بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران
ارزش معاملات این روزها به بالای ۷ هزار میلیارد تومان رسیده؛ حال آنکه ارزش معاملات در فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است! این موضوع نشان دهنده ثبات و تعادل نسبی در بازار سرمایه است که روند آتی این بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۲۴۳۹۰۸

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران

به گزارش بورس نیوز، بازار در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفته و رشد دل‌نشینی را تجربه کرده است. باید دید این رشد تا کجا ادامه دارد؟

علی اسکینی کارشناس ارشد تحلیل کارگزاری صنعت و معدن در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بورس در روزهای اخیر، افزایش نرخ ارز بود. بازارسرمایه همبستگی بالایی با نرخ ارز داشته و در ۴دوره جهش ارزی در سنوات قبل، این بازار همپای نرخ ارز رشد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به ابهامات و اخبار مذاکرات، بورس در ماه‌های قبل انتظار کاهش نرخ ارز را داشت؛ ولی با اتفاقات چند وقت اخیر و نتیجه انتخابات و روند مذاکرات، وضعیت کسری بودجه دولت، رشد نقدینگی و... نرخ ارز شیب صعودی به خود گرفت و می‌توان گفت دلار در محدوده بالای ۲۵ هزار تومان تثبیت‌شده است؛ دلار نیمایی هم به محدوده ۲۲ هزارتومانی رسیده و احتمالاً گپ قیمتی ارز نیمایی با ارز بازار آزاد، کاهش خواهد یافت و البته که افزایش نرخ ارز نیمایی، موجب رشد سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران از نرخ ارز، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده است.

این فعال بازارسرمایه افزود: علاوه بر این، به نظر می رسد رویکرد دولت جدید، رشد اقتصادی کشور است که به معنی افزایش تولید و فروش شرکت ها خواهد بود. با این وجود با مختصات فعلی اقتصاد ایران، کسری بودجه شدید دولت در کنار عدم چشم انداز مشخص از مذاکرات برجام، شرایط اقتصاد ایران را کماکان تورمی نشان می دهد.

اسکینی ضمن اشاره به عملکرد مطلوب شرکت‌ها در چند ماه گذشته، اظهار کرد: گزارش‌های شرکت‌ها نشان‌دهنده وضعیت خوب فروش بسیاری از شرکت‌ها است و تقسیم سودهای خوبی هم که در بعضی مجامع صورت گرفته، نسبت P بر E بازار سرمایه را کاهش داده است. به نظر می‌رسد سهم‌های کامودیتی محور، در ماه‌های آینده هم گزارش‌های مناسبی ارائه خواهند کرد. این موضوع نیز بازار سرمایه را جذاب‌تر کرده است. نکته اینجاست که چشم‌انداز بازارهای جهانی مثبت بوده و قیمت کامودیتی‌ها نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. برای مثال متوسط قیمت نفت خام، سال گذشته ۴۵ دلار بود؛ اما در حال حاضر نفت خام به نزدیکی ۸۰ دلار رسیده است. مس ۶۵۰۰ دلاری، به بیش از ۹۰۰۰ دلار رسیده و اوره ۲۵۰ دلاری صادراتی ایران به ۴۰۰ دلار رسیده است. بیلت هم از حدود ۴۵۰ دلار سال قبل، به ۶۱۰ دلار در سال جاری رسیده است. این موارد، حاکی از اوضاع مطلوب سودآوری شرکت‌ها دارد.

این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگر از اتفاقات مثبت این روزهای بازار سرمایه را افزایش ارزش معاملات دانست و گفت: ارزش معاملات این روزها به بالای ۷ هزار میلیارد تومان رسیده؛ حال‌آنکه ارزش معاملات در فروردین و اردیبهشت‌ماه حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است! این موضوع نشان‌دهنده ثبات و تعادل نسبی در بازار سرمایه است که روند آتی این بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ضمن اینکه این روزها، ثبات قوانین و مقررات هم افزایش داشته و منجر به بهبود رویه بازار سرمایه شده است. درمجموع با در نظر گرفتن تمامی شرایط، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، چشم‌انداز مثبت‌تری دارد. این در حالی است که بازارهای موازی، دغدغه‌ای بنام مالیات بر عایدی سرمایه هم خواهند داشت. بازدهی یک سرمایه‌گذاری معقول و مناسب در بازار سرمایه قطعاً بالاتر از بازدهی سپرده‌گذاری در بانک‌ها و اوراق با درآمد ثابت خواهد بود.

اسکینی در رابطه با تأثیر قطعی برق بر وضعیت تولید شرکت‌ها عنوان کرد: اولین باری نیست که روند تولید شرکت‌ها دچار اختلال شده و در سنوات قبل نیز بارها شاهد توقف مقطعی تولید در بعضی صنایع به سبب قطعی گاز یا برق بوده‌ایم. نکته اینجاست که شرکت‌ها معمولاً هرساله یک دوره تعمیرات اساسی ۳۰ روزه‌ دارند و با توجه به توقف تولید بعضی صنایع، می‌توانند تعمیرات را انجام دهند. ضمن اینکه نباید فقط حجم تولید را مبنای تحلیل‌ها قرار داد. کمبود عرضه در بسیاری از بازارها، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و شرکت‌هایی که محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، احتمالاً با مازاد تقاضا مواجه خواهند شد و درنهایت، این مازاد تقاضا باعث رشد قیمت‌ها می‌شود. علاوه بر این، کاهش تولید، منجر به کاهش صادرات هم شده و با کاهش درآمدهای صادراتی، افزایش نرخ ارز هم محتمل است‌. ازاین‌رو، قطعی برق و اختلال درروند تولید را فعلاً دغدغه مهمی برای سودآوری شرکت‌ها ارزیابی نمی‌کنم.

وی در خاتمه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: به نظر می‌رسد اختصاص بخش بیشتر پرتفوی به سهام شرکت‌های کامودیتی محور و شرکت‌های صادرات محور، منطقی‌تر است.‌ این دو گروه، با توجه به نرخ ارز و چشم‌انداز قیمت‌های جهانی، گزارش‌های ۶ ماهه خوبی منتشر خواهند کرد و سرمایه‌گذاری در این صنایع، احتمالاً بازدهی مناسبی هم نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. برخی سهم‌های گروه فولادی، پتروشیمی‌ها مخصوصاً گروه اوره، گروه سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، پالایشی‌ها، و نیز برخی سهم‌های ریالی که از تورم نفع می‌برند مثل سهم‌های گروه روانکارها، شوینده‌ها و تایر سازان برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.


  • بیشتر بخوانید:

رقص کردی "سکه" با دلار!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تداوم جذابیت بنیادی‌ها
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم جذابیت بنیادی‌ها

آیا آب‌ترس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

آیا آب‌ترس "صاحبان‌سرمایه" ریخت!

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

نشانه‌های تعادل با چاشنی افت منطق بورس تهران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
پول مردم روبرگردونن سودش توسرشون بخوره
مستضعف
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
تصمیم گیرندگان برای بورس همگی .هستند. که بورس را منفی کردند. اینها غیرت ندارند . اینها بی .....هستند.و هیچ وقت پاک نمی شوند. عین .که اگر به دریا هم بیندازی پاک نمی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
بورس ایران هیچ تحلیلی ندارد همه چیز دست مسولین بورس و بالا سری ها ی بورس است مگر مردادماه سال گذشته که اموال مردم در بورس غارت شد چه اتفاقی غیره منتظره ای افتاد ایا جنگی رخ داد آیا کودتا شد آیا قیمت اجناس ارزان شد هیچ کدوم از این اتفاقات نیفتاد فقط و فقط سرقت از جیب مردم حالا هم مثبت و منفی کردن هر سهم دست مسولین بورس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۹
خدا لعنت کند بر اموات کسانی را که با وعده ووعید ما را فریب داده به این بورس نجس که از قمارخانه هم بدتر است کشاند وبه اعتماد وسرمایه ما خیانت کرد لعنت بر عاملان دزدی وغارت سرمایه ملت .
ناشناس
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
عزيزجان اگه منظورت روحانيه بدون كه هيچ انسان عاقلي نمياد بگه مردم سرمايتون رو بيارين بورس و بعدش نابود كنه اونو... پس بدون دستاي ديگه اي در كار هست...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
نگاهي به وضعيت شاخص 16000 مثبت بندازيد و به قيمت سهام نگاه كنيد متوجه داستان تكراري مي شويد. آزموده را آزمودن خطاست.... والله قسم كه حلال نيست حالا به هر شكلي براش كلاه شرعي درست كنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
خدا لعنت کند آنکس که وعده دروغ داد و ما را به خاک سیاه نشاند و هنوز هم دست بردار نیست بورس قمارخانه نجسی است که باعث میشه پولهای نجس فرزندان نجس را تولید کند حقوقی های نجس فرزندانتان در اینده نجس هستند
Mbm
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
بورس مورد سو استفاده قرار گرفته ولی در یک اقتصاد سالم با مدیران با ایمان(اخلاقیات وجدان.با مرام بودن)باعث شکوفایی اقتصادی و تولید بیشتر میشود.هستند در این ۶۰۰شرکت بورسی با همین خصلت .تحقیق کنید و سرمایه گذاری کنید.با نفرین کردن کار درست نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
هستند کسانی که در بعضی سهم های بنیادی هنوز 50 درصد در ضرر هستند مانند شستا
آرش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
با سلام
یک موضوع امروز برای من به عینه ثابت شد که مصداق بارزه یک عمل تلخه ، در هر ستون فروش یا خرید به محض ابنکه بازار گردان تلاش میکنه صفی جهت بالا بردن قیمت ایجاد کنه در ستون مقابل متضاد همون صف حجم کف میخورد سازمان محترم بود در وهله اول فکری به حال اون فاصله های قیمت هر سطر اردد گذاری کنید به عینه تخلفات و حجم های متضاد دیده میشه اون موقع میشه امید به بورس سالم داشت ، قشنگ معلومه افرادی که اتفاق مخفی هم هستند و شاید حتی خود سازمان بورس نمیدونه دارند تعمدانه تمارضا یا بیمارگونه روند بورس را به پائین پمپ میکنند و با روح و روان میلیونها سهامدار بازی ، این مصداق اقدام علیه امنیت اقتصادی کشور و امنیت روانی جامعه است و بدترین خطا سازمان بورس خواهشا و تمنا یک راهی جهت بستن راه این افراد مریض بیابید یا سامانه که افراد مشکوک را رصد کنه یا بهشون معرفی کنند ، این درست نیست و راحت میشه فهمید نمیخواهند این بازار ارزنده شکوفا بشه اتفاقا معلومه در یک سایه ای هست که همه فرضیات ازشون دوره نه دولته نه سازمان قشنگ واضحه کسی اینقدر تیشه به ریشه خودش نمیزنه مگه اینکه یک خرابکار یا بیمار بورس بخواهد مثل خودش بیمار کنه تاسفا این حقیقته که هر روز معاملاتی روح هزاران فرد خراشیده و مورد آزار قرار میگیره چنین افراد و متخلفان سزاوار اشد برخوردند و این مصداق یک سادیسم اقتصادیه ، خواهشا تمام نهادها برخورد حتی لازمه اعدام کنید این عمل خیلی تلخه و بیفرهنگی متاسفم