بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
رشدی که بازارسرمایه به خود دید اگر مُهر اصلاح و تثبیت به آن زده شود، بدون شک حتی شاهد حرکت نمادهای کوچک بازار نیز خواهیم بود دلیل اثباتی آن نیز کاسته شدن هرروزه از صف فروش سهم‌های کوچک بازار بود، پس اگر نیم‌نگاهی به این نوع سهم‌ها دارید باید خشک‌‌شده‌ها را بیابید نه آنکه تن به "به‌به و چهچه" سفته‌بازان دهید.
کد خبر : ۲۴۳۶۵۱

به گزارش بورس‌نیوز، در پایان معاملات روز گذشته بازارسرمایه عنوان شد که بسیاری از تحلیل‌گران سرگردان دو روز ابتدایی معاملات این هفته بودند و شاید فردا را آخرین روز تست حضور خود در کف خط روند ریسک خود تلقی کنند و روند بازار کاملاً گویای آن خواهد بود که بازار جای ذخیره سود است یا ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر.

درحالی‌که در پیش‌گشایش روز گذشته نیز به این نکته اشاره شد که بازار معاملات بورس تهران در روز یکشنبه کاملاً از بازار شنبه وام خواهد گرفت و بازار را پر عرضه شروع خواهد کرد و روند بازار نم‌نمک بر خواهد گشت، این پیش‌بینی به حقیقت پیوست، اما در روز معاملاتی یکشنبه، مُچ عرضه‌کنندگان قوی‌تر بود و نهایت شاخص‌کل بورس افت ۲۳۹۲ واحدی را به ثبت رساند.

سهامداران باید به این نکته کاملاً توجه کنند که حتی در دل این روز‌های منفی بازار، نکته‌ای مثبت هویدا شده و نباید از کاسته شدن صف‌های فروش در چنین برهه‌ای از زمان غافل شد.

عقب‌نشینی "دلار" برای دولت جدید

"خیر" پاسخ رئیس‌جمهور منتخب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به مذاکره با آمریکایی تحت لوای برجام بود اما؛ ایالات‌متحده گویای دست پیش را گرفته و از سوی هم‌پیمانان بی‌وفای ۵+۱ پیغام‌وپسغام فرستاده‌اند که تنها با این دولت مذاکره می‌کنند و با دولت آینده ایران "خیر".

بانک مرکزی ایران برای نخستین بار (حداقل در ذهن ما) دیروز کاری کرد، کارستان؛ زمانی که اخبار معاملات سامانه نیما و پاسخ به تقاضا‌ها منتشر شد متوجه شدیم که حجم عرضه‌ها آن‌قدری بود که تقاضا را بلعید و باعث شد تا دلار در بین معامله‌گران این نرخ ارز در بازار‌های موازی، به نرخ ۲۵ هزار تومان بار دیگر عقب‌نشینی کند و روند روبه رشد آن، متوقف شود.

سکه هم تحت تأثیر دلار در بازار ایران و پاسخ به تقاضاها، کمی آرام نشست و حدود ۴۰ هزارتویمان نسبت به نرخ روز گذشته یخ خود را آب‌شده دید و نهایتاً باقیمت ۱۰ میلیون و ۶۷۰ تا ۶۹۰ هزارتویمان در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد.

 

سفته‌باز بزرگ عالم

خبر ورود جورس سوروس به رمزارز‌ها شاید در ابتدا برای اهالی فعال این بازار نوید ورود نقدینگی را بدهد اما؛ شاید این ورود در برهه‌ای رقم خورد که بازار از ریزش نجات پیدا کرد و این روز‌ها توانسته بار دیگر روحی در کالبد خود داشته باشد و به مسیر رشد بازگردد؛ بیت‌کوین با رشدی در مرز ۳ درصدی کانال ۳۵ هزار دلاری خوش می‌گذراند.

 

پُرحجم‌ها خودرو بار زده بودند

خودرویی‌ها این روزها لاین جداگانه‌ای از سوی دفاتر فروش خود به بورس‌کالا باید بزنند و مجلس این روزها به‌صورت کاملاً جدی برای عرضه خودرو در این بازار، گام‌های جدی برداشته است که به ظن خیلی افراد نمی‌توان آینده‌ای را برای این موضوع متصور شد.

حضور خودرویی‌ها در بورس‌کالا کاملاً در پرده‌ای از ابهام قرار دارد چراکه این روزها جنگ خودروسازان آبی و نارنجی‌پوش آن‌چنان با شورای رقابت بالاگرفته که عملکرد و زیان‌انباشته‌ای که ارثیه مدیران تحمیلی به این صنعت بوده را گردن این شورا انداخته‌اند و وای به‌حال روزی که بورس‌کالا در این امر موفق نباشد!

همین اخبار باعث شده که طی دو روز گذشته، نمادهایی مانند "خپارس"، "خودرو" و حتی "خساپا" در لیست پر حجم‌های بورس جای بگیرند و این نظر فعالان و سرمایه‌گذاران بوده که باید بر سهم‌های گروه خودرو، دقیق‌تر نگاه کرد چراکه ریسک این روزهای خودرویی‌ها مانند خودروی بدون بیمه شخص ثالث است.

بازار امروز نوبت کیست

برخلاف تصور اغلب کارشناسان بازار که شاید اصلاح بازار را تنها در روز شنبه شاهد باشیم، کندل برگشتی که بورس تهران در روز معاملاتی یکشنبه به خود دید، تلنگری به "هوش سرمایه" بود چراکه حتی میزان معاملات بورس تهران از لحاظ ارزش نقدی نیز حدود ۳ هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان بود که انتظارها از روند 10روز گذشته بازار، خیلی بالاتر بود ولی چنین روندی که بازار پیش گرفت، طبیعتاً به ابتدای معاملات امروز نیز سرایت خواهد کرد و نباید در ابتدای معاملات انتظار صف‌های خرید بنابراین باید زهر عرضه‌ها را گرفت تا بازار بتواند نم‌نمک به محدوده متعادل مثبت بازگردد و شاید کار ناقص را امروز، بتواند جبران کند.

سهامداران عزیز از این نکته نیز نباید غافل شوند که ذخیره سود برای بسیاری از افرادی که در این چندروزه سود مناسبی از سهم‌های پرتفوی خود گرفته‌اند طبیعی بوده و احتمال پیاده شدن آن‌ها، کاملاً طبیعی است پس، باید با دقت و بدون تزریق هیجان، سفارش‌های خود را برای عرضه و تقاضا بگذارید.

این روزها بهترین استراتژی که برای بازارسرمایه و روند آن می‌توان پیشنهاد کرد، زیرچشمی نگاه کردن گروه ‌"سرمایه‌گذاری‌ها" و "هلدینگ‌های چندرشته‌ای" بوده که می‌توانند از فاکتوری به نام برگزاری مجامع کاملاً بهره‌مند شوند زیرا با توجه به P/NAV  آن‌ها و احتمال تقسیم سود بالای این گروه‌ها، جذابیت از دل این گروه‌ها کمی ترش‌مزه‌ و ملس‌تر کرده است.

سهامداران عزیز، ذکر این نکته در پایان نیز کاملاً لازم است که رشدی که بازارسرمایه به خود دید اگر مُهر اصلاح و تثبیت به آن زده شود، بدون شک حتی شاهد حرکت نمادهای کوچک بازار نیز خواهیم بود دلیل اثباتی آن نیز کاسته شدن هرروزه از صف فروش سهم‌های کوچک بازار بود، پس اگر نیم‌نگاهی به این نوع سهم‌ها دارید باید خشک‌‌شده‌ها را بیابید نه آنکه تن به "به‌به و چهچه" سفته‌بازان دهید.

فراموش نکنید که سفته‌بازان بار دیگر شاخص‌هایی را برای جیب خود هدف‌گذاری می‌کنند که رسیدن و دستیابی به آن برای سهامداران، در محدوده زمانی بیش از یک‌ساله فرصت زمانی را طلب کند بنابراین عطای "دام عسل" این قشر را به لقای آن ببخشید.

 


  • بیشتر بخوانید:

"دام عسل" با جنگ پارتیزانی

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر