بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
مذاکرات اوپک پلاس لغو شد/تاریخ جدیدی برای مذاکرات تعیین نشد
وزیران اوپک پلاس مذاکرات نفتی روز دوشنبه را در پی درگیری هفته گذشته میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر پیشنهاد تمدید هشت ماهه توافق محدودیت عرضه لغو کردند.
کد خبر : ۲۴۳۷۶۰

اوپک پلاس+بورس نیوز

 

به گزارش بورس نیوز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه خواستار سازش و عقلانیت برای دستیابی به توافق پس از دو روز مذاکرات ناموفق در پنجشنبه و جمعه گذشته شده بود.

اما روز دوشنبه منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند هیچ پیشرفتی در حل این موضوع صورت نگرفته و مذاکرات روز دوشنبه لغو شده و هیچ تاریخ جدیدی مورد توافق قرار نگرفته است.

به گفته منابع آگاه، شکست این مذاکرات به معنای آن خواهد بود که هیچ افزایش تولیدی از آگوست صورت نخواهد گرفت و این امر به افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار‌های جهانی کمک می‌کند. قیمت‌های نفت در حال حاضر نگرانی‌هایی را نسبت به تاثیر منفی تورم بر روند احیای اقتصاد جهانی از همه گیری کووید ۱۹ برانگیخته است.

اوپک در آوریل سال ۲۰۲۰ با محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج همه گیری موافقت کرد و این محدودیت عرضه همزمان با بهبود تقاضا، تسهیل شده و اکنون به حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گفته منابع آگاه، امارات متحده عربی روز جمعه با پیشنهاد عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان برای افزایش تولید به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز از آگوست تا دسامبر سال ۲۰۲۱ موافقت کرد، اما پیشنهاد تمدید زمان محدودیت عرضه از آوریل سال ۲۰۲۲ تا دسامبر سال ۲۰۲۲ را رد کرد.

امارات متحده عربی درباره مبنای سطح تولیدش که کاهش تولید بر اساس آن صورت می‌گیرد ناراضی است و خواستار تعیین مبنای سطح تولید بالاتری است تا بتواند نفت بیشتری تولید کند. ابوظبی میلیارد‌ها دلار برای افزایش ظرفیت تولید نفت سرمایه گذاری کرده و می‌گوید مبنای سطح تولیدی که برای این کشور در زمان انعقاد توافق جاری اوپک پلاس در نظر گرفته شد، پایین است.

همچنین این کشور می‌گوید تنها کشوری نیست که خواستار تعیین مبنای سطح تولید بالاتری شده است و کشور‌های دیگر نظیر جمهوری آذربایجان، قزاقستان، کویت و نیجریه از زمان توافق با پیمان جدید در سال گذشته، چنین درخواستی را مطرح کردند و با درخواست آن‌ها موافقت شد.

تصمیمات در گروه اوپک پلاس که شامل اوپک، روسیه و تولیدکنندگان بزرگ دیگر است باید با موافقت همه اعضا صورت بگیرد.

منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: نتایج احتمالی شامل افزایش تولید از آگوست یا افزایش تولید از آگوست و تمدید مدت اجرای محدودیت کاهش عرضه با تعیین مبنای سطح تولید بالاتر برای امارات متحده عربی است. اوپک پلاس می‌تواند تا آوریل سال ۲۰۲۲ به اجرای این توافق ادامه دهد و درباره توافق جدیدی که در آن مبنای سطح تولید امارات متحده عربی بالاتر در نظر گرفته می‌شود، موافقت کند.

این اختلاف منعکس کننده واگرایی فزاینده میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی است که همواره متحد یکدیگر در منطقه بوده اند. امارات متحده عربی که در جنگ یمن با عربستان سعودی همراه شد، از یمن خارج شده و عربستان سعودی به دنبال به چالش کشیدن برتری امارات متحده عربی به عنوان قطب تجاری و گردشگری منطقه است.

بر اساس گزارش رویترز، ابوظبی در اوت سال ۲۰۲۰ با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرد در حالی که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی با این رژیم ندارد.

قیمت نفت در معاملات بازار لندن در پی شکست اوپک پلاس برای رسیدن به توافق درباره احیای عرضه ۱.۱ درصد افزایش یافت و به نزدیک مرز ۷۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اوت با ۶۹ سنت افزایش، به ۷۵ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر