بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پولبک به سهم‌های صف‌فروش، پشت ایست
سهامداران بدانید که رشد بازار مانند روز‌های پایانی سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ با شیب تند پیش نخواهد و رفت و اینبار بازارسرمایه رشدی آرام و متعادل را در پیش خواهد گرفت چراکه بسیاری از نماد‌هایی که تازه به تعادل رسیده‌اند، اصلا دلیلی برای رشد ندارند!
کد خبر : ۲۴۲۸۶۹

پولبک به سهم‌های صف‌فروش پشت ایست

به گزارش بورس‌نیوز، نمای پایانی بورس تهران در روز معاملاتی گذشته مانند سرسره‌ای بود که قدیمی‌های بازار، سرمایه‌گذاران نوپا را مانند کودکان از بالا به پایین راهنمایی می‌کردند!(هُل می‌دادند)

شاخص بورس طی معاملات روز گذشته، در ابتدا کاملا هوایی بهاری داشت و سبزی آن به چشم می‌آمد به‌نحوی که تابلوی تالار بورس حدود ۷ هزار واحدی پیکسل‌های "واحد" رشد را به رخ کشید اما؛ کوردلان و پیر‌های بازار ورقی دیگر رو کردند باعث شدند تا ترمز این رشد کشیده شود و سهامداران در عجب وا بمانند که چه آن رشد، دوباره به مرز رشد یک هزار و ۷۰۰ واحدی ایستاد و شاخص کل، در حوالی یک میلیون ۱۶۳ هزار واحدی دست و پا بزند.

سهامداران باید مطلع باشند که بازار در مسیر رشد خود، به مقاومتی مهم برخورد کرده که سقف آن، شاخص یک میلیون و هشتصدهزار واحدی بود و بنابراین باید اینونه تاکید کرد که ادامه روز‌های این هفته، هر روز حکم یک فینال جام حذفی دارد.

عرضه‌های امروز تکنیکالی‌ها و برخی قدیمی‌های سهم‌ها را ناراحت و نگران کرد اما؛ اگر واقع‌بینانه به رشد‌های اخیر "بورس" نگاه کنیم، شاید اگر امروز این ترمز کشیده نمی‌شد؛ فردا روزی بود که عرضه‌ها به دامان بورس می‌نشست.

شاید باور نکنید که "بورس" بد قلق این روز‌های ما پس از رشد‌های کوتاهی حتی تا سقف ۲۰ درصد نیز عرضه‌هایی را بر جان می‌خرد! ولی نکته امیدوارکننده شاید اینجا باشد که این عرضه‌ها در نرخ‌های نسبتا کمتر جذب شده و به‌مرور روند معاملات، به‌ویژه در نیمه دوم بازار بهبود می‌یابد.

‌تا از بازار روز گذشته "یک‌شنبه" عبور نکرده‌ایم نیز این نکته باید گوشزد شود که رنج‌های منفی کورکورانه در برخی سهم‌ها بر پیکره بازار چنگ می‌اندازد و فقط جو سهم‌ها را متشنج نمی‌کند بنابراین باید این درخواست را به رفقای ملاصدرا ارسال کرد که ناظر بازار باید کد‌های فروشی که سهم‌ها را به حاشیه می‌برند را باید تنبیه کرد.

به این زودی دلار از سوراخ‌موش، بیرون آمد

اهالی سبزه‌میدان که پس از شنیدن نتایج انتخابات ۱۴۰۰ به کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار کفاش‌ها و سرای حاجب‌الدوله رفته بودند، امروز گویا به‌هوش آمدند که چرا عقب‌نشینی کردند! اگر عقب بنشینیم که مقصر ما هستیم پس بهترین دفاع، حمله است؛ نتیجه این متد قهرمانه (که جا دارد اهالی بازارسرمایه نیز از این متد‌ها یاد بگیرد تا بتواند بدل آن را بزند) بازگشت بازار موازی به نام دلار شد؛ این ارز امروز حتی باردیگر بخاطر افزایش تقاضا، در حوالی کوچه ۲۴ هزارتومنی‌های بازار قرار گرفته است.

البته ناگفته نماند که از سرای فرش‌فروش‌هایی که خبر‌های روانچی می‌آوردند، این سیگنال آمد که آقای "چی" در وین در مراحل آخر مذاکرات هستند و پس از سیگنال بانک‌مرکزی مبنی بر معامله آن حجم از دلار در سامانه نیما نیز بی‌تاثیر نبود.

اینگونه بود که شیطان از دور برای دلالان دلار دست زد و گفت، شاگرد نمی‌خواهید!

بازار سکه، سِنت بود!

در بازار‌های موازی که نام سکه را جدیدا "خواهرشوهر" می‌نامند، امروز نیز این روی خود را به سرمایه‌گذاران و خریداران نشان داد که (ای بابا؛ مگر من چیم کمتر از دلاره) من سکه باید به مرحله خط‌شکن بودن برسم و رکورد‌ها را جابه‌جا کنم و تن کسانی که مهریه دارند را در گور بلرزانم! سکه امروز ما بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتومان سود، به نحوی در نوسان گام برمیداشت که سکه باردیگر برای ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان چشم ناز کرد.

رمزارز‌های بی‌قرار برای ورود به مرداد ایران یا ...

‌افت حدود ۴ درصدی بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران را در مرحله استرس قرار داده، زیرا جو ناپایداری که رمزارز‌ها باز‌ها گرفتار شده‌اند، اسکیمو‌های قطب‌جنوب در زمستان تجربه نکرده‌اند؛ البته دومینوی آمریکای مرکزی‌ها نیز گویا حیاط‌خلوت جناب تسلا و ... شده است، بیت‌کوین را پول رسمی خود نامیده است!

بازار فردا نوبت کیست

آخرین روز بهاری بازارسرمایه، یادگاری از چنگ‌اندازی روزگذشته اهالی پیر بازار بر صورت بورس را به همراه خواهد داشت و طبق پیش‌بینی‌ها "بورس" با عرضه‌هایی از سوی برخی نماد‌هایی که در مرز مقاومت هستند زنگ آغاز خود را به‌صدا در خواهد آورد.

سهامداران عزیز بدانید و آگاه باشید که بسیاری از اندوخته‌های شما که این روز‌ها در پرتفوی شما قفل صف‌فروش بودند، در نقاط مهم مقاومتی قرار گرفته‌اند که هر روز ترک شکستن این صف‌ها بیشتر می‌شود و صدای آن گوش عالم را کر خواهد کرد پس، اندکی صبر کنید و به پیر‌های بازار نشان دهید که سرمایه‌گذاران جوان، برای فرار و سود چند روزه گام به بازارسرمایه نگذاشته‌اند.

سهامداران باید به این نکته واقف باشند که فاکتور‌هایی همچون تبیت بازار در میانگین ۳۰۰ روزه همچنین ماندن در شاخص یک میلیون و ۱۶۰ هزارواحدی، چراغ سبزی را به سهم‌های اسیر در صف‌فروش می‌دهد که این مقاومت‌ها شکستنی بوده و شاید پولبک به این سهم‌ها باشد اما؛ سهامداران بدانید که رشد بازار مانند روز‌های پایانی سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ با شیب تند پیش نخواهد و رفت و اینبار بازارسرمایه رشدی آرام و متعادل را در پیش خواهد گرفت چراکه بسیاری از نماد‌هایی که تازه به تعادل رسیده‌اند، اصلا دلیلی برای رشد ندارند!

سهامداران لطفا ابهامات برجام را فراموش نکنید و همیشه گوشه‌چشمی به "وین" داشته باشید بنابراین "ریسک‌پذیری" را باید به واژه "ریسک‌گزیری" تغییری دهید و در بهترین شرایط، تنها نیمی از پرتفوی خود را به سهام و مابقی را یا نقد یا تبدیل به etf‌های با درآمد ثابت کنید ضمن آنکه ترکیب دلاری و ریالی که بیشتر میل به صعود ریال داشته باشد را جزو اولویت‌های خود قرار دهید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
خدا حفظت کنه