بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جمع‌بندی مصادیق ماده ۱۹ در «انتهای تیرماه»

جمع‌بندی مصادیق ماده ۱۹ در «انتهای تیرماه»
معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ازآنجاکه بعضی نهاد‌های بازار سرمایه ازجمله کارگزاری‌ها، نظرات خود را به کانون مربوطه ارسال کرده و مقرر است کانون‌ها، بعد از بررسی این نظرات در کمیته‌های تخصصی، گزارشی جامع از نظرات اعضا خود به سازمان ارائه کنند، تمدید مهلت فراخوان اجتناب‌ناپذیر بود.
کد خبر : ۲۴۲۶۲۷

جمع‌بندی مصادیق ماده ۱۹ «انتهای تیرماه»

به گزارش بورس نیوز، اواسط اسفندماه بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابلاغیه‌ای به معاونت حقوقی این سازمان اعلام کرد "تعیین برخی مصادیق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار به‌منظور تعریف مصادیق دست‌کاری قیمت سهام، موجب نگرانی‌هایی بین فعالان بازار سرمایه شده و امکان برخورد سلیقه‌ای و ناعادلانه وجود دارد. " لذا مقرر شد تا طی ۶۰ روز کاری، نظر فعالان بازار و صاحب‌نظران و نهاد‌های مالی در این خصوص جمع‌آوری‌شده و جهت رؤیت عمومی افشا گردد.

جمالی

کمی بعد، واحد حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار بنا به دستور ریاست محترم سازمان و در اجرای بند ۱۶ قسمت "د" سند پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم در حوزه بازار سرمایه مبنی بر"تقویت و توسعه بهره‌گیری از مشاوره و خرد جمعی" و پیرو درخواست فعالان و صاحب‌نظران بازار سرمایه جهت دریافت دیدگاه‌های آنان باهدف رفع ابهام و نیل به مقرره‌ای متقن، شفاف و کارا، در فراخوانی از صاحب‌نظران و کارشناسان دعوت کرد نظرات خود را از طریق آدرس اعلام کنند و این نظرات پس از بررسی و ساده‌سازی در صورت لزوم در مصوبه مذکور لحاظ گردد. مهلت ارسال نظرات در این فراخوان ۶۰ روز کاری بود و با توجه به اینکه این فراخوان از ۲۲ اسفندماه آغازشده، پس انتظار می‌رود نتیجه آن اعلام گردد.

جعفر جمالی معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از مدت‌ها قبل جلسات و مباحث کارشناسی بر اساس تکلیف مندرج در ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، و لزوم تعیین مصادیق اقداماتی که نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات در بورس‌ها یا ایجاد قیمت‌های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار می‌شوند، مطرح و نهایتاً پس از جمع‌بندی نظرات، متن نهایی تدوین و پس از انجام تشریفات قانونی تصویب و ابلاغ شد.

اما پیرو شبهات مطرح‌شده و نگرانی پاره‌ای از فعالان بازار، برای اینکه متن ابلاغی قابلیت فهم همگانی پیداکرده، و فعالان بازار به‌طور مشخص و منجز حدود و ثقور آن را بدانند، ریاست محترم سازمان بورس مأموریت دادند که نظرات کلیه فعالان بازار سرمایه، صاحب‌نظران، مدیران نهاد‌های مالی به‌خصوص هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و بازارگردان‌ها و سرمایه‌گذاران و عموم فعالان در جهت ساده‌سازی متن اخذ گردد؛ لذا معاونت حقوقی پس از فراهم شدن بستر و زیرساخت فنی لازم برای دریافت و انتشار نظرات واصله، طی فراخوانی اقدام به اخذ نظرات از تمام طبقات و فعالان بازار سرمایه کرد و این موضوع، از طرق مختلف ازجمله مکاتبه با مدیران کانون‌ها و نهاد‌های مالی، رسانه‌های جمعی و ارسال پیامک اطلاع‌رسانی شد.

باگذشت مهلت مقرر برخی کانون‌ها و نهاد‌های حرفه‌ای بازار سرمایه جهت جمع‌آوری، جمع‌بندی و ارائه نظرات خود از این سازمان استمهال نمودند که با موافقت رئیس محترم سازمان همراه و مقرر شد مهلت مذکور تمدید شود؛ هم‌زمان در طول مدت مذکور به فاصله حداکثر یک هفته از تاریخ دریافت نظرات و دیدگاه‌های منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گرفت.

وی افزود: ازآنجاکه بعضی نهاد‌های بازار سرمایه ازجمله کارگزاری‌ها، نظرات خود را به کانون مربوطه ارسال کرده و مقرر است کانون‌ها، بعد از بررسی این نظرات در کمیته‌های تخصصی، گزارشی جامع از نظرات اعضا خود به سازمان ارائه کنند، تمدید مهلت فراخوان اجتناب‌ناپذیر بود. به نظر می‌رسد، در انتهای تیرماه، نظرات در این خصوص جمع‌بندی شده و جهت انجام تشریفات قانونی پیگیری شود.

معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تا این لحظه، نظر برخی فعالان بازار سرمایه در این فراخوان ارسال‌شده است، گفت: بر اساس نظراتی که تاکنون به دست ما رسیده و در آدرس فوق نیز در دسترس عموم قرارگرفته است، مصادیق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار دارای موافقان و مخالفانی است.

وی افزود: آنچه مهم است این است که بازار سرمایه ما باید به استاندارد‌های جهانی نزدیک شود، زیرا در هر موردی که از استاندارد‌ها و تجارب جهانی فاصله گرفته‌ایم، معمولاً نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش اعتبار بازار سرمایه کشور در فضای بین‌المللی و بازگشت اعتماد به این بازار در کشور‌های خارجی هستیم، باید استاندارد‌های ما برای سرمایه‌گذاران خارجی قابل‌فهم باشد و در تدوین نهایی مصادیق موضوع این گفتگو نیز حتماً به این مهم توجه خواهد شد.

به همین جهت نیز به‌موازات اقدامات فوق، مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان مجدداً مبانی علمی و الگو‌های مشابه این دستورالعمل در بازار سرمایه کشور‌های پیشرو را بررسی نموده تا مطالعات سابق به‌روز شده و نتیجه جهت بررسی‌های بیشتر و لحاظ در ارتقاء مصادیق فوق موردتوجه جدی قرار گیرد.

جمالی در رابطه با انتقادات برخی کارشناسان بازار سرمایه در مورد عدم مشورت سازمان بورس با آنان، اظهار کرد: همان‌گونه که بیان شد، فراخوان صورت گرفته از طرق مختلف اطلاع‌رسانی شده و همچنین با تمهیدات صورت گرفته تمامی فعالان بازار سرمایه، صاحب‌نظران، کارشناسان حقوقی، نهاد‌های مالی، اقتصاددانان و حتی اشخاص خارج از بازار سرمایه ازجمله نیروی انتظامی و...، امکان اعلام نظرات خود را دارند.

بدیهی است که امکان برگزاری جلسات حضوری و دریافت شفاهی نظرات تک‌تک فعالان وجود ندارد لکن با عنایت به بستر فراهم‌شده این نظرات باید به‌صورت کتبی و از طریق تارنمای اعلام‌شده به آدرس برای ما ارسال شود و تأکید می‌شود که هیچ جلسه نظرسنجی حضوری برگزار نشده است.

این روش نظرسنجی قطعاً عادلانه‌تر است و اگر برخی مدیران نهاد‌های مالی احساس می‌کنند در کانون‌ها، به نظرات آن‌ها توجهی نشده، امکان ارسال کتبی نظرات خود به‌صورت مستقیم را دارند و می‌توانند تا قبل از اتمام مهلت فراخوان، در این نظرسنجی مشارکت داشته باشند و متعاقباً نیز نظر آن‌ها منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.


  • بیشتر بخوانید:

۱۹۰ مدیر ناشران بازار سرمایه سلب صلاحیت شدند/ رسیدگی به تخلفات باید با مکانیسم‌های بازار نهادینه شود

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر