بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
ساخت سازه حفاظتی ذوب آهن اصفهان برای امنیت فضای سبز
این سازه حفاظتی در جنگل دست کاشت ذوب آهن اصفهان که توسط این شرکت ایجاد شده که در حال ساخت بوده و مسیری که برای ساخت این دیوار انتخاب شده از تراکم گیاهی بسیار کمی برخوردار است.
کد خبر : ۲۴۳۷۳۹

خواندن ۲ دقیقه

ذوب آهن اصفهان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، ساخت سازه حفاظتی ذوب آهن اصفهان که برای امنیت منطقه و با هماهنگی سازمان‌های ذیربط در حال انجام است به دلیل عبور از منطقه‌ای که دارای پوشش گیاهی بادام کوهی است منجر به نشر اخبار و اطلاعات نادرستی شد که جهت تنویر افکار عمومی توضیحات زیر ارائه می‌شود:

این سازه حفاظتی در جنگل دست کاشت ذوب آهن اصفهان که توسط این شرکت ایجاد شده که در حال ساخت بوده و مسیری که برای ساخت این دیوار انتخاب شده از تراکم گیاهی بسیار کمی برخوردار است. به دلیل تراکم بسیار کم پوشش گیاهی در این بخش، حداکثر ۶۰۰ تا ۷۰۰ بادام کوهی قطع خواهد شد که به ازاء هر درختچه یک درختچه و یک نهال شامل بادام کوهی و نهال جونی پروس که متناسب با اقلیم منطقه است در حال کاشت است. این بازکاشت تاکنون مشتمل بر ۷۰۰ بذر بادام کوهی و ۴۵۰ درختچه بوده، ضمن این که بادام کوهی‌های موجود نیز از ریشه کنده نمی‌شوند و به دلیل عمق بسیار زیاد ریشه، در فصل آینده با بارش باران رویش مجدد خواهند داشت.

این سازه حفاظتی به طول ۱۳ کیلومتر است که ۲ کیلومتر آن در منطقه بدون پوشش گیاهی می‌باشد و به منظور حفظ ایمنی منطقه و ساماندهی دپوی ضایعات و سرباره‌های ذوب آهن اصفهان ساخته می‌شود.

ذوب آهن اصفهان از بدو تاسیس به دلیل اقلیم منطقه، گونه‌های گیاهی متناسب با این اقلیم را برای کاشت انتخاب کرده است که عمده آن‌ها درختچه هستند و در زمان اجرای پروژه‌های توسعه با پذیرش هزینه و زمان بر بودن، نسبت به انتقال این درخت و درختچه‌ها حتی در داخل فنس کارخانه اقدام می‌کند. در واقع این شرکت که خود بانی این فضای سبز گسترده بوده و بسیار فراتر از وظایف و استاندارد‌ها نسبت به توسعه پوشش گیاهی عمل کرده است، جهت حفظ آن نیز حساسیت بسیار بالایی دارد و در موضوع اخیر هیاهو و حواشی ایجاد شده، تناسبی با اصل موضوع ندارد.

از طرفی این مجتمع عظیم صنعتی سالانه، پوشش گیاهی منطقه را توسعه می‌دهد و سال گذشته به میزان ۱۰۰ هکتار بذر بادام کوهی کاشته شده است و این توسعه فضای سبز تداوم خواهد داشت.

شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس خط مشی زیست محیطی و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، حفظ و صیانت از محیط زیست را همواره به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی خود در تدوین استراتژی کلان سازمان لحاظ کرده و این مهم را طریق اجرای برنامه‌های بهبود زیست محیطی در حوزه‌های هوا، آب، پساب، پسماند و مدیریت منابع و انرژی با هزینه‌های بسیار هنگفت جاری‌سازی کرده است. از جمله برنامه‌های بهبود زیست‌محیطی انجام گرفته توسط این شرکت که در نوع خود بی نظیر بوده، ایجاد و نگهداری بزرگترین جنگل دست کاشت خاورمیانه با وسعت ۱۶۵۰۰ هکتار و هزینه نگهداری سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال است.

مطابق استاندارد‌های زیست محیطی میزان سطح فضای سبز یک مجتمع صنعتی بایستی معادل ۲۵درصد کل سایت آن مرکز باشد. این درحالی است که کل مساحت صنعتی این شرکت (داخل فنس) ۷۸۲ هکتار بوده و مساحت فضای سبز احداث شده توسط این شرکت حدود ۸۴ برابر استاندارد‌های زیست محیطی موجود است. این شرکت با ایجاد ۱۶۵۰۰ هکتار فضای سبز و با صرف هزینه سالانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال جهت نگهداری از فضای سبز علاوه بر ایجاد یک فضای شاد و مفرح، موجب شده سالانه مقادیر قابل توجهی ازآلاینده‌های زیست محیطی شرکت و سایر شرکت‌های صنعتی همجوار کارخانه توسط فضای سبز ایجاد شده جذب شود.

این فضای سبز علاوه بر جذب ذرات گرد وغبار، سالانه مقادیر قابل توجهی ازگاز‌های آلاینده محیط از جمله CO ۲ را درطی فرآیند‌های فتوسنتز و ترسیب کربن جذب می‌کند، که تأثیر شگرف در جذب گاز‌های گلخانه‌ای و به تبع آن کاهش عوامل آلاینده زیست‌محیطی در بخش هوا در گستره‌ای فراتر از جغرافیای شرکت دارد. بر پایه مطالعه انجام گرفته ارزش ترسیب کربن ۵ گونه گیاهی این فضای سبز به اضافه ترسیب کربن انجام شده توسط خاک مربوط به فضای سبز شرکت، ۵۱۷ میلیون دلار برآورد شده است. لازم به ذکر است، سرانه فضای سبز ایجاد شده در شرکت ذوب آهن اصفهان بیش از یک هکتار (۱۰۰۰۰ متر مربع) به ازای هر یک از پرسنل شاغل شرکت است.


  • بیشتر بخوانید:

دیدار سهامداران "ذوب" تا ۱۰ روز دیگر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر