بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
وزیر اسبق صنایع و معادن ایران گفت: شفافیت و رقابت دو اصلی است که بورس‌های کالایی جهان به بازار یک محصول هدیه می‌دهند.
کد خبر : ۲۴۳۳۶۴

خواندن ۲ دقیقه

بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا شافعی، وزیر اسبق صنایع و معادن ایران با اشاره به ساختار بورسی عرضه محصولات مختلف از جمله مواد معدنی در جهان اظهار کرد: در دنیا نیز برای آن دسته از محصولاتی که قابلیت عرضه در بورس‌های کالایی را دارند، فرآیند عرضه و معامله دنبال می‌شود.

وی افزود: در بازار‌های معتبر جهانی، این کالا‌ها در قالب‌های متعددی به فروش می‌رسند و شرکت‌ها رتبه‌بندی دارند. البته در بورس‌های کالایی جهان اغلب قرارداد‌های مشتقه مورد توجه قرار دارد و بورس‌های مهمی در جهان مانند بورس فلزات لندن نیز که در دادوستد فلزات و مرجعیت قیمتی در دنیا شهره هستند.

وزیر اسبق صنایع و معادن ایران ادامه داد: شفافیت و رقابت دو اصلی است که بورس‌های کالایی جهان به بازار یک محصول هدیه می‌دهند. اینکه حالا در کشور ما نیز عرضه محصولات معدنی و در مجموع عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا کلید خورده را به فال نیک باید گرفت و امیدوار بود که با اجرای آن، شفافیت و رقابت پس از محصولات فولادی این بار به سراغ صنایع معدنی کشور بیاید تا کل زنجیره تولید زیر چتر شفافیت بورس کالا مبادله شوند. شاید بتوان گفت که بورس کالا اکنون ایران را در مسیر یک ساختار جهانی در عرضه و معامله محصولات فولادی و معدنی قرار داده است که باید نهایت بهره را از این ظرفیت برد.

شافعی در خصوص همکاری لازم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات معدنی در بورس کالا نیز بیان کرد: همکاری در این حوزه نیز همانند ورود سایر محصولات در بورس کالا رقم خواهد خورد. در این میان باید مقررات و ساختار‌ها به نوعی اجرایی شود که تولیدکنندگان فولاد و معدن کشور پا در مسیر توسعه فعالیت در بازار سرمایه بگذارند.

به گفته شافعی، موضوع مهم این است که ایجاد رقابت در بازار و کشف قیمت از طریق مکانیسم بورس کالا به نفع همه است و شفافیت و رقابت به توسعه این صنایع نیز کمک و سود سهامداران این شرکت‌ها را نیز بیشتر می‌کند. این ساختار شفاف می‌تواند به آزادسازی قیمت‌ها منجر شود به طوری که قیمت عرضه داخلی قابلیت رقابت با قیمت‌های جهانی داشته باشد و همه این موارد در انتها به توسعه زنجیره ارزش محصولات منجر می‌شود.

وزیر اسبق صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ورود محصولات معدنی به بورس کالا می‌تواند بر سرعت شکوفایی و توسعه بیشتر صنعت فولاد منتهی شود؟ گفت: اگر مشوق‌ها و نظارت‌ها در بورس کالا و به دور از دخالت‌های دستوری عملیاتی شود، بله می‌توان امیدوار به آغاز موج جدیدی از توسعه صنعت فولاد باشیم. در واقع هر چه بتوانیم در مسیر اقتصاد روشن‌تر و شفاف‌تر گام برداریم، یک قدم به شکوفایی نزدیک‌تر و چندین قدم از رانت و فساد دورتر می‌شویم.

شافعی گفت: باید توجه کنیم که همواره رقابت و شفافیت، پویایی به دنبال دارد. ضمن آنکه ما باید به سمت برنامه‌های توسعه‌ای ۱۴۰۴ حرکت کنیم و این موضوع یعنی ورود کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا و فروش محصولات در رقابت و شفافیت هم در حوزه فروش داخلی و هم صادراتی به نفع کل حلقه‌های زنجیره از جمله فولادسازان و معادن خواهد بود.


  • بیشتر بخوانید:

بورس کالا میزبان بیش ۵۰۰ هزار تن سیمان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی
از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد؛

اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی

ارسال نظر