بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
به لطف توانیر و قیمت‌گذاری دستوری شکل گرفت؛

مطالبه‌های میلیاردی "دماوند" و جیب‌خالی برقی‌ها

مطالبه‌های میلیاردی
اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد که حداقل مابه‌تفاوت نرخ‌هایی که هیچگاه افزایش پیدا نمی‌کند را این شرکت‌ها با تولید رمزارز پوشش دهند، به شرط آنکه گسترش شبکه برق نخستین تعهد شرکت‌ها باشد.
کد خبر : ۲۴۳۷۹۹

درآمد دماوند ۲۶ درصد بیشتر از متوسط فروش/ ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه

به گزارش بورس‌نیوز، افشای آمار خردادماه شرکت نیروی برق دماوند حاکی از اعداد و ارقام افزایشی بود اما؛ باید در مقایسه با دیگر شرکت‌های حاضر در بازارسرمایه که رشد‌های بالای ۳ رقمی را در طول آمار‌های سالانه به ثبت رسانده‌اند، گزارش‌های برقی‌ها را باید با تامل بیشتری نظاره کرد و تصمیم گرفت.

درآمد ماهیانه شرکت در خرداد ماه امسال ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به اردیبهشت ماه افزایش ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

برپایه این گزارش، مقایسه فروش شرکت در خرداد ماه ۱۴۰۰ با ماه مشابه در سال ۹۹ حاکی از آن بوده که دماوند نتوانسته به بلندای دماوند پیش رود و تنها به‌واسطه لطف توانیر و قیمت‌گذاری‌های دستوری که برقی‌ها را متحمل زیان ساخته، درآمد این شرکت تنها ۲۳ درصد افزایش یافته است.

درآمد دماوند ۲۶ درصد بیشتر از متوسط فروش/ ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه

درآمد خرداد ماه شرکت نیز ۲۶ درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۱۴۰۰ بوده و تمامی درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است.

شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای خرداد ماه ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ ۲۵۰ میلیارد فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۵۸.۸ درصد داشته است.

از سوی دیگر با نگاهی به صورت‌های مالی این شرکت می‌توان دریافت که ۱۲۶درصد رشد وصول مطالبات نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود و دماوند به‌دنبال قرارداد‌های دوجانبه هست.

با نگاهی به بخش مطالبات شرکت می‌توان اینگونه آمار‌ها را حلاجی کرد که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه همچنان وجود دارد که شرکت موفق به دریافت آن نشده و شاید این رقم، در چند ماه آینده نیز قابل وصول نباشد.

با توجه به قلدری‌هایی که نسبت قیمت‌گذاری دستوری دولتی‌ها بر بخش‌خصوصی وجود دارد، شاید برقی‌ها نیز همانند فولادی‌ها نیازمند قیام در برابر تبعیض‌هایی از نوع قیمت‌گذاری دستوری هستند وگرنه شرکت‌های خصوصی زوری ندارند که چنین اتفاق‌هایی از نوع حذف قیمت‌گذاری دستوری را برای خود رقم بزنند.

درآمد دماوند ۲۶ درصد بیشتر از متوسط فروش/ ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه

مدیرعامل دماوند گرچه توانسته از کف‌دست بدون موی توانیر، مو بکند اما؛ بعد از ۵ سال که سقف نرخ برق ۴۰ تومان بود را به ۶۰ تومان رساندن نمی‌تواند برای گروه برقی‌ها و فعالان این بخش، شق‌القمر باشد.

البته این ایده خامی است اما؛ اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد که حداقل مابه‌التفاوت نرخ‌هایی که هیچگاه افزایش پیدا نمی‌کند را این شرکت‌ها با تولید رمزارز پوشش دهند، به شرط آنکه گسترش شبکه برق نخستین تعهد شرکت‌ها باشد.

 دماوند با سرمایه ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال، صورت‌های مالی ۱۲ ماهه دوره مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ را به صورت حسابرسی شده اعلام کرد.

 شرکت تولید نیروی برق دماوند در دوره یاد شده، مبلغ ۲ هزار و ۲۶۵ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۸۲۱ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از کاهش ۸ درصدی برخوردار است.

 همچنین این شرکت سود ناخالص دوره یاد شده را با افزایش ۴۲ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته، ۴ هزار و ۵۶۰ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال و سود عملیاتی را ۲ هزار و ۲۶۵ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال اعلام کرده است.

 یادآوری می‌شود "دماوند" در دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ (حسابرسی شده)، سود هر سهم را مبلغ ۸۹۱ ریال و سود خالص را ۲ هزار و ۴۵۸ میلیارد و ۲۳۶ میلیون ریال قید کرده است.

 همچنین شرکت تولید نیروی برق دماوند در گزارش تلفیقی خود در دوره یک ساله منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ سود هر سهم را با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته مبلغ ۷۸۰ ریال و سود خالص را ۲ هزار و ۱۵۴ میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال اعلام کرده است.


  • بیشتر بخوانید: 

سهامداران "دماوند" در جریان باشند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سود ناخالص
با اعلام شرکت تولید نیروی برق دماوند؛

سود ناخالص "دماوند" ۴۲ درصد افزایش یافت

با اعلام شرکت تولید نیروی برق دماوند؛

سهامداران "دماوند" در جریان باشند

با اعلام شرکت تامین سرمایه دماوند؛

"تماوند" به بازار دوم فرابورس رفت

ارسال نظر