بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
از رکود ساختمان تا فرصت صادرات / چالش‌های سیمان  
تولید سیمان ملی در ٢٠ مارس ٢٠٢١، به ۶٨.٣ میلیون تن افزایش یافت؛ که این رقم مربوط به استفاده ٧٩ درصدی از ظرفیت ٨٧ میلیون تنی در سال است.
کد خبر : ۲۴۲۷۲۳

از رکود ساختمان تا فرصت صادرات / چالش‌های سیمان  

به گزارش بورس‌نیوز، در بخش نخست این مطلب، جایگاه سیمان در ایران و جهان و پتانسیل‌های ویژه آن در ایران موردبررسی قرارگرفته است.

جایگاه سیمان در دنیای جدید، همچون فولاد و نفت است و بدون آن عملاً توسعه عمرانی غیرممکن است. سیمان دنیای جدید را متأثر از خویش ساخته و همچنان هیچ جایگزینی ندارد؛ بنابراین توجه به وضعیت تولید و مصرف این محصول این صنعتی برای رصد موضوع رفاه فردی و توسعه جهانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

صنعت سیمان به دلیل وجود زنجیره تأمین طولانی و متنوع شامل: استخراج مواد اولیه و استفاده از سیمان در صنعت بتن، تأثیر زیادی در اقتصاد جهانی دارد. طبق اعلام شرکت IFC، بخش سیمان ۵.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ٧.٧ درصد از اشتغال جهان را تشکیل می‌دهد. سیمان/بتن بعد از آب آشامیدنی، دومین محصول پرمصرف (ساخت خانه، پل، جاده و...) در جهان است.

در سطح جهانی، سیمان در ١۶٢ کشور، بیش از ١٠٠٠ تولیدکننده و ٣٠٠٠ کارخانه تولید می‌شود. از این تعداد حدود ٧۵ درصد کارخانه‌های یکپارچه (کلینکر (نوعی مصالح) و سیمان) و ٢۵ درصد کارخانه تولید سیمان است.

در چند سال گذشته، رشد ظرفیت‌های جدید تولید سیمان از تولید آن فراتر رفته همه‌گیری ویروس کرونا ساخت‌وساز را در بسیاری از کشور‌ها کند کرده و بر این اساس، تقاضا برای سیمان کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

سودآوری بسیاری از شرکت‌های سیمان کاهش‌یافته و باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت شده است.

خوشبختانه ایران در مقایسه با دیگر کشور‌های منطقه، پتانسیل خوبی برای افزایش تولید و صادرات سیمان دارد که تاکنون کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

تولید سیمان ملی در ٢٠ مارس ٢٠٢١، به ۶٨.٣ میلیون تن افزایش یافت؛ که این رقم مربوط به استفاده ٧٩ درصدی از ظرفیت ٨٧ میلیون تنی در سال است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان ذخایر معدنی کشورمان ۲۵.۷ میلیارد تن است که سهم سنگ‌آهک با ۱۷ میلیارد تن (۶۷ درصد) بالاترین میزان است.

سنگ‌آهک یک ماده معدنی با ارزش و درعین‌حال بسیار فراوان و با توزیع مناسب در ایران است که به‌عنوان ماده معدنی مؤثر در تهیه و تولید سیمان کاربرد دارد و گفته می‌شود یک درصد از ذخیره آهک دنیا در ایران است. قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک منطقه‌ای به لحاظ بازار مصرف این محصول از مزیت‌های این صنعت به شمار می‌آید به‌طوری‌که صنعت سیمان ایران هم‌اکنون نیم درصد از تولید ناخالص ملی و ۳.۳ درصد از ارزش‌افزوده کل صنعت و بیش از ۲ درصد از اشتغال شاغلان کارگاه‌های بالاتر از ۱۰ نفر را به خود اختصاص داده است.


منبع: تحلیل بازار سرمایه


  • بیشتر بخوانید

از رکود ساختمان تا فرصت صادرات / چالش‌های سیمان  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر