بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
صاحب‌نظران مدت‌هاست در مورد مصرف بالای استخراج بیت‌کوین و عواقب محیط‌ زیستی تجارت این رمزارز هشدار داده‌اند.
کد خبر : ۲۴۱۸۸۳

خواندن ۲ دقیقه

رمزارزها+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، صاحب‌نظران مدت‌هاست در مورد مصرف بالای استخراج بیت‌کوین و عواقب محیط‌ زیستی تجارت این رمزارز هشدار داده‌اند. بااین‌وجود تا پیش از اقدامات اخیر ایلان ماسک از جمله توییت‌های او، توجه‌ها به‌اندازه کافی به سمت آلودگی‌های ناشی از استخراج این رمزارز جلب نشده بود. فعالان این صنعت برای اینکه از رمزارز‌ها بدون آلوده کردن طبیعت استفاده کنیم، حداقل سه راهکار را ارائه می‌کنند: اولی، استفاده از منابع غیرفسیلی برای تأمین انرژی موردنیاز فعالیت‌های مربوط به بیت‌کوین است؛ دوم استفاده از رمزارز‌هایی است که با سیستم اعتباردهی متفاوت، روند استخراج آن‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ و سوم، راهکار‌هایی خلاقانه مانند استفاده از توان استفاده‌نشده رایانه‌های کاربران سایت‌ها، بدون اینکه خودشان اصلاً خبر داشته باشند!

 توییت مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و اعلام اینکه به خاطر عواقب محیط زیستی بیت‌کوین، دیگر نمی‌توان با استفاده از آن هزینه محصولات تسلا را پرداخت، فرصت‌های تجاری جدیدی ایجاد کرد. پس‌ازاین اتفاق برخی از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در تلاش‌اند تا با ادعای حمایت از محیط‌زیست، برند‌های جدیدی را عرضه کنند. برای مثال، برخی در حال تبلیغ «بیت‌کوین سبز» هستند و اعلام می‌کنند که معاملات این سکه‌ها در بلاکچین توسط رایانه‌هایی تأیید شده که فقط از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند که به‌عنوان محصول پریمیوم، بیت‌کوین سبز را با ۱۰% قیمت بالاتر از بیت‌کوین معمولی عرضه کنند.

شلدون بنت، مدیرعامل شرکت استخراج رمزارز «دی‌ام‌جی بلاکچین سلوشنز (DMG Blockchain Solutions)» می‌گوید: «بازار هنوز از این محصول خبر ندارد.» بنت در حال مذاکره با چندین بانک و موسسات مالی برای خرید بیت‌کوینی است که با دغدغه‌های محیط زیستی و اجتماعی و نگرانی‌های مدیران شرکت‌ها انطباق داشته باشد. او بیان می‌کند: «به‌طور فزاینده‌ای این شرکت‌ها می‌گویند که اگر راه جایگزینی وجود دارد، ما حاضریم پول بیشتری برای آن بپردازیم.»

ایده دریافت هزینه پریمیوم کاری چندان غیرمنطقی نیست. مخصوصاً با توجه به اینکه پس از اظهارات ایلان ماسک و سقوط بیت‌کوین، رمزارز‌هایی که نیازمند فرآیند‌های استخراج با انرژی زیاد نیستند، در بازار وضع بهتری پیدا کردند. این ارز‌ها از پروتکل‌هایی برای تأمین امنیت شبکه‌های خود و پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند که در مقایسه با بیت‌کوین به انرژی کمتری احتیاج دارند.

در سال‌های اخیر شرکت‌ها هرچه بیشتر بر نگرانی‌های محیط زیستی تمرکز کرده‌اند یا حداقل وانمود کرده‌اند که نگران مشکلات مربوط به طبیعت هستند. با این تحول، بسیاری از مردم به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند. در این شرایط، شرکت‌های دولتی و خصوصی در حال متعهد شدن به کاهش میزان آلودگی کربنی‌شان شده‌اند و دولت جو بایدن در بحث کاهش انتشار آلودگی‌های کربنی با معرفی اهداف سخت‌تر، وعده داده بودجه فناوری‌های سبز جدید را افزایش دهد.

با توجه به این وضعیت، حتی پیش از آنکه ایلان ماسک با توییت خود (مبنی بر نپذیرفتن بیت‌کوین در شرکت تسلا) دنیای رمزارز‌ها را آشفته کند، برخی از فعالان این صنعت به راهکار‌های سبز اندیشیده بودند. «دی‌ام‌جی» در کنار حمایت از مراکز استخراجی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند به پیمان اقلیمی رمزنگاری (the Crypto Climate Accord) پیوست که یک اقدام ابتکاری بخش خصوصی برای حذف آلودگی کربنی از صنعت رمزارز تا سال ۲۰۳۰ بود. این گروه از پیمان اقلیمی پاریس الگو گرفته بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر