بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
عملکرد ماهانه پتروشیمی شیراز در اردیبهشت‌ماه سال جاری؛

افزایش درآمد ۱۴ درصدی "شیراز"

افزایش درآمد ۱۴ درصدی
بیشتر میزان درآمدی که طی این دوره یک‌ماهه حاصل‌شده در اختیار «اوره کشاورزی» با ۲.۸۱۲ میلیارد ریال بود.
کد خبر : ۲۴۲۱۱۲

پتروشیمی شیراز+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، پتروشیمی شیراز در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ مجموع درآمد‌های شناسایی‌شده طی دوره یک‌ماهه را بالغ‌بر ۶.۳۷۹ میلیارد ریال معرفی کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز میزان درآمد‌های حاصل‌شده را برابر با مبلغ ۱۱.۲۸۴ میلیارد ریال به ثبت رسانده، همچنین میزان درآمد‌های این پتروشیمی در اردیبهشت‌ماه از فروش محصولات در بازار داخلی و صادراتی به‌دست‌آمده است.

عملکرد ماهانه شیراز+بورس نیوز

مقدار درآمد‌های گزارش‌شده "شیراز"

روند درآمدهای شیراز+بورس نیوز

بر پایه این گزارش صورت گرفته، درآمد‌های شناسایی‌شده پتروشیمی شیراز در اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش را تجربه کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه نیز مقدار درآمد‌های این پتروشیمی با رشد ۲۳ درصدی روبه‌رو بوده، همچنین بیشتر میزان درآمدی که طی این دوره یک‌ماهه حاصل‌شده در اختیار «اوره کشاورزی» با ۲.۸۱۲ میلیارد ریال بوده و «اوره صادراتی» نیز با ۲.۳۴۳ میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرارگرفته است.

پتروشیمی شیراز در اردیبهشت‌ماه میزان فروش محصولات خود را برابر با ۱۴۲.۶۱۴ تن اعلام کرده و از ابتدای سال مالی تا انتهای اردیبهشت‌ماه نیز مقدار فروش محصولات این پتروشیمی برابر با ۲۶۳.۹۳۰ تن گزارش‌شده، بیشترین میزان فروش محصول در اختیار «اوره کشاورزی» با ۶۱.۱۳۶ تن اعلام‌شده است.

 

نگاهی به عملکرد سالیانه پتروشیمی شیراز

شرکت پتروشیمی شیراز در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه سال ۹۹،   سود خالصی برابر با ۳۰ هزار و ۹۶۶ میلیارد ریالی داشته، این سود که برابر با ۶.۰۷۲ ریال به ازای هر سهم بوده که نسبت به سال مالی گذشته رشد ۱۴۰ درصدی را به همراه داشته است.

علت اصلی رشد محسوس سودآوری شرکت در سال گذشته را می‌توان رشد نرخ فروش محصولات شرکت که منجر به افزایش حاشیه سود عملیاتی شرکت شده عنوان نمود.

درآمد‌های عملیاتی شرکت در سال گذشته ۷۲ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال گزارش شده که ۸۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده، مقادیر فروش انواع محصولات شرکت در سال گذشته به ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار تن اعلام شده که شامل ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تن اوره کشاورزی و صادراتی رسیده است.

متوسط نرخ فروش هر تن اوره داخلی و صادراتی در سال گذشته به ترتیب معادل ۳۰.۷ و ۴۰.۲ میلیون ریال به ازای هر تن بوده، بااین‌حال انتظار می‌رود که با توجه به رشد محسوس نرخ‌های جهانی اوره در ماه جاری شاهد افزایش مجدد نرخ‌ها در این محصول باشیم.

هزینه‌های تولید شرکت در سال گذشته به ۳۰ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال شامل ۱۴.۸۷۰ میلیارد ریال مواد اولیه مصرفی رسیده، گاز طبیعی ماده اولیه اصلی مصرفی پتروشیمی شیراز است که در سال گذشته به میزان ۸۱۵ میلیون مترمکعب و با نرخ ۱۶.۷۱۸ ریال به ازای هر مترمکعب خریداری‌شده است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت به ۵۲.۵ درصد رسیده، این در حالی است که این حاشیه سود در سال ۹۸ کمتر از ۴۲ درصد بوده، در بخش سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت شاهد شناسایی درآمد تسعیر ارز به مبلغ ۱.۴۴۸ میلیارد ریال هستیم.

بااین‌حال، در بخش سایر هزینه‌های غیرعملیاتی، مبلغ ۴.۱۶۶ میلیارد ریال هزینه شناسایی‌شده که سرفصل و محل این هزینه مشخص نشده و نیاز به شفاف‌سازی توسط شرکت را دارد.

مانده بدهی ارزی شرکت با ۷۴ میلیون یورو کاهش نسبت به پایان سال ۹۸ به ۵۱ میلیون یورو رسیده است.

همچنین مانده دارایی‌های ارزی شرکت در پایان سال گذشته به ۱۱ میلیون دلار رسیده است.

مالیات بر درآمد محاسبه‌شده در سال گذشته معادل ۱.۷۶۸ میلیارد ریال بوده که معادل ۶ درصد سود گذشته از کسر مالیات است.

در نمودار زیر روند درآمدزایی و سودآوری شرکت پتروشیمی شیراز ارائه‌شده است.

افزایش درآمد ۱۴ درصدی+بورس نیوز

 

همان‌گونه که در نمودار نیز مشخص است در سه‌ماهه پایانی سال شاهد افت سودآوری شرکت هستیم و فصل پاییز بیشترین درآمدزایی و سودآوری را برای شرکت داشته است.


  • بیشتر بخوانید:

رشد تولید محصولات پتروشیمی شیراز در دوماه نخست سال جاری

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
میزان تاثیر افزایش نرخ برق بر پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

میزان تاثیر افزایش نرخ برق بر پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها

ارسال نظر