بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
رئیس سازمان بورس مهمان صبحانه اتاق بازرگانی تهران؛

می‌دانستیم "دامنه نامتقارن" نقدشوندگی را کاهش می‌دهد!

حقیقت تلخ این است که انتظارات مبنی بر رسیدن دلار به عدد بالا شکل گرفت و زمانی که انتظار وجود دارد نمی‌توان از لفظ حباب استفاده کرد.
کد خبر : ۲۴۲۵۵۳

می‌دانستیم

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی در بیست و چهارمین نشست نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مکرر از واژه حباب برای بورس استفاده می‌شود و نکته جالب این است که برخی افراد از زمان شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد هشدار حباب می‌دادند در حالی در حال حاضر شاخص ۴ برابر آن زمان است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه یکی از استدلال‌های نادرست مقایسه رشد بورس با رشد واقعی اقتصاد است، افزود: آیا اگر رشد اقتصادی ۳ درصد باشد تولیدکنندگان حاضر هستند کالای خود را با رشد قیمت ۳ درصدی بفروشند یا اگر رشد اقتصادی منفی ۳ درصد بود حاضر هستند قیمت کالای خود را با ۳ درصد منفی عرضه کنند.

وی تاکید کرد: مقایسه یک متغیر اسمی و واقعی اشتباه است.

دهقان دهنوی تصریح کرد: اگر سال گذشته انتخابات آمریکا بدین شکل رقم نمی‌خورد و ترامپ رای آورده بود و فشار حداکثری را ادامه می‌یافت در زمان شاخص ۲ میلیونی افرادی نمی‌گفتند‌ "ای کاش اندکی سهام می‌خریدم تا سود کنیم".

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه واقتصادی این است که قیمت دارایی نسبت به تورم انتظاری شکل می‌گیرد، بیان کرد: حقیقت تلخ این است که انتظارات مبنی بر رسیدن دلار به عدد بالا شکل گرفت و زمانی که انتظار وجود دارد نمی‌توان از لفظ حباب استفاده کرد.

آیا بازارهای موازی در امان بودند 

وی ادامه داد: اما با نگاهی به بازارهای موازی مشاهده می‌شد که در همان زمان نیز افرادی بودند که سکه را در قیمت ۱۶میلیون تومان برای سود بیشتر خریداری کردند که امروز نرخ سکه نسبت به آن زمان، ۳۵ تا ۴۰ درصد ریزش داشته و این موضوع در دلار نیز صدق می‌کند زیرا این سرمایه‌گذاران در بازار موازی مخصوصا دلار در قیمت ۳۴ هزار تومان خریداران روزهای اوج بودند در حالی که اکنون قیمت دلار ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است و اینکه واکنشی که فعالان اقتصادی به دلار دارند را حباب بنامیم، اشتباه است.

ریزش بازارهای موازی و تابلویی که نیست تا همگان ببینند

دهقان دهنوی گفت: بنابراین کاهش قیمت‌ها در سایر بازار‌های موازی نیز رخ داد اما؛ "بورس" به دلیل داشتن تابلو لحظه‌ای برای سرمایه‌گذاران کاملا عیان بود ولی این موضوع در دیگر بازارها به‌همین دلیل زیاد به چشم نیامد.

رئیس سازمان بورس نرخ بهره را دیگر عامل رشد بورس خواند و بیان کرد: زمانی که نرخ بهره کاهش می‌یابد تمایل به سمت بازار دارایی‌ها زیاد می‌شود و همین نگرانی را در رشد قیمت مسکن نداشتیم چرا حباب مسکن ۵۰ سال است نمی‌ریزد.

دامنه نوسان نامتقارن و نااطمینانی به اقتصاد

دهقان دهنوی درباره دلیل اجرای دامنه‌نوسان نامتقارن گفت: زمانی که تصمیم به تغییر دامنه‌نوسان گرفته شد، هم‌زمان با موج‌زدن نااطمینانی در اقتصاد بود و نمی‌دانستیم برای ادامه حیات اقتصاد با خبر خوب مواجه می‌شویم یا بد.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: واقعیت آن است که در آن مقطع نمی‌دانستیم شکل‌گیری روابط در حیطه برجام به چه شکلی خواهد بود، احساس شد این نااطمینانی به بورس ضرر می‌زند بنابراین تصمیم گرفتیم با این تغییر، زمان بخریم.

وی با بیان اینکه می‌دانستیم این تغییر نقدشوندگی بورس را کاهش می‌دهد افزود: به دنبال راه‌های دیگر برای جبران این موضوع بودیم و تا اسفند کسی مخالف این تغییر نبود و پس از عید، فضا به سمت روشن شدن پیش رفت و از فضای نااطمینانی به احتمال وارد شدیم بنابراین محدودیت را برداشتیم.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هنوز به هدف بلندمدت نرسیدیم، بیان کرد: دامنه باید به‌قدری بزرگ باشد یا مکانیزمی ایجاد شود که عامل ایجاد صف نشود.

وی با بیان اینکه نمی‌گویم دامنه را برداریم تصریح کرد: به عنوان مثال یک از راهکار در این زمینه می‌تواند دامنه پویا است، یعنی دامنه مثبت و منفی ۱۰ باشد، اما با هر سه درصد تغییر قیمت یک توقف به بازار بدهیم تا معامله گران بتوانند فکر کنند.

دهقان دهنوی تاکید کرد: مطالعه در این باره در حال انجام است و زمانی که مطالعه کامل شد یک طرح اساسی برای دامنه پیدا می‌کنیم که خیال فعالان بورسی را راحت کند. 

دهقان دهنوی در پایان درخصوص ارزیابی از عملکرد خود نیز اینگونه گفت: برای دوره ۵ماهه از عملکرد خود راضی بوده و خدمات زیادی برای سهولت سهامداران و سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است، در همین راستا اقدامات فراوانی برای دستیابی به نقطه مطلوب شکل گرفته است.


  • بیشتر بخوانید:

دست رد "سلطان وعده‌ها" به ۱۵۰میلیون دلار بورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
«مدیرتحمیلی» توانایی اجرای مصوبه سران قوا را هم نداشت؛

دست رد "سلطان وعده‌ها" به ۱۵۰میلیون دلار بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
جناب دهنوی شما که میدانستی پیشنهاد دامنه نوسان نامتقارن باعث کاهش نقد شوندگی بازار سرمایه میشه!! چرا به توصیه های کارشناسان و متخصصین بازار سرمایه جهت لغو مصوبه من درآوردی گوش شنوایی نداشتی؟ میدونی با اصرار و یکدندگی جنابعالی در این مورد که بیشتر از 3 ماه به درازا کشید تیشه به ریشه اصل بازار (نقد شوندگی) زدی؟!!! میدونی متضررین بازار همین سهامداران خرد و عامه مردم بودند که سرمایشون نابود شد. واقعا احساس شرمساری نمیکنید؟
یاشار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
الحمدالله که همه مسئولان از سیر تا پیاز همگی از عملکرد خود و خودشان راضی هستند. فکر کنم اشکال در مللت و انتظارات آنهاست که نامعقول است.
خوب 50 درصد سرمایه و زندگی ات را در بورس باختی که باختی ، کمکی به دولت و شرکت ها کرده ای خدا قبول کند. مسئولان کارشان حرف ندارد. والسلام اجرکم عندالله
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
لعنت بر ............... انشااله هر کاری کردی که سهامدار زیان ببیند تورا ..بیبید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
لعنت خدا بر ....که .مانند تو ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
دستت درد نکنه ... خدا قوت پهلوان. ما بدون شما چکار میکردیم ؟
ناشناس
Netherlands
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
اعتراف رئیس سازمان بورس عذر بدتر از گناه هست! پس اعتماد از دست رفته چطور جبران خواهد شد؟ با اعتراف چیزی حل نمیشه بلکه استعفا بهترین راه حل و برگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه می باشد. دهنوی میفهمی چی میگم. استعفا
میثم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
خیلی پ و ست کلفت کردین که اینجوری حرف میزنید و با ازدست رعتن سرمایه های مردم ، از عملکرد خودتون راضی هستین.. امیدوارم که از نفرینهای مردم هم راضی باشین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
خدا ازت نگذره .از تو و همتی و دژپسند و رییستون
فرشید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
مشکل بازار سرمایه حضور پنجاه میلیونی افرادیست که علم و صبر کافی ندارند اما مقصر اصلی وضعیت بورس دولت است.سال گذشته در ایام خوش بازار با عدم عرضه کافی سهام موجب بالارفتن روزانه ۵ درصد همه سهام شد چرا که ملت همیشه در صحنه دنبال سود ماکزیممی بود که با کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه تجلی یافته بود و همه پیرمردها و پیرزنهاهمچون گرگهای وال استریت در ایام سخت کرونا در صف طولانی از شب قبل بدنبال گرفتن کد بورسی بودند که عقب نمانند.دولت حقه باز با تشویق به حضور عملا سرمایه های خرد و کلان مردم ناآگاه از بورس را گرفت و با اقدامات کلاشانه حقوقیها و افراد با رانت اطلاعاتی عملا سقوط سهام شروع شد و پول ملت بدبخت قفل شد و از آن پس هر افزایش جزئی قیمتهای سهام منجر به هجوم ملت سرخورده برای آزادکردن پولشان میشود و لذا هر افزایش جزئی با کاهش شدیدتر روزهای بعد عملا شرایطی را فراهم کرده که هر خریدی زیان دارد چرا که اون سهم را میتوان در روزهای بعد ارزانتر خرید.دولت خرسند از آنکه حجم وسیعی از پول در بورس قفل شده و به بازارهای دیگر نمیرود و ملت جلز و ولز کنان بدنبال آزاد شدن پول خود.
دولت حتی مصوبات خود را اجرا نمیکند چنانچه سهام فروشی خود را علیرغم اعلام به جبران خسارت همچنان بلا تکلیف گذاشته و با توجه به دوران انتقال که حداقل سه چهار ماه طول میکشد بعید است اقدامی کند و مسلما راه چاره تحت فشار گذاشتن ببشتر این دولت حقه باز است.
و چقدر وقاحت میخواهد که در این شرایطی که ملت از بورس اینچنین هر روز زیان میبیند این مردک از عملکرد خود ابراز رضایت میکند .چه کردی که از عملکردت راضی هستی غیر از اینکه سرمایه مردم همچنان قفل است و میزان ضررشان هر روز ببشتر میشود.
اما ملت راه رهایی شما غیر از تحت فشار گذاشتن دولت مدتی صبر است بگذارید برای یه مدت با صبر خود شاخص کمی رشد کند و از این پس اگر علم بازار را ندارید بازار را به اهلش بسپارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
"دهقان دهنوی تاکید کرد: مطالعه در این باره در حال انجام است و زمانی که مطالعه کامل شد یک طرح اساسی برای دامنه پیدا می‌کنیم که خیال فعالان بورسی را راحت کند."
عامو بازار بورسو با مطالعه و تحقیق پروژه های دانشگاهی اشتباه گرفتی. ندانم کاری های امثال تو با تصمیم های اشتباه باعث بی اعتمادی و نابودی سرمایه سرمایه گذاران میشه. نمیدونم کدوم احمقی تو رو به وزیر اقتصاد بی سواد پیشنهاد داد تا بیایی و بازار سرمایه رو به نابودی بکشانی.
ms
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
اقای دزپسند بابت خروج 300 هزار میلیارد تومان از بازار بورس که باعث نابودی زندگی افراد خرده پا در بورس شده جز افتخارات عملکرد دولت دانسته و آقای همتی باعث کاهش ارزش ریال و افزایش مبلغ دلار و به تبع آن ایجاد افزایش قیمت مسکن ، خودرو ، مواد غذایی و ........ نتیجه مدیریت علمی دانشگاهی ایشان بوده و انتظار دارند از بزرگوارن تشکر نماییم . آقای دهنوی هم توقع دارد از شاهکاری ایشان و مشکلاتی که در بورس وجود دارد از ایشان سپاسگزار باشیم .و جالب تر از آن با تمام مشکلات با سرمایه اندک سهامداران آقای صحرایی مدیر عامل سازمان بورس اظهار داشتند اعتراض سهامداران (بابت از دست دادن سرمایه) برای ما اهمیتی ندارد
(ایشان واقعا توجیح نیستند حقوق و دستمزد های قابل توجه انها از محل کارمزد ما سهامداران تامین میشود ) " خدایا و دعا میکنم آقای رییسی از جنس خودمان و مردمی است به عنوان رییس جمهور انتخاب شود تا با گماردن مدیران مردمی امیدی در زندگی ما ایجاد شود تاحداقل به اصل سرمایه خود مان برسیم و راضی ام به رضایت تا به یک زخم زندگی مان بزنیم . ان شاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
ازهمون اول همتون میدونستیدچه اشتباهی مکنید وبه اشتباه خود تاکید داشتید واصرار ... مقصر شما نبودین شیطون گولتون زد