بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
رئیس سندیکای مواد موثره دارویی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نسخه‌های سرگردان در داروخانه/ سهل‌انگاری تخصیص ارز و دود غلیظ

نسخه‌های سرگردان در داروخانه/ سهل‌انگاری تخصیص ارز و دود غلیظ
در صورتی که مشکل تخصیص ارز برطرف نشود، به‌جای مشکل کمبود یکی دو قلم دارو، کمبود ده‌ها قلم دارو ایجاد شود. امیدواریم این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود و درد کمبود دارو به دولت بعد انتقال نیابد.
کد خبر : ۲۴۳۱۶۱

نابسامانی تخصیص ارز، کار دست بازار دارو داد

به گزارش بورس نیوز، گویا برخی اقلام دارویی در داروخانه‌ها کمیاب شده و دغدغه‌هایی برای بیماران ایجادشده است.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد مؤثره دارویی در گفت‌گو با بورس نیوز ضمن تائید این مطلب، بیان کرد: کمبودهایی درزمینهٔ دارو در کشور وجود دارد؛ اما به‌هرحال چنین کمبودهایی در همه جای دنیا وجود دارد و اتفاق عجیبی نیست.

وی افزود: البته ما هم نگران کمبود دارو هستیم اما؛ سیاست‌گذاری تخصیص ارز، هم در اداره کل دارو و هم در بانک مرکزی، نابسامانی‌هایی دارد که زمینه‌ساز بروز این مشکل شده است.

این فعال صنعت دارو با اشاره به اینکه جلساتی برگزارشده و پیگیر رفع این مشکل هستیم نیز تاکید کرد: اگر در اداره کل دارو دقت بیشتری روی سهمیه‌بندی ارزی و رعایت مفاد نیازهای عمومی کشور و برنامه‌ریزی صحیح برای این کار انجام شود، هیچ مشکلی برای تأمین دارو وجود نخواهد داشت ولی اساساً میزان مصرف ارز برای تولید دارو که تأمین بیش از ۹۸ درصد از نیاز کشور را به عهده دارد، کار سختی نیست.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی تصریح کرد: با تخصیص کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار ارز به صنعت دارو، نیازهای این حوزه را پوشش خواهیم داد اما؛ سهل‌انگاری‌های در تخصیص ارز به‌خصوص درزمینهٔ تخصیص ارز داروهایی که مشابه داخلی هم دارند، موجب بروز این مشکلات شده است. مکاتبات مفصلی با وزیر بهداشت، مقامات ذی‌ربط و سازمان غذا و دارو انجام‌شده که امیدواریم این هفته این مشکل برطرف شود. در غیر این صورت، رسانه‌ها را در جریان مشکلات صنعت دارو قرار خواهیم داد.

اختراعی در رابطه با وضعیت تولید دارو در حال حاضر گفت: هنوز اختلال جدی درروند تولید دارو در کشور به وجود نیامده و فقط نگران خالی شدن برخی انبارهای مواد اولیه دارو هستیم. اگر مشکل تخصیص ارز برطرف نشود، به‌جای مشکل کمبود یکی دو قلم دارو، کمبود ده‌ها قلم دارو ایجاد شود. امیدواریم این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود و درد کمبود دارو به دولت بعد انتقال نیابد.

وی در خاتمه تصریح کرد: البته کمبود برخی اقلام دارویی ارتباطی با تخصیص ارز ندارد و بعضی اقلام دارویی همچون "لیزینوپریل" به دلایلی از سبد تولیدات دارویی‌ها حذف‌شده و بهتر است بیماران با مشاوره با پزشکان، داروی دیگری جایگزین کنند.


  • بیشتر بخوانید:

مطالبه جدی صنعت دارو از دولت بعد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت داروسازی دکتر عبیدی؛

"دعبید" از محصول جدید رونمایی کرد

مطالبه جدی صنعت دارو از دولت بعد
یک فعال صنعت دارو در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مطالبه جدی صنعت دارو از دولت بعد

ارسال نظر