بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
«سهم‌های برجامی» در وسط سیبل بورس‌بازان
سهامداران عزیز در پایان باید اشاره‌کنیم که ریسک کاهش ارزش دلار هم‌زمان باخبر‌های نهایی برجام را فراموش نکنید و اگر دلار‌های بلوکه‌شده آزاد شود طبیعتاً سهم‌های دلاری نیز با نوسان همراه خواهند شد چراکه همان‌طور که میدانید سیاستگذاری دلار تنها و تنها در دستان دولت است.
کد خبر : ۲۴۲۹۴۷

«سهم‌های برجامی» در تیرراس بورس‌بازان زرنگ

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته بازار همان‌طور که دیروز نیز عنوان‌شده بود، پیر‌های در سایه‌نشین بازار آن‌چنان پا روی لقمه‌های دوچرخه بورس گذاشته بودند که هر چه سهامدار در این مسیر رکاب میزند، مسیری به گلستان سبز بورس راهی نباشد اما؛ وای از روزی که آب از سد لبریز شود!

در ابتدا بازار، پیر‌های حسود شیرفلکه عرضه‌ها را آن‌چنان بازکرده بودند که گویی باید به‌صورت تشویقی به هر فردی که در انتخابات حضورداشته یا نداشته، باید سهام جایزه دهند، ولی سهامدار باهوش بورسی که این روز‌ها کاملاً منطقی برخورد می‌کند با افزایش تقاضا‌های مدیریت‌شده باعث شدند تا بازار به‌مرور بهبود پیدا کند ضمن آنکه شاخص هم‌وزن را سهامداران دیروز در کنار خود نشانند و با یکدیگر سرود سبزی بازار را بخوانند.

بااین‌حال کلیدساز محله بورس هنوز برای ۱۷۰ نماد حاضر در صف فروش نتوانسته که شاه‌کلیدی را برای بازگشایی بخت و قفل این صف‌ها درست کند اما؛ کلیدساز محله بورس جای امیدواری را زنده نگاه داشته هرروز قفل چند نماد را باز می‌کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با کورسوی امید، حداقل امیدواری را داشته باشند.

دلار ایران یا دلار آمریکا

رفقای ناباب میدان فردوسی که دستیاری به یکدیگر داده بودند و بهترین دفاع را حمله می‌دانستند، تاب روند نزولی دلار را نداشتند و به قول رئیس سابق بانک‌مرکزی، قرار گذاشتند تا زیر میز بزنند و دلار را بار دیگر افسانه‌ای کنند! بله، موفق هم شدند و به خاطر یک توییت و سنگلاخ بودن راه "برجام" دلار در ساعت ۱۰دیشب نیز حتی مرز ۲۴ هزارتومان را بار دیگر رد کرد.

نگاهی فراتر از شامورتی بازی سفته‌بازان هم اگر بخواهیم به شاخص دلار آمریکا در بازار‌های جهانی نگاهی بی‌اندازیم، این شاخص پس از رشد‌هایی که در هفته‌های گذشته داشت نخستین روز معاملاتی را با حدود ۰.۴۷درصد کاهش آغاز کرد و گزارش بانک مرکزی آمریکا در خصوص "تورم" باعث شد تا سرمایه‌گذاران از رنج منفی دلار بخواهند سود بگیرند.

بازیگری که سیاهی لشگر بود

دیگر بازیگر "بازار‌های موازی" یعنی "سکه" نیز در این گیرودار با کَت‌های بازشده راه می‌رود و نرخ ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزارتومانی را به روی خود برچسب زده است.

طلای سیاه و تک محموله‌هایی برای قله سواری

در روز گذشته معاملاتی بازار‌های جهانی "دوشنبه" این نفت بود که نشان داد هنوز می‌تواند برای بازار‌های مالی خط‌ومشی نشان دهد و با رشد بالای ۱.۵ تا ۱.۷۵درصدی توانست غول‌های نفتی را برای تابستانی داغ و استقبال از زمستان خوش‌بین کند، زیرا نفت این روز‌ها بالای ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

خریداران آسیایی و اروپایی این روز‌ها بازار نفتی‌ها را داغ‌کرده‌اند و سرمایه‌گذاران روند تقاضا و سرعت گرفتن آن را نویدی برای رشد نرخ‌های طلای سیاه عنوان کردند، زیرا با اوج گرفتن واکسیناسیون کرونایی، کارگران بار دیگر می‌توانند با افزایش تولید، تقاضای «مواد نفتی» را برای شرکت‌های وابسته و پایین‌دستی نفتی را به بالاترین سطح خود برساند.

طلای زرد همان دلربای معروف

قیمت انس جهانی طلا رشد دلپذیری را از خود نشان داد و ۲۰ گرفت؛ این رشد ۲۰.۲۲درصدی قیمت جهانی دلار باعث شد که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در بازار‌های جهانی با توجه به اینکه در هفته گذشته ۶درصد افت را نظاره‌گر بودند، نرخ طلا را در روز دوشنبه حدود ۱۷۸۴دلار ببیند و ذوق کنند.

حمایت ژاپنی، رفتار ایرانی!

شاید برای سهامداران این نکته جالب باشد که بانک مرکزی ژاپن BoJ اعلام کرده بود که برای بهبود اقتصاد این کشور مهلت‌های بانکی به شرکت‌های بحران‌زده را تمدید کرده بود اما؛ اهالی شاخص سهام NIKKEI دست رد به این پیشنهاد زدند و گفتند ما از ایرانی‌ها چی کمتر داریم و شاخص را ۹۵۳واحد منفی به پایان رساندند.

اما چینی‌ها رفتار بازار خود را ماهانه نکردند و پس از حدود ۳هفته بسته شدن در پایین‌ترین سطح، بالاخره رشد در معاملاتی را دیدند که دلیل اصلی آن، نرخ وام‌ها کماکان برای مدت بیش از یک سال است که بدون تغییر مانده است.

همه برای یکی، آن‌یکی بدبخت و ذلیل!

این روز‌ها نوسان منفی بر تن فعالان بازار رمز ارز رخنه کرده و فشار‌های فراوانی بر اعصاب این افراد واردشده است شاید بسیاری دلیل آن را در نیمه‌های معاملات خود، توقف فعالیت‌های ماینر در چین به‌خصوص سیچوان و ممنوعیت بانک مرکزی برای تسویه‌حساب شرکت‌ها با رمز ارز‌ها می‌دانستند، ولی دلیل اصلی شاید ممنوعیت استفاده از رمز ارز‌ها در تسویه‌حساب‌های بزرگ‌ترین سکو‌های پرداخت آنلاین، آنهم از سوی علی پی (ALIPAY) باشد؛ حتی اگر رمز ارز‌ها خود گرگ وال‌استریت هم باشند، با این اخبار افت شدیدی را تجربه خواهند کرد؛ بیت‌کوین حدود ۵.۵درصد ریخت قیمت آن، به سطح ۳۲ هزار دلار فرود آمده است.

بازار امروز نوبت کیست

نیمه ابتدایی که امروز بورس تهران در روند معاملاتی خود مشاهده خواهد کرد، همان ادامه روند روز دوشنبه خواهد بود و سبزی بازار در نیمه ابتدایی بورس، بر تن سهامداران می‌نشیند اما؛ در نیمه دوم بازار احتمالاً افزایش عرضه‌ها به دلایل گوناگونی همچون "استقبال از چهارشنبه‌های بیقرار عرضه"، "سود سازی چندروزه سهامداران"، "نوسانگیران و خروج انتهای هفته" و ... به چشم خواهد آمد، ولی اگر سهامداران بار دیگر به افزایش عرضه‌ها پاسخ منفی دهند و همراه پیر‌های سفته‌باز وارد صف‌نشینی نشوند؛ طبیعتاً اجازه پیاده شدن سفته‌بازان را از سهم‌ها نخواهند داد و در ادامه میتوان رفتار بهتری را برای بازار رقم زد.

سهامداران باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که روند معاملات بازار سرمایه حاکی از آن بوده که تغییرات، کاملاً در آن محسوس است و بوی عطر رشد در فضای بورسی پیچیده است و امیدواریم که بازار امروز نیز بتواند با سبزی، به استقبال نخستین روز تابستان برود.

بسیاری از سهامداران که درخواست معرفی سهام‌دارند را باید این‌گونه توجیه کرد که ترکیب پرتقویی را باید بر اساس ابهامات بازار پیش گرفت ضمن آنکه "برجام" و مهر تائید بر آن نیز اصلاً غیرمنطقی نخواهد بود و باید مراقب سرمایههایمان با توجه به روند‌های سیاسی کشور باشیم.

شاید نزدیک به ۶۰ درصد پرتفو سرمایه‌گذاران اگر به سهم‌هایی تعلق گیرد که ارزشی باشد، امری پذیرفتی باشد؛ یعنی سهم‌هایی که P/E اندکی داشته و در سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت، P/E‌ها آن‌ها رشد اندکی دارند یا ثابت میمانند را در این پرتفو جای دهید ضمن آنکه بازار سرمایه این روز‌ها سهم‌های فراوانی را در گروه فلزات، پتروشیمی و پالایشی‌ها دارد که از این مزیت‌ها بی‌شمارند، ضمن آنکه سهم‌های خوش نوسان برجامی را نباید از خاطر برد!

سهامداران عزیز در پایان باید اشاره‌کنیم که ریسک کاهش ارزش دلار هم‌زمان باخبر‌های نهایی برجام را فراموش نکنید و اگر دلار‌های بلوکه‌شده آزاد شود طبیعتاً سهم‌های دلاری نیز با نوسان همراه خواهند شد چراکه همان‌طور که میدانید سیاستگذاری دلار تنها و تنها در دستان دولت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر