بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

آیا آب‌ترس "صاحبان‌سرمایه" ریخت!

آیا آب‌ترس
کارشناس بازارسرمایه گفت: صاحبان‌سرمایه با مشاهده رکود در بازارهای موازی، ترس کمتری بابت سرمایه‌گذاری در بورس خواهند داشت و همین حالا نیز از شدت ترس سرمایه‌گذاران کاسته شده و تقسیم سودهای خوب از طریق سجام و ارائه گزارش‌های مناسب و اخبار مثبت از مجامع و... باقیمانده ترس سرمایه‌گذاران را هم برطرف خواهد کرد.
کد خبر : ۲۴۳۶۵۷

بازارهای موازی، آب‌ترس

به گزارش بورس‌نیوز، دیروز شاخص‌ها نزولی بودند و اگرچه این مقدار نزول به‌مراتب کمتر از نخستین روز هفته بود و تلاش‌هایی نیز در معاملات حاکی از بهبود روند معامله‌ها دیده شد اما؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران از وضعیت مبهم آینده اقتصادی کاملاً سردرگم بوده و منتظر شفاف‌شدن بیشتر سیاست‌های کلان اقتصادی به‌خصوص صنایع و البته برجام هستند، چراکه ثبات اقتصادی هرروز به‌واسطه خبرهای ارسالی وین، با گربه‌رقصانی دلار همراه شده است.

علی‌اصغر ضیاچی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت شاخص بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار بیان کرد: زمانی‌که راجع‌به سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود، حتماً باید منطق سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی برای آن در نظر گرفت و نگرش ما نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، نباید با نگاه به گذشته همراه باشد بنابراین انتظارهای سرمایه‌گذاران از بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس باید عقلایی شود و با این پیش‌فرض، بسیاری از مسائل و مشکلات اهالی بازارسرمایه، توجیه‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: قبل از سرمایه‌گذاری در هر بازاری، باید به این سؤال پاسخ داد که اگر در این بازار سرمایه‌گذاری نکنیم، باید وارد کدام بازار شویم؟ و بازده مورد انتظار در آن بازار چقدر است؟ اگر بعد از بررسی سایر بازارها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کردیم، باید به یاد داشته باشیم که در چند سال آینده، انتظارات تورمی کاهشی خواهد بود و نرخ بهره بدون ریسک هم قطعاً نزولی خواهد بود. انتظار رشد نرخ ارز هم نمی‌رود و سرمایه‌گذاری در حوزه ارز (و احتمالاً طلا) هم احتمالاً جذاب نخواهد بود.

ضیاچی ادامه داد: بازار مسکن در ۳۰ سال گذشته همواره به‌جای اصلاح قیمتی، اصلاح زمانی داشته و با کنار هم قرار دادن این موارد، باید دید پاداش ریسک سرمایه‌گذاران چقدر خواهد بود؛ به نظر می‌رسد با فرض نرخ بازدهی بدون ریسک سالانه ۲۰ درصدی بازار پول و پاداش ریسک حداقل ۱۵درصدی، بورس برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت مناسب خواهد بود.

این فعال بازار‌سرمایه با اشاره به اینکه رمق به بازار بازگشته است، تصریح کرد: بورس به سطح عقلانی خوبی رسیده و از تعداد صف‌های فروش کاسته شده و قیمت سهم‌ها هم بعد از یک دوره اصلاح، به محدوده ارزندگی رسیده است. نقش تحلیل در بازار سرمایه نسبت به سال‌های ۹۸ و ۹۹، بسیار پررنگ‌تر شده و البته به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازارسرمایه، شرایط منطقی است. تعداد سهم‌های پر پتانسیل در این بازار کم نیست و با دیدگاه تداوم تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها، حتماً صنایعی داریم که بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند.

ضیاچی در رابطه با تأثیر افزایش تدریجی دامنه‌نوسان معاملات بر روند بازار سرمایه، گفت: تدریجی بودن افزایش دامنه‌نوسان اتفاق مثبتی است و بازارسرمایه فرصت هماهنگ شدن با این اتفاق را خواهد داشت؛ بازارسرمایه در شرایط کنونی که به آرامش نسبی رسیده و نگاه تحلیلی به بازارسرمایه برگشته، و پروژه‌شدن سهم‌ها کاهش‌یافته، افزایش تدریجی دامنه‌نوسان معاملات به بازار کمک خواهد کرد؛ انتظار می‌رود با بهبود وضعیت بازار، بتوان برخی ابزارها ازجمله اختیارات فروش در بازار ایجاد کرد تا با دوطرفه شدن معاملات، بازار کارایی داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به سهم‌هایی که به لحاظ تحلیلی از وضعیت تولید و فروش و سودآوری مطلوبی برخوردار هستند اما؛ هنوز بازارسرمایه آن‌طور که باید به آن‌ها اقبال نشان نداده، اظهار کرد: قیمت‌ها همیشه به سمت واقعی شدن خواهند رفت، حتی اگر این اتفاق با یک وقفه زمانی رخ دهد. به نظر می‌رسد با ارائه گزارش‌های ۳ ماهه، بسیاری از این سهم‌ها تحرکات خوبی خواهند داشت و صاحبان‌سرمایه هم با مشاهده رکود در بازارهای موازی، ترس کمتری بابت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهند داشت. همین حالا هم از شدت ترس سرمایه‌گذاران کاسته شده و تقسیم سودهای خوب از طریق سجام و ارائه گزارش‌های مناسب و اخبار مثبت از مجامع و... باقیمانده ترس سرمایه‌گذاران را هم برطرف خواهد کرد. به‌هرحال بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده که برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت، جذاب شده است. بعضی صنایع مثل صنعت لاستیک، پتانسیل زیادی برای رشد دارند.

وی در خاتمه در مورد شایعه پرداخت تسهیلات بانکی به هلدینگ های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام در بازار سرمایه گفت: همان‌طور که می‌دانید چندی قبل به هلدینگ های سرمایه‌گذاری اجازه انتشار اوراق اجاره سهام داده شد تا از سهم‌های زیرمجموعه خود و نیز سایر سهم‌های ارزنده بازار حمایت کنند که خیلی از هلدینگ های بزرگ هم از این طرح استقبال کردند. از موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به هلدینگ های بزرگ بازار برای خرید سهام اطلاعی ندارم؛ ولی اگر این موضوع صحت داشته باشد نیز، اصلاً اتفاق عجیبی نیست و بازار سرمایه به‌جایی رسیده که بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قطعاً بالاتر از بازدهی بدون ریسک خواهد بود و چنین اقدامی غیرمنطقی نیست.


  • بیشتر بخوانید:

آیا ابهام "دلار" مجال رشد «بورس» را می‌دهد

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا ابهام
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

آیا ابهام "دلار" مجال رشد «بورس» را می‌دهد

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران

چشم انداز رشد بیشتر بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم انداز رشد بیشتر بورس

باد موافق در زمین بورسی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باد موافق در زمین بورسی‌ها

ارسال نظر