بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت:

تعادل در صنعت سیمان با عرضه در بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت:دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اکنون‌ که بخشی از تولیدات صنعت سیمان راهی بورس کالا شده، این امید به وجود آمده که با تکمیل این فرایند و عرضه محصول سایر واحد‌های تولیدی، سیمان به‌طور کامل از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج و صنعت سیمان به تعادل برسد.
کد خبر : ۲۴۲۹۷۳

خواندن ۲ دقیقه

سیمان در بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عبدالرضا شیخان، دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، عرضه و ورود سیمان به بورس کالا را رخداد بسیار مثبتی برای این صنعت خواند و اظهار کرد: با پذیرش‌های جدید و عرضه تدریجی کل محصولات تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا، شاهد خروج کامل سیمان از شمول قیمت‌گذاری دستوری و تثبیت حرکت این صنعت در مسیر واقعی‌سازی قیمت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری در هر کالا و صنعتی، آثار و تبعات منفی به همراه دارد و با خروج از تعیین دستوری قیمت‌ها، نه‌فقط تولیدکنندگان، بلکه مصرف‌کنندگان نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: واحد‌های تولیدی سیمان براساس طرح‌های توجیهی خود اقدام به دریافت تسهیلات بانکی و تأمین مالی برای ادامه یا توسعه فعالیت‌های خود می‌کنند و در این طرح‌ها قیمت محصول نیز پیش‌بینی شده است تا براساس آن امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات و تولید ممکن شود. از این رو وقتی قیمت سیمان در بازار شفاف بورس کالا، کشف شود، تولیدکنندگان برای افزایش تولید و به‌روزرسانی خطوط تولید، انگیزه و منابع به دست می‌آورند. از سوی دیگر، با متعادل شدن بازار، مصرف‌کنندگان نیز قادر خواهند بود تا نیاز خود را به‌راحتی و با قیمت منطقی، تأمین کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته همواره رشد قیمت سیمان از نرخ تورم جاری کشور کمتر بوده، یادآور شد: این در حالی است که قیمت سیمان، از محصولات مشابهی مانند مصالح ساختمانی، فولاد و محصولات فولادی نیز کمتر بوده است.

وی تأکید کرد: در دنیا همواره قیمت سیمان با فولاد و محصولات فولادی مانند میلگرد مقایسه می‌شود، اما این مقایسه در ایران، نشان‌دهنده فاصله بسیار زیاد قیمت این محصولات است.

به گفته وی، درحالی‌که نسبت قیمت سیمان به فولاد در بازار‌های جهانی یک‌به‌هفت است این نسبت در ایران به یک به ۵۰ می‌رسد.

شیخان درباره تبعات منفی قیمت‌گذاری دستوری سیمان توضیح داد: تعیین دستوری قیمت برای سیمان باعث شده تا بهای سیمان نسبت به سایر کالاها، ارزان‌تر بوده و به دلیل پایین بودن قیمت، فشار زیادی به این صنعت وارد آید.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در شرایط تحریم، تأمین قطعات یدکی این صنعت بسیار مشکل شده و در صورت تداوم این وضعیت، مشکلات صنعت سیمان، افزایش خواهد یافت تا حدی که طی سال‌های اخیر نیز شاهد تغییر کاربری برخی از واحد‌های تولیدی بوده‌ایم.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اکنون‌ که بخشی از تولیدات صنعت سیمان راهی بورس کالا شده، این امید به وجود آمده که با تکمیل این فرایند و عرضه محصول سایر واحد‌های تولیدی، سیمان به‌طور کامل از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج و صنعت سیمان به تعادل برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه سیمان، به‌تازگی وارد بورس کالا شده، برطرف شدن تمام مشکلات اندکی زمان‌بر است، اما به‌طور قطع بورسی شدن این محصول آثار و پیامد‌های بسیار مثبتی برای این صنعت به همراه خواهد داشت.


  • بیشتر بخوانید:

از رکود ساختمان تا فرصت صادرات / چالش‌های سیمان 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ترکیب هیات مدیره
با اعلام شرکت سیمان مازندران؛

ترکیب هیات مدیره "سمازن" تغییر کرد

در معاملات امروز انجام می‌شود؛

عرضه ۳۳۵ هزار تن محصول در بورس کالا

بورس با رئیسی ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس با رئیسی ...

ارسال نظر