بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انتقادی به مدیریت سلیقه ای فرابورس

انتقادی به مدیریت سلیقه ای فرابورس
برای حمایت از سهامداران نمادهای که ماه‌هاست در صف فروش گرفتارشده‌اند، باید بازار جبرانی راه‌اندازی کرد تا نمادهایی که در صف فروش قفل‌شده‌اند، بعد از تایم معاملات بدون محدودیت دامنه نوسان در آن بازار معامله شوند، بی‌آنکه قیمت پایانی سهم‌های اصلی دچار ریزش شود.
کد خبر : ۲۴۲۵۱۷

انتقادی به مدیریت سلیقه ای فرابورس

به گزارش بورس نیوز، در هفته‌های گذشته برخی نمادهای کوچک بازار که مدت‌ها در صف فروش قفل بوده، بدون دامنه نوسان بازگشایی‌شده و ریزش‌های ۳۰ الی ۵۰ درصدی داشته‌اند.

این ریزش‌ها، انتقادات سهامداران خرد را در پی داشته و معتقدند متولیان بازار سرمایه همان‌طور که در دوران صعود بازار سرمایه، مانع رشدهای غیرمنطقی سهم‌ها نشدند، حالا نسبت به ضرر و زیانی که به آن‌ها تحمیل می‌شود نیز، بی‌توجه هستند.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در دوران صعود بازار سرمایه، مدیریت سلیقه‌ای در بازار فرابورس سبب شد عرضه‌ها متناسب با تقاضای بازار نبوده و بسیاری از سهم‌های کوچک این بازار تحت تأثیر رفتارهای سفته‌بازانه ، دچار حباب شوند. طبیعتاً در چنین بازاری، در شرایط فعلی که بازار دچار بدبینی مفرط شده و هیجان منفی کاذب، سبب فشار فروش سنگین و مداوم در نمادهای فرابورس شده، باید وضعیت سهامداران این بازار لحاظ می‌شد و برای حفظ منافع سهامداران خود در بازگشایی این نمادها تجدیدنظر می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه، در مورد راهکار حمایت از سهامداران نمادهای کوچک فرابورس گفت: برای حمایت از سهامداران نمادهای که ماه‌هاست در صف فروش گرفتارشده‌اند، باید بازار جبرانی راه‌اندازی کرد تا نمادهایی که در صف فروش قفل‌شده‌اند، بعد از تایم معاملات بدون محدودیت دامنه نوسان در آن بازار معامله شوند، بی‌آنکه قیمت پایانی سهم‌های اصلی دچار ریزش شود. روند معاملات بسیاری از نمادهای فرابورس نشان می‌دهد در این چند ماه بسیاری از سهم‌های این بازار با یک معامله چندمیلیاردی، بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار خود را ازدست‌داده‌اند. منطقی نیست که در بازگشایی بدون دامنه نوسان، با معامله حجم اندکی از سهم بتوان ارزش بازار یک شرکت را نصف کرد و سهامداران را متحمل ضرر و زیان سنگینی نمود. این نوع بازگشایی‌ها در بازار فرابورس، اگرچه قانونی بوده؛ اما خارج از عرف است و انتظار می‌رود با ریزش قیمت چند سهم بعد از بازگشایی، کلیت بازار فرابورس را زیر سؤال نبرد! در حال حاضر، به بورس هراسی نیاز نداریم و بازار سرمایه به‌اندازه کافی دچار بی‌اعتمادی شده است.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه حقوقی‌ها هم باید به تعهدات بازار گردانی پایبند باشند تا اعتماد ازدست‌رفته به‌تدریج به این بازار بازگردد. به‌هرحال بسیاری از سهامداران خرد، کم‌تجربه هستند و نمی‌توان به رفتارهای هیجانی آن‌ها خرده گرفت. ولی رفتارهای سلیقه‌ای مدیران بازار سرمایه و هیجان‌زدگی حقوقی‌ها قابل توجیه نیست!


  • بیشتر بخوانید: 

بگیر و ببند در «بورس»، ممنوع!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بازارسرمایه" را به رسمیت بشناسید

آب ترس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آب ترس "بورس" باید بریزد ...

جمع‌بندی ۳۰دقیقه‌ای یا شوخی آقای مدیرعامل
مصاحبه اختصاصی بورس‌نیوز با مدیرعامل فرابورس ایران؛

جمع‌بندی ۳۰دقیقه‌ای یا شوخی آقای مدیرعامل

تدوین قوانین مصادیق اغوا برای اغواگری
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تدوین قوانین مصادیق اغوا برای اغواگری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
حقوق های 50 ملیونی میگیرند به خاطر همین ... بس که خوشفکر و مدیر و مدبرند. اگر مدیریت عالی دژپسند و دوستانش نبود چه کسی از منافع ما سهامداران دفاع میکرد ؟؟؟