بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
معاون اجرایی سازمان بورس در جمع خبرنگاران گفت:

جیب سازمان بورس ۲۰درصد کوچک شد/ شناسایی ۲ همت درآمد از اهالی ملاصدرا

جیب سازمان بورس ۲۰درصد کوچک شد/ شناسایی ۲ همت درآمد از اهالی ملاصدرا
معاون اجرایی سازمان بورس گفت:مجموعه سازمان در سال ۹۹، ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده که از محل کارمزد‌ها بوده است این در حالی است که از ابتدای مردادماه کارمزد‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر : ۲۴۲۴۵۳

خواندن ۲ دقیقه

نشست خبری سازمان بورس+بورس نیوز

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، بهشتی سرشت معاون اجرایی سازمان بورس در نشست پرسش و پاسخ انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس اظهار کرد: سال‌ها بود که انتشار صورت‌های مالی مطالبه می‌شد و امسال این اتفاق افتاد.

وی گفت:در مجموعه سازمان در سال ۹۹، ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده که از محل کارمزد‌ها بوده است این در حالی است که از ابتدای مردادماه کارمزد‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته است.

معاون اجرایی سازمان بورس افزود: در سال ۹۹، مبلغ ۱۷۷۵ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده، اما علی رغم درآمد خوب به طور شایسته نتوانستیم در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: سازمان در راستای کنترل ریسک و کمک به سرمایه‌گذاری خرد مبلغ ۱۸۳۶ میلیارد تومان را در صندوق تثبیت واریز کرد و تمام درآمد‌های مازاد بر هزینه بعلاوه بخشی از درآمد مازاد برهزینه سال ۹۸ نیز به صندوق تثبیت واریز شد و ۲۲۳۵ میلیارد تومان از منابع صندوق را تامین کرد.

بهشتی سرشت بیان کرد: رویکرد رئیس سازمان در انتشار صورت مالی بسیار موثر بوده است و برای انتشار وزیر اقتصاد، شورای عالی بورس موافق بودند و نمی‌توان گفت چه شخص یا ارگانی تاکنون مخالف این موضوع بودند.

معاون اجرایی سازمان بورس تصریح کرد: سعی خواهیم کرد از این پس صورت‌های مالی را ۶ ماهه به صورت حسابرسی شده منتشر کنیم، اما مصوبه‌ای در این زمینه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ارقامی که در خصوص حقوق‌ها و دستمزد‌ها کارکنان به دست آمده اگر بعضی از مسائل را کم کنیم کل خالص حقوق به ۱۳ میلیون می‌رسد.

معاون اجرایی سازمان بورس بیان کرد: با توسعه بازار، پیشنهاد شد تا ۱۵۰ نفر به نیرو‌های سازمان اضافه شود هر چند در حال حاضر حجم معاملات کم شده، اما روند توسعه ادامه خواهد داشت هم اکنون در خواست ۳۰۰ نهاد مالی در دست بررسی است و باید برای ۳۶ میلیون سهامدار زمینه را فراهم کنیم.

وی درباره سامانه معاملاتی بومی گفت: عملیاتی شدن یک سامانه نیازمند دقت و ظرافت بالایی است، یک فاز استقرار دارد که ما آن را آغاز کردیم، حدود شش ماه به طول می‌انجامد، ما باید حداقل بخشی از اوراق معاملاتی را به منظور تاییدیه گرفتن در این سامانه بومی انجام دهیم.

بهشتی سرشت درباره هزینه ناوگان این سازمان بیان کرد: سازمان به شدت فقر ناوگان حمل و نقل داشت علی رغم اینکه به شدت نیاز‌مند بودیم به همین خاطر اقداماتی را برای خرید خودرو انجام دادیم.

همچنین خاکی، معاون مالی سازمان بورس نیز در این نشست گفت: صورت‌های مالی سازمان طبق استاندار‌های حسابداری تشکیل شده و در بخش تلفیق، رایان بورس، مدیرت فناوری، اطلاع رسانی، سپرده گذاری و سازمان بورس با هم هستند. سازمان بورس ۵ درصد سهام شرکت سپرده گذاری را در اختیار دارد، ولی اعداد و ارقام سپرده گذاری در صورت‌های مالی سازمان لحاظ می‌شود.

وی افزود: این نحوه تهیه صورت‌های مالی باعث می‌شود اعداد و ارقام و هزینه‌ها در گروه تجمیع شود که عمده هزینه‌ها به گروه برمی‌گردد که اکثرا هزینه‌های سپرده گذاری است.

معاون مالی سازمان بورس بیان کرد: ۴۰ میلیارد تومان نشر و کتب و پست و ... بوده که به خاطر افزایش ضریب کد‌های سهامداری در سال ۹۹ بوده است.

خاکی تصریح کرد: طبق اساسنامه صندوق تثبیت، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کند که این اتفاق در سال ۹۹ رخ داد، بدین صورت که از ابتدای مردادماه طبق مصوبه شورای عالی بورس، ۳۰ درصد از کارمزد معاملات سازمان کسر و مستقیما به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، همچنین سازمان بورس در نیمه دوم سال ۹۹رقمی معادل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد.

خاکی افزود: سازمان بورس متناسب با در دسترس بودن نوع سپرده‌هایی که بانک‌ها داشتند و همچنین متناسب با سود سپرده‌ای که ارائه می‌دادند بخشی از منابع خود را در بانک‌ها سپره‌گذاری کرده است.

خاکی گفت: سازمان بورس نمی‌توانست منابع دو هزار میلیارد تومانی که برای سپرده‌گذاری مرکزی بعنوان یک شرکت سهامی عام و سایر شرکت‌ها بوده است را در اوراق و سهام سرمایه‌گذاری کند، بر اساس مقررات این ارقام یا باید سپرده بانکی شود یا در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شود.

مدیر امور مالی سازمان بورس با بیان اینکه سازمان بورس می‌تواند بخشی از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کند، گفت: سازمان بورس باید رقمی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان را بابت مالیات عملکرد و سایر بدهی‌های جاری پرداخت کند، در صورتی که بخواهد وجوه باقیمانده را در اوراق سپرده‌گذاری کند با کمبود مالی مواجه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود سازمان بورس اقدام به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها می‌کرد، افزود: بهتر بود این اتفاق رخ می‌داد، اما در سال ۹۸ و ۹۹ با عمده مشکلات و هزینه‌هایی برای هسته معاملات مواجه شدیم و همچنین تحریم‌ها مشکلات موجود در این حوزه را بیشتر کرد.

خاکی با بیان اینکه اکنون در حال پیگیری بهره‌برداری از هسته معاملات بومی هستیم، گفت: اگر بخواهیم هسته معاملات را ارتقا دهیم از لحاظ ارزی با مشکل مواجه می‌شویم و نیازمند حداقل هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

مدیر امور مالی سازمان با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: برای ارتقای سامانه معاملات ما رقم‌هایی در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم و به طور حتم در زمینه زیر ساخت اقداماتی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

خاکی گفت: اگر در سال جاری وضعیت درآمد سازمان بورس و شرکت‌های تابعه با مشکل مواجه نشود در حوزه زیرساخت‌ها اقداماتی زیادی را انجام خواهیم داد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جنگ رفقای گرمابه و گلستان
ساعت پنج و نیم عصر؛

جنگ رفقای گرمابه و گلستان

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!

ارسال نظر