بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

مقاومت بعدی شاخص کل کجاست

مقاومت بعدی شاخص کل کجاست
شاخص کل بورس با شکست محدوده مقاومت خط روند، می تواند تا محدوده مقاومت بعدی یعنی یک میلیون و ۲۷۰ هزار الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رشد کند؛ مشروط بر آنکه ارزش معاملات هم با این روند همگرا باشد.
کد خبر : ۲۴۳۰۴۴

مقاومت بعدی شاخص کل کجاست

به گزارش بورس نیوز، گویا وعده بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه از سوی رئیس‌جمهور جدید کارساز بود و امروز شاخص کل بورس پرقدرت از کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کرد. یکی از روش‌های تحلیل بازار سرمایه، تحلیل تکنیکال است و باید دید تحلیل تکنیکال تا چه حد در بازار سرمایه ما جواب می‌دهد و بر اساس تحلیل تکنیکال، مقاومت بعدی شاخص کل کجاست؟

محمدحسین کیانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلو خوانی ابزارهایی برای تحلیل بازار سرمایه هستند که می‌توانند در کنار هم مورداستفاده قرار بگیرند‌. اگر قوانین در بازار سرمایه همچون سال گذشته، مرتبا دست‌کاری نشود و دامنه نوسان تغییر نکند، می‌توان به تحلیل تکنیکال در پیش‌بینی روند بازار سرمایه وزن بالایی داد. اما در دامنه نوسان نامتقارن، کندل ها در تایم فریم روزانه قابلیت تحلیل نخواهد داشت. کما اینکه در مقطعی که دامنه نوسان معاملات، مثبت ۶_منفی۲ بود، چارت اکثر سهم‌ها خصوصاً سهم‌های کوچک بازار قابلیت اتکا نداشت.

وی افزود: به‌هرحال تحلیل تکنیکال به‌نوعی روانشناسی عرضه و تقاضای بازار سرمایه محسوب می‌شود و روزبه‌روز در تحلیل بازارهای مالی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مصداق بارز این ادعا، اهمیت تحلیل تکنیکال در بازار کریپتوکارنسی ها است که بازاری ۲۴ ساعته و بدون محدودیت دامنه نوسان است.

کیانی در رابطه با مقاومت بعدی شاخص کل بورس گفت: شاخص کل بورس با شکست محدوده مقاومت خط روند، می‌تواند تا محدوده مقاومت بعدی یعنی ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار الی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رشد کند؛ مشروط بر آنکه ارزش معاملات هم با این روند همگرا باشد. بررسی ارزش معاملات دو روز گذشته نشان می‌دهد ارزش معاملات هم کمی رشد داشته و با کاهش ریسک‌های سیاسی و ریسک تغییر قوانین و مقررات بازار سرمایه، ارزش معاملات بهبود نیز خواهد یافت. ضمن اینکه گزارش‌های منتشرشده نشان از اوضاع مطلوب عملکرد شرکت‌ها است. با این شرایط به نظر می‌رسد سهم‌های بزرگ درروند صعودی پیش رو، بازدهی ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان خواهند داشت. البته که تحلیل تکنیکال هم همچون تحلیل بنیادی، بر اساس احتمال است و می‌تواند خطا داشته باشد. ابلاغ بخشنامه‌های دستوری و دخالت درروند معاملات می‌تواند اعتبار تحلیل تکنیکال را به‌شدت کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در مورد راهکارهای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه اظهار کرد: اولین گام برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه، جلوگیری از تغییر مکرر قوانین و دستورالعمل‌ها است. تشکیل کانون سهامداران حقیقی هم به افزایش اعتماد سهامداران خرد کمک خواهد کرد. ضمن اینکه بازار سرمایه، بازاری با نقد شوندگی بالا است؛ ولی در چند ماه اخیر نقد شوندگی بازار سرمایه به‌شدت کاهش‌یافته است. کاهش نقد شوندگی بازار سرمایه، اعتماد مردم به این بازار را هم خدشه‌دار کرده و باید برای رفع این مشکل، تدبیری اندیشید. همچنین با ارائه گزارش‌های دقیق‌تر و شفاف‌تر در سامانه کدال، می‌توان به افزایش شفافیت بازار سرمایه کمک کرد. علاوه بر این موارد، دولت باید به فعالان بازار سرمایه اطمینان خاطر دهد که کسری بودجه، از بازار سرمایه تأمین نخواهد شد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کامبک بازار با کاهش ریسک سیستماتیک
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

کامبک بازار با کاهش ریسک سیستماتیک

تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تزریق نقدینگی مضر به «بورس»، ممنوع!

ارسال نظر