بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
عملکرد اپراتورهای تلفن همراه بررسی می‌شود؛

همراه اول رتبه یک میزبانی رومینگ و پوشش مناطق روستایی

همراه اول رتبه یک میزبانی رومینگ و پوشش مناطق روستایی
عملکرد اپراتور‌های تلفن همراه به طور منظم توسط سازمان‌های ناظر و به طور ویژه رگولاتوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۲۴۲۸۵۱

خواندن ۲ دقیقه

همراه اول رتبه یک میزبانی رومینگ و پوشش مناطق روستایی

به گزارش بورس نیوز، عملکرد اپراتور‌های تلفن همراه به طور منظم توسط سازمان‌های ناظر و به طور ویژه رگولاتوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از بررسی‌های صورت گرفته نتایج برخی از این بررسی‌ها مورد انتشار عمومی قرار می‌گیرند. در نتیجه هم مشترکان از وضعیت عملکرد اپراتور‌ها مطلع می‌شوند و هم رقبای تجاری از وضعیت یکدیگر مطلع می‌شوند. در گزارشی که در ادامه می‌خوانید، نتایج بررسی شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه عملکرد اپراتور‌ها در حوزه روستا‌های تحت پوشش و میزان میزبانی اپراتور‌ها در طرح رومینگ ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روستا‌های تحت پوشش آنتن اپراتور‌ها

به طور معمول اولین خدمات رفاهی ابتدا برای شهر‌ها و سپس برای روستا‌ها تعریف و پیاده سازی می‌شوند. در میان شهر‌ها نیز کلان شهر‌ها در اولویت‌اند. یک دلیل این نوع دسته بندی این است که افراد ساکن در شهر‌ها و به ویژه شهر‌های بزرگ متقاضی تغییرات سریعترند. اما تعریف یک جامعه‌ای که در آن عدالت اجتماعی حاکم است، الزام می‌کند که امکانات و رفاه در شهر‌ها و روستا‌ها و در دوره افتاده‌ترین نقاط به صورت یکسان و همزمان توزیع شوند. یکی از مهمترین امکانات رفاهی دسترسی به ارتباطات سریع و بهینه است. در این راستا به اقدامات انجام شده توسط اپراتور‌های تلفن همراه در روستا‌ها تا پایان سال ۹۹ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که کدام اپراتور عملکرد بهتری در این زمینه داشته است.

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه جهارم سال ۹۹ و ضعیت پوشش روستا‌ها از لحاظ تعداد توسط اپراتور‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸، ۱۹ هزار و ۱۹۰ و ۶۶۶ روستا بوده است؛ بنابراین مشخص است که اپراتور همراه اول در این زمینه با اختلاف زیاد از دو اپراتور دیگر عملکرد بهتری داشته و توانسته نقش موثرتری در ایجاد رفاه عمومی در قالب عدالت اجتماعی داشته باشد.

رومینگ ملی

رومینگ ملی طرحی است که از طریق آن اپراتور‌های تلفن همراه می‌توانند بدون نیاز به نصب تجهیزات جداگانه در همه مناطق از امکانات سایر اپراتور‌ها بهره‌مند شود. این طرح به ویژه در مناطق صعب العبور و جاده‌ها روش بهینه‌ای است که به طور همزمان منافع اپراتور میزبان و اپراتور مهمان را فراهم می‌کند.

هرچند که این روش یک مزیت نسبی برای اپراتور‌های متقابل در این طرح به شمار می‌آید، اما از دیدگاه بیرونی اپراتوری که بیشترین میزبانی را داشته است، نشان می‌دهد که از زیرساخت‌های قوی‌تری برای ارایه سرویس بهره‌مند بوده است. در ادامه به بررسی عملکرد اپراتور‌های تلفن همراه در نقش‌های میزبان و مهمان مطابق با آماری که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه شده است، می‌پردازیم.

مطابق آمار سازمان رگولاتوری تا پایان سه ماهه چهارم سال ۹۹ اپراتور همراه اول به تعداد ۱۰ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۶۲ مکالمه میزبان ایرانسل و ۴ میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۵ مکالمه میزبان رایتل بوده است. اپراتور ایرانسل نیز به تعداد یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۱۳ مکالمه میزبان همراه اول و ۲ میلیون ۳۲۲ هزار و ۲۴۵ میزبان رایتل بوده است؛ بنابراین در مجموع اپراتور همراه اول در حدود ۱۵ میلیون مکالمه را میزبانی کرده است در حالی که ایرانسل در این زمینه حدود ۴ میلیون مکالمه را میزبان بوده است. اپراتور رایتل نیز همواره در نقش میهمان ظاهر شده است؛ بنابراین مشخص است که اپراتور همراه اول نقاط بیشتری را تحت پوشش خود داشته و از امکانات و تجهیزات و سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه به کار برده است.

در جداول زیر اعداد و ارقام مربوط به شرایط رومینگ و وضعیت روستا‌های تحت پوشش که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، قابل مشاهده است.

همراه اول رتبه یک میزبانی رومینگ و پوشش مناطق روستایی


  • بیشتر بخوانید:

"لکما" در مناقصه "همراه" شرکت کرد

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر