بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
چرا باید از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی حمایت کنیم؟
پلتفرم‌های خدمات رمزارز ایرانی اکنون اصلی‌ترین محل تجارت یا خرید و فروش رمزارز‌ها برای میلیون‌ها کاربر علاقمند ایرانی این حوزه هستند.
کد خبر : ۲۴۳۸۲۰

صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با وجود آنکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که خلاف قوانین و شرع کشور نباشد از حقوق بدیهی هر فرد است، کاربران ایرانی برای فعالیت در بازار رمزارز با چالش‌های بسیاری مواجهند.

انتخاب هر دو نوع پلتفرم‌های ایرانی و خارجی برای معامله رمزارز‌ها محدودیت‌هایی را برای ایرانیان به همراه دارد؛ اما از آنجا که نمی‌توان در مقابل خواسته جمعی برای فعالیت در این بازار‌ها مقاومت کرد، می‌توان با انتخاب سنجیده یک پلتفرم، از ریسک آن کاست.

اکنون بیش از ۳۰۰ صرافی داخلی برای مبادله رمزارز‌ها در کشور وجود دارد. یکی از نکات قابل توجه درباره صرافی‌های داخلی آن است که تمامی آن‌ها پلتفرمی اختصاصی برای خرید و فروش مستقیم رمزارز‌ها را دارا نیستند.

در صرافی‌هایی که تالار معاملاتی اختصاصی برای خرید فروش کاربران ندارند، معاملات به صورت واسطه‌ای روی یک پلتفرم خارجی انجام می‌شود و کاربران امکان واکنش لحظه‌ای به تغییرات قیمتی ارز‌های دیجیتال را ندارند.

متناسب با قیمت‌های جهانی ارز‌های دیجیتال، قیمت لحظه‌ای دلار و کارمرد آن کارگزاری، قیمت معادل ریالی این ارز‌ها روی وبسایت این پلتفرم‌ها‌ها نمایش داده می‌شود و کاربران بر اساس آن قیمت‌ها می‌توانند سفارش خرید یا فروش دهند.

در حال حاضر پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز ایرانی متعددی در در بازار کشور وجود دارند؛ صرافی‌هایی، چون اکسکوینو، نوبیتکس، اکسیر، والکس و ارزجو از جمله پلتفرم‌های مشهور موجود در بازار ایران هستند که هر کدام قابلیت‌های مختلفی برای خرید یا نگهداری ارز‌های دیجیتالی در اختیار کاربران می‌گذارند.

چرا پلتفرم‌های معاملات رمز ارز خارجی مطلوب نیستند؟

صرافی‌های مانند بایننس را می‌توان از مشهورترین و بزرگترین پلتفرم‌های مبادله ارز‌های دیجیتال در سراسر دنیا دانست. با آنکه به دلیل مدل‌های معاملاتی متنوع، ابزار‌های معاملاتی پیشرفته، زیرساخت فنی قوی، ارائه طیف گسترده‌ای از ارز‌های دیجیتال قابل معامله و داشتن عمق بازار، محبوبیت این پلتفرم‌ها به سرعت در جهان افزایش پیدا کرد، اما هنوز خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در آن برای ایرانیان چالش‌هایی جدی به همراه دارد.

نه تنها بایننس، بلکه غریب به اتفاق تمامی پلتفرم‌های خدمات رمزارز‌های خارجی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، از ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران ایرانی معذورند. با این‌حال چنانچه هویت سرمایه‌گذار ایرانی به نحوی پنهان بماند، می‌تواند در این صرافی‌ها خرید و فروش کند. اما این پلتفرم‌ها هیچ مسئولیتی درقبال سرمایه اشخاصی که هویت ایرانی دارند قبول نمی‌کنند.

عموما کاربران ایرانی برای آنکه بتوانند از خدمات بایننس و دیگر پلتفرم‌های خارجی خرید و فروش ارز‌های دیجیتال استفاده کنند، باید از VPN استفاده کنند تا IP حقیقی آن‌ها برای سایت سرویس دهنده قابل شناسایی نباشد. چنانچه به هر دلیلی سرویس دهنده خارجی به هویت و ملیت واقعی سرمایه‌گذار پی ببرد، ادامه خدمت‌رسانی و امکان فعالیت وی در این پلتفرم‌ها متوقف شده و سرمایه وی در معرض ریسک مسدود شدن قرار می‌گیرد.

با گشت و گذاری مختصر در توییتر، به کرات با کاربرانی مواجه می‌شوید که پولهایشان در برخی صرافی‌های خارجی بلوکه شده و در بازپس‌گیری پول‌های خود با مشکل مواجه شده‌اند و همین یکی از مهمترین ریسک‌هایی است که سرمایه‌گذاری در صرافی‌های خارجی برای ایرانیان به همراه دارد.

مشکلات کاربران پلتفرم‌های خارجی

بردیا احمدنیا، از فعالان بازار رمزارز می‌گوید: «با توجه به آنکه در صرافی‌های خارجی رمزارز، امکان مخفی‌کردن هویت واقعی سرمایه‌گذاران وجود دارد، کاربران ایرانی در دریافت خدمات فنی محدودیتی نخواهند داشت. اما از آنجا که این صرافی‌ها امکان پشتیبانی قانونی و حقوقی از کاربران ایرانی را ندارند، کل سرمایه تریدر در معرض ریسک قرار میگیرد.»

وی می‌افزاید: «چنانچه به هردلیلی هویت این سرمایه‌گذاران فاش شود و یا مشکلی پیش آید که نیاز به اقدام از طریق هویت قانونی سرمایه‌گذار باشد، مشکل کاربران ایرانی آغاز می‌شود.»

این فعال بازار رمز ارز تاکید می‌کند: «با وجود چنین ریسکی، اهمیت تمامی دیگر مزیت‌های یک صرافی خارجی، برای کاربر ایرانی رنگ می‌بازد و پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان سرمایه‌گذاران از صرافی‌های خارجی استفاده نکنند.»

احمدنیا با تاکید بر اهمیت وجود زیرساخت‌های فنی و تخصصی قوی در یک صرافی آنلاین، می‌افزاید: «بدون شک کیفیت زیرساخت‌های فنی و نیرو‌های متخصص هر صرافی، بر کیفیت ارائه خدمات آن صرافی در خرید و فروش ارز‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارد.»

وی معتقد است چنانچه کاربران پیش از اقدام به سرمایه گذاری و معامله در هر صرافی، از چندین کاربر آن پرس و جو کنند و یا موضوع را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند، می‌توانند به دید نسبتا خوبی از وضعیت کیفی آن صرافی رمزارز دست یابند.

ویژگی‌های یک پلتفرم ارز دیجیتال داخلی

اگر بخواهیم یک نمونه داخلی را مثال بزنیم، پلتفرم خدمات و معاملات رمزارز اکسکوینو متعلق به یکی از معتبرترین هلدینگ‌های کارآفرین حوزه فناوری است. این صرافی نزدیک به چهارسال به ارائه و توسعه خدمات فناورانه پرداخته است.

همچنین ده‌ها نفر از توانمندترین و فنی‌ترین جوانان کشور در آن مشغول به کار هستند. این صرافی در زمینه امنیت و توسعه توانمندی‌های فنی، ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای دارد و توانسته است تا در پیشرفت کشور در حوزه بلاکچین و انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری نقش مهمی را بازی کند. اکسکوینو ویژگی‌هایی دارد که حتی در منطقه و کشور‌های اطراف نظیر آن را نمی‌توان مشاهده کرد.


  • بیشتر بخوانید:

ظرفیت‌های صرافی‌های رمز ارز ایرانی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر