایش یارانه‌ها، افزایش وام ازدواج و... اما نمی‌توان روی تحقق این وعده‌ها چندان حساب کرد ضمن آنکه معتقدم بازارسرمایه در شرایط فعلی به حمایت خاصی نیاز ندارد و بهتر است کاندیداها به‌جای وعده حمایت از بازارسرمایه به رفع موانع و مشکلات تولید و به‌خصوص صنایع فعال در این بازار و برنامه‌های خود برای هر یک از این موارد اشاره کنند.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه دولت در حمایت از بازارسرمایه، کمک به افزایش شفافیت و کارایی بازار باشد که انتظار می‌رود دولت بعدی در این خصوص گام‌های مؤثری بردارد ولی رفع مشکلات و موانع صنایع و اجتناب از برخی اشتباهات مکرر اقتصادی مانند چند نرخی بودن ارز و قیمت‌گذاری دستوری، اثر مستقیم و مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

پهلوان اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری بیشترین اجحاف را در حق سهامداران روا داشته و دولت بعد برای حمایت از بازار سرمایه می‌تواند از حذف قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو، حمایت خود را از بازار سرمایه آغاز کند.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با وعده‌هایی که عملی کردن آن‌ها ممکن است هزینه بیشتری به دولت تحمیل کند و ازاین‌رو چنین تضاد منافعی، مانع از اجرای آن‌ها شود؛ گفت: طبیعی است که عملی شدن برخی وعده‌ها نیاز به پیش‌شرط‌هایی داشته و بدون یک برنامه جامع اقتصادی، نمی‌توان بسیاری از وعده‌ها را عملی کرد.

وی افزود: برای مثال حذف ارز دولتی برخی کالاهای اساسی موجب تحمیل هزینه زیادی به مصرف‌کننده نهایی خواهد شد و اگر کاندیداها وعده حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را می‌دهند، باید قبل از آن برنامه‌های خود را برای تأمین رفاه اقشار آسیب‌پذیر اعلام کنند یا حذف قیمت‌گذاری دستوری برخی صنایع همچون صنعت نیروگاهی بدون اجرای طرح هدفمندی یارانه انرژی امکان نخواهد داشت.

پهلوان در پایان خاطرنشان کرد: درمجموع معتقدم هدفمندی یارانه‌ها، حذف ارز دولتی و حذف قیمت‌گذاری دستوری باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی کاندیداها قرار بگیرد و نامزدهای انتخاباتی هم به‌جای طرح وعده‌های حمایت از بازار سرمایه، برنامه‌های خود درباره این موضوعات را اعلام کنند.


  • بیشتر بخوانید: 

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اندکی صبر، سحر نزدیک است ...
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اندکی صبر، سحر نزدیک است ...

معضل حل نشده بورس...
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معضل حل نشده بورس...

ارسال نظر