بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در گفت ‏وگو با «دنیای ‏اقتصاد» اعلام کرد:

ورود بزرگ‏ ترین هلدینگ لوازم خانگی کشور به فرابورس

ورود بزرگ‏ ترین هلدینگ لوازم خانگی کشور به فرابورس
کد خبر : ۲۴۲۷۸۹

ورود بزرگ‏ ترین هلدینگ لوازم خانگی کشور به فرابورس

آغاز فعالیت گروه صنعتی انتخاب را باید در شرکت حایر آسا دید که در تاریخ ۲۹/۰۸/۱۳۷۹ به ثبت رسید.

حایر آسیا به عنوان شرکت اصلی گروه صنعتی انتخاب از سال ۱۳۸۴ با احداث کارخانه ای به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان، فعالیت خود را آغاز و از سال ۱۳۹۸ ایجاد هلدینگ لوازم خانگی انتخاب کلید خورد. در سال ۱۳۹۹ با تغییر نام و اساسنامه «شرکت حایرآسا»، هلدینگ لوازم خانگی گروه انتخاب با نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» متولد شد. اکنون این شرکت در بین همه شرکت‏های داخلی، کامل‏ترین و فراگیرترین محصولات لوازم خانگی را در سبد مصرفی خانوارها تامین می‏کند و با برخورداری از ۱۲ سایت مختلف در مساحتی بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع و با بومی‏سازی دانش و فناوری تولید لوازم خانگی و احداث مجتمع‏های بزرگ تحقیقاتی در خارج از کشور، خود را در ردیف تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی در جهان مطرح کرده است.

محمد حسین فهمیمی، مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تجهیز منابع سرمایه‌ای و منابع بدهی در تامین نیازهای مجموعه‌های صنعتی بزرگ، فرصت‌های متعددی را درگرو این امر تشریح می‌نماید.

ورود بزرگ‏ ترین هلدینگ لوازم خانگی کشور به فرابورس

از این رو از حدود ۲ سال پیش مقدمات کار و مشاوره‌های لازم برای پیوستن به فرابورس فراهم شد. تجدید ساختار شرکت و ایجاد هلدینگ نیز با همین هدف صورت گرفت تا «گروه انتخاب » به عنوان بزرگترین هلدینگ لوازم خانگی کشور مهیای عرضه در فرابورس شود.

با چه سرمایه‌ای قصد ورود به بازار سرمایه را دارید؟

سرمایه شرکت براساس صورتجلسه مجمع عمومی‌ فوق‌العاده در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۹، از ۱۶۷۰میلیارد ریال به ۱۰هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و این سرمایه اکنون در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

گروه انتخاب با چه هدفی وارد بازار سرمایه شده است؟

سیستم بانکی کشور در حال حاضر قادر به تامین نیازهای مجموعه‌های صنعتی بزرگ نظیر انتخاب نیست. توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال‌های اخیر به تناسب افزایش هزینه‌ها و جهش نرخ ارز افزایش نیافته است و منابع محدود فعلی بانک‌ها بیشتر صرف سرمایه در گردش می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های شرکت با منابع بانکی نیست. بهترین راه تزریق منابع مالی جدید به شرکت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است. بنابراین از حدود ۲ سال پیش مقدمات کار و مشاوره‌های لازم برای پیوستن به فرابورس فراهم شد. تجدید ساختار شرکت و ایجاد هلدینگ نیز با همین هدف صورت گرفت تا انتخاب به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ لوازم خانگی کشور مهیای عرضه در فرابورس شود.

جزئیات تجدید ساختار شرکت برای حضور در فرابورس چیست؟

گروه صنعتی انتخاب از حدود ۲ سال پیش با اخذ مشاوره از شرکت‌های مجرب در زمینه‌های مالی، بازار سرمایه و خدمات مدیریتی، اقدام به تجدید ساختار عملیاتی و مالی کرد. تشکیل هلدینگ لوازم خانگی گروه صنعتی انتخاب با همین هدف انجام شد تا این مجموعه بتواند فعالیت‌های خود را ذیل یک برند مشخص و با تشکیل زنجیره به هم پیوسته‌ای از فعالیت‌ها از تولید صنعتی تا تامین مواد اولیه، فروش و خدمات پس از فروش و تحقیق و توسعه را در یک مجموعه جامع و منسجم انجام دهد.

میزان فروش و تولید شرکت در سال گذشته چه میزان بوده است؟

گروه صنعتی انتخاب اکنون ۵۰ محصول را در بیش از ۵۰۰ مدل تولید می‌کند. مجموع تولید محصولات این گروه صنعتی در سال ۱۳۹۹شمسی شامل ۳۰۶ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر، ۴۲۲ هزار دستگاه انواع ماشین لباسشویی، ۴۳۰ هزار دستگاه تلویزیون و ۵۳ هزار دستگاه اجاق گاز بود که جایگاه نخست را در صنعت لوازم خانگی کشور به خود اختصاص می‌دهد و براساس اعلام وزارت صمت، ۴۰ درصد از بازار لوازم خانگی کشور را در دست دارد. کل درآمد فروش گروه صنعتی انتخاب نیز در سال ۹۹ بالغ بر ۷هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۸، رشد خیره‌کننده ۹۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دلیل این رشد خیره‌کننده در فروش و درآمد گروه انتخاب در سال گذشته چه بود؟

این رشد مبتنی بر تحولات واقعی رخ داده است. عامل اصلی این رشد، تغییر ساختار شرکت است. به این معنا که قبلا یک شرکت بود که فقط یخچال تولید می‌کرد، ولی اکنون یک هادینگ ۱۲شرکتی‌است که کلزنجیره تولید از تولید قطعات تا فروش محصول نهایی را پوشش داده و علاوه بر تولید یخچال، سایر محصولات لوازم خانگ را که در دیگر شرکت‌ها تولید می‌شود را ذیل این هلدینگ آورده است. علاوه بر این افزایش قابل توجه قیمت محصولات نیز که به دلیل گرانی مواد اولیه از جمله محصولات فلزی رخ داد، موجب شد تا درآمد فروش رشد جهش گونه‌ای داشته باشد.

میزان عمق داخلی‌سازی محصولات شرکت چه میزانی بوده و چه پیشرفت‌هایی در بومی‌سازی قطعات ایجاد شده است؟

طی سال‌های اخیر به دلیل خروج شرکت‌های خارجی و مشکلات ارزی و تحریمی، تلاش برای داخلی‌سازی هر چه بیشتر محصولات گروه صنعتی انتخاب در دستور کار قرار گرفت. از این رو داخلی‌سازی محصولات و قطعات جزو اهداف اصلی شرکت برای افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها بوده است. واحد تحقیق و توسعه این مجموعه برای توسعه تکنولوژی و به‌روز بودن با استانداررهای جهانی علاوه بر ایران در ۳ کشور کره‌جنوبی، ترکیه و ایتالیا، دفاتر تحقیق و توسعه ایجاد کرده است.

چه طرح‌های توسعه‌ای را در برنامه دارید؟

ظرفیت بازار برای محصولات ماشین لباسشویی و ظرفشویی تولیدی در شرکت‌های زیرمجموعه انتخاب، به مراتب بیش از تولیدات فعلی است. همچنین ارتقای فناوری در صنعت لوازم خانگی به گونه‌ای است که نیاز بازار به محصولات مدرن‌تر را ایجاب می‌کند. به همین دلیل خط تولید ماشین ظرفشویی اتوماتیک و قطعات موردنیاز آن، در نیمه نخست سال گذشته راه‌اندازی می‌شود. همچنین تامین قطعات مورد‌نیاز کارخانه‌های زیرمجموعه که جزو اهداف گروه انتخاب بوده با ظرفیت بیشتری دنبال می‌شود و در همین راستا ظرفیت تولید شرکت حایر پلاست افزایش می‌یابد. علاوه بر این طرح‌های توسعه‌ای، تولید محصولات جدید در دست بررسی بوده و پس از امکان‌سنجی فنی و برنامه‌ریزی تامین مالی، این طرح‌ها پیگیری خواهد شد.

پیش‌بینی تولید محصولات و فروش محصولات شرکت در سال‌جاری چه میزان است؟

برای ارزیابی وضعیت تولید و فروش محصولات شرکت در سال جاری باید دو مولفه را مدنظر قرار داد. مولفه نخست، تنوع مدل‌ها و قیمت محصولات است. ما با تنوع در سلایق مشتریان و توان اقتصادی آنها مواجه هستیم و باید برای این تنوع و تفاوت سطح اقتصادی، برنامه‌ریزی داشته باشیم. این تنوع می‌تواند هر شرکتی را در لایه‌های مختلف بازار نفوذ دهد. در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، ۵۰ محصول را در ۵۰۰ مدل متفاوت تولید می‌کند. به عنوان مثال به طراحی برند بست (BOST) برای پاسخگویی به متقاضیانی بود که توان خرید برندهای اسنوا و دوو را ندارند. همچنین تنوع مدل‌ها در هر یک از برندها با امکانات متفاوت می‌تواند سلایق متفاوت و توان اقتصصادی متفاوت مشتریان را جوابگو باشد. مولفه دوم، شبکه توزیع و فروش محصولات است. گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، در حال حاضر گسترده‌ترین شبکه فروشگاهی لوازم خانگی در کشور را داراست. این شبکه فروشگاهی در حال حاضر به وسیله ۱۰ دفتر منطقه‌ای و ۲۵ دفتر استانی در سراسر کشور و به صورت مستقیم فعالیت می‌کند. این فروشگاه‌ها در آینده به بیش از ۱۷۰۰ فروشگاه در ۴۵۰ شهر در سراسر کشور خواهد رسید. این فروشگاه‌ها امکان دسترسی به محصولات در نزدیکترین شعبه محل سکونت را ایجاد می‌کند و با استفاده از انواع شیوه‌های پرداخت شامل نقد و اعتباری، همچنین ارائه انواع خدمات حین و پس از فروش، دریافت نظرات و بازخورد مشتریان و پایش مستمر ذائقه بازار و امکان سفارش‌گیری براساس خواست مشتری را فراهم می‌کند.

با توجه به این ۲ مولفه در ۳ ماه نخست سال مالی جدید، شاهد رشد ۲۷۰ درصدی فروش در محصولات گروه بودیم و در همه محصولات به تفکیک پیش‌بینی ما رشد ۱۰۰ تا ۳۵۰ درصدی فروش محصولات است.

سودآوری شرکت در سال گذشته چه میزان بوده است؟

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۹، در مجموع بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش محصولات داشته که پس از کسر حدود ۴ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان، بهای تمام شده محصولات تولیدی، در نهایت به ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سود ناخالص رسیده است. در نهایت پس از کسر از سایر هزینه‌های اداری و فروش، هزینه‌های مالی و مالیاتی، سود خالص گروه انتخاب ۲ هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان بود. به این ترتیب ما شاهد حاشیه سود ۳۶درصدی هستیم که از مجموع درآمد فروش شرکت هستیم که رقم بسیاری خوبی برای یک فعالیت صنعتی با همه موانع و چالش‌ها محسوب می‌شود.

چند درصد از نیاز داخل کشور به لوازم خانگی را تامین می‌کنید و چشم‌انداز آن برای سال آینده چه میزان خواهد بود؟

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک براساس اعلام وزارت صمت، سهم ۴۰درصدی از بازار لوازم خانگی کشور را به خود اختصاص داده است. با این حال به دلیل برنامه‌های توسعه‌ای شرکت از جمله احداث واحدهای تولیدی جدید و افزایش ظرفیت تولید در واحدهای فعلی و برنامه‌های افزایش تولید و بازاریابی برای فروش بیشتر، تلاش داریم تا سهم خود را از بازار داخلی ارتقا دهیم.

در زمینه بازارهای صادراتی چه فعالیتی دارید و چشم‌انداز آن برای سال آینده چه میزان خواهد بود؟

در سال‌های اخیر تولیدات گروه صنعتی انتخاب الکترونیک به بازارهایی شامل عمان، عراق، افغانستان و ترکیه و حتی ایتالیا صادر شده است. هرچند متاسفانه تلاطم‌های داخلی و الزام دولت به پاسخگویی نیاز بازار داخلی موجب شده است تا صادرات را بعضا کاهش دهیم، اما در هر صورت قابلیت صادراتی گروه تا سالانه ۱۰۰میلیون دلار برآورد می‌شود و این برآورد با توجه به توان برتر متخصص داخلی و بهره‌گیری از متخصصان کشورهایی نظیر کره، چین، ترکیه و ایتالیا در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک قابل تحقق است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در مجمع عمومی شرکت لوازم خانگی پارس مطرح شد؛

تقسیم سود ۱۰۰۵ ریالی در مجمع "لخانه"

ارسال نظر