بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

۲ پیام رشد واردات قطعات CKD

۲ پیام رشد واردات قطعات CKD
کارشناس صنعت خودرو گفت: افزایش واردات قطعات CKD نشان می‌دهد صنعت خودروسازی ما راهی برای دور زدن تحریم‌ها یافته و از این بابت، افزایش واردات قطعات نیمه منفصله خودرو، اتفاق مبارکی است.
کد خبر : ۲۴۳۷۰۲

۲ پیام رشد واردات قطعات CKD

به گزارش بورس نیوز، در سال ۹۶، بیش از ۴ میلیارد دلار قطعات CKD خودرو وارد کشور شده بود؛ اما با شروع تحریم‌ها، واردات CKD به‌شدت کاهش یافت و سال ۹۸ کلاً ۶۶۵ میلیون دلار قطعات خودرو به‌صورت CKD وارد شد.

آمارها حاکی از آن بوده که واردات قطعات CKD در سال ۹۹ دوباره شیب صعودی به خود گرفته و به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش واردات قطعات CKD نشان می‌دهد صنعت خودروسازی ما راهی برای دور زدن تحریم‌ها یافته و از این بابت، افزایش واردات قطعات نیمه منفصله خودرو، اتفاق مبارکی است.

وی افزود: در نظر داشته باشید که در سال ۹۷ و ۹۸، مهم‌ترین معضل صنعت خودرو، واردات قطعات بود و در شرایط تحریم، امکان انتقال ارز و واردات قطعات به‌راحتی وجود نداشت اما؛ به‌تدریج صنایع راهکاری برای عبور از فشار تحریم‌ها یافتند و نکته آنجاست که هنوز هم‌حجم واردات CKD بسیار کمتر از سال ۹۶ است؛ البته در این فاصله، بسیاری از قطعه‌سازان ما هم تلاش‌هایی برای داخلی‌سازی داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ۳۷درصدی واردات قطعات CKD هم نویدبخش این موضوع است که به‌رغم تأثیرگذاری تحریم‌ها، اما صنایع داخلی ما به‌تدریج راه‌های عبور از فشار را یافته‌اند؛ ولی این رشد می‌تواند هشداری هم برای صنعت خودرو ما باشد که با کاهش فشار تحریم‌ها، مجدداً به سمت مونتاژکاری حرکت نکنیم و توجه و تمرکزمان روی داخلی سازی و کاهش وابستگی به واردات باشد. در مقطعی، صنعت خودروی ما به‌صورت افراطی مونتاژکاری می‌کرد و باید مراقب باشیم که در صورت رفع تحریم‌ها، داخلی سازی را به فراموشی نسپاریم.


  • بیشتر بخوانید:

قیمت‌گذاری و دخالت دستوری شفافیت بازار را تهدید می‌کند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است

چوب
کارشناس خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

چوب "شورای رقابت" بر سر خودروساز/ اساسنامه شورا چه می‌گوید!

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!

ارسال نظر