بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بورس بار دیگر چشم انتظار صعود دیگری از شاخص
شاید سبزی بازار در هفته گذشته که به ۱۸ تیرماه منتهی شده بود، سبزی خاصی داشت اما؛ هنگامی‌که آمار‌های شاخص را مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم، هفته منتهی به ۱۲ تیرماه سبزی چمنی‌تری را نسبت به سبز هفته گذشته داشت.
کد خبر : ۲۴۳۹۰۹

بورس بار دیگرچشم انتظار صعود دیگری از شاخص

به گزارش بورس نیوز، در آخرین روز معاملاتی بازارسرمایه، چهارشنبه بازار توانست شاخص را مثبت به اتمام برساند، اما دست عرضه‌های بی‌قرار زمانی که بازار در حال آماده شدن برای تعطیلات بود، پیچ فلکه عرضه‌ها را شل کرد اما؛ مقاومت بسیاری از سهامداران در عدم همراهی بسیاری ستودنی بود.

از سوی دیگر شاید سبزی بازار در هفته گذشته که به ۱۸ تیرماه منتهی شده بود، سبزی خاصی داشت اما؛ هنگامی‌که آمار‌های شاخص را مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم، هفته منتهی به ۱۲ تیرماه سبزی چمنی‌تری را نسبت به سبز هفته گذشته داشت چراکه اغلب سهامداران سهم‌های کوچک را انتخاب کرده بودند و بنیادی‌ها و بزرگان بازار را کمی از خود دور کرده بودند.

درگذشته، سهم‌ها و گروه‌های پیشتاز می‌توانست یک‌تنه روز بازار را به جشن یا پریشانی تبدیل کنند اما؛ پس از تغییر نگرش و چیدمانی که بازار پس از افت‌های متوالی به خود دیده، دیگر هنوز سهم یا گروهی نتوانسته بر روی پای خود به ایستد و آقایی کند.

شکارچی‌های دلار و طعمه‌های طلایی

اهالی میدان فردوسی و طایفه جمشید بسم‌الله، این روز‌ها مانند صیادان حرفه‌ای هر تله‌ای را با قلاب خود برای ماهیگیری حرام نمی‌کنند تا لاک‌پشت‌ها طعمه‌ها را ببلعند بلکه سعی می‌کنند در آب گل‌آلود با کمان به شکار بروند؛ در روز‌های آفتابی بازیگران بازار‌های موازی همچون دلار کاملا در سایه به‌سر می‌برند اما؛ در روز‌هایی که اخبار گل‌آلودی از اوضاع سیاسی مانند برجام یا اوضاع اقتصادی مانند مالیات و ... به بیرون درز می‌کند، این طایفه هوا را برای شکار ابری می‌بینند؛ بنابراین زمانی که نرخ دلار به خبر مذاکرات گره‌خورده و دلار حتی مرز ۲۵ هزارتومان را رد می‌کند باید دید که طعمه چنین شکار‌های بزرگی از کجا و برای چه کسانی پهن‌شده است؛ از سوی دیگر، شغل دوم این طایفه سکه فروشی است که رفتاری کاملا گره‌خورده با رفتار دلار را از خود نشان داده و سکه‌ای که با نرخ ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزارتومان نهایت خریداری می‌شد، در ساعات پایانی بازار قیمت سکه حتی به ۱۰ میلیون ۷۲۰ هزارتومان نیز رسید و به قول برخی از معامله‌گران با این قیمت سکه نیز دست‌به‌دست شد!

گل به خودی اماراتی‌ها در اوپک

در ادامه باید به سراغ بازاری باید رفت که فربه‌های آن، کاملا سرمست از دلار هستند و اما؛ آن‌سوی میز نگاهی دارند که شاید آبی از دست این فربه‌ها بچکد و سیاستی را رقم بزنند تا تمام بازیگران این میز، بازی را برد-برد ببینند؛ بله، سخن از اجلاس اوپکی هست که این روز‌ها امارات آتش‌بیار معرکه بوده و بیشتر در زمین خریداران تو می‌زند تا زمین تولیدکنندگان!

آخرین معاملات قیمت نفت خام با اینکه رشد را به خود دید، ولی نباید آمار رشد حدودی ۱.۲۰ واحدی نسبت به هفته‌های گذشته چندان جذاب باشد.

 

لغزش دلار و پرش سنگین طلا

ضعف دلار در بازار‌های جهانی به دلیل سیاست‌های وزارت خزانه‌داری، باعث شده تا بسیاری از شاخص‌ها مانند انس جهانی طلا در مقابل شاخص دلار دست برنده را داشته باشد و بیش از ۴ واحد رشد را به خود ببیند؛ البته معامله‌گران طلا این روز‌ها آن‌قدر خوشحال هستند که حد ندارد، زیرا قله آن‌ها به اوج معاملات ۲۰ روز خود رسیده و شاخص نوردی به این مذاق این دیار خوش آمده است.

رمز ارز‌ها و نوسان الاکلنگی

رمز ارز‌ها این روز‌ها در الاکلنگ نوسانی خود قرار رفته‌اند و مانند خار‌های صحرا با هر باد به‌سوی می‌روند، گاهی چشم سهامداران و گاهی سهامداران با این خار‌ها مانور می‌دهند!

بیت کوین در مرز ۳۳ هزاردلار قرار گرفت با اینکه هنوز دست‌انداز‌های چینی سر راه این ارز دیجیتالی می‌اندازد و فعلا چینی‌ها گویا از ایرانی‌ها VPN می‌گیرند و به معامله رمز ارز‌ها ادامه می‌دهند.

از شرق تا غرب با کرونا و آمریکا

کاهش بازار‌های سرمایه‌ای شرقی همچنان کاهشی بوده به‌نحوی‌که NIKKEI با ۱۷۷ واحد و شانگ‌های با کاهش تقریبی ۱.۵ واحدی آخرین روز معاملاتی را در هفته خود به پایان رساندند؛ تنش‌های اقتصادی و کرونایی در ژاپن را مهم‌ترین چاشنی ریزش بازارسرمایه باید دانست و البته در چین تمام اخبار‌های داخلی مثبت و بازار آماده جهش بود، ولی بایدن زیر میز چین زد، زیرا گویا ۱۰ شرکت چینی به خاطر قوانین حقوق بشر باید به لیست سیاه آمریکایی، سلام کنند.

اگر نگاهی به بازار آمریکا نیز داشته باشیم نیز می‌توان این‌گونه این بازار را تشریح کرد که Dow، ۴۱۳ واحد؛ S&P، ۴۰.۲ واحد و Nazdak ۱۲۳ واحد رشد داشت.

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران عزیز باید توجه داشته باشند که ابتدای زنگ آغاز هفته بورس، همیشه با چالش عرضه‌ها همراه بوده و اگر شما سهامداران به این درخواست، پاسخ مثبت ندهید طبیعتا عرضه‌کنندگان نیز صف‌های خرید را بیشتر دوست دارند و شاید در طول مدت زمان معاملات امروز بازارسرمایه، یکبار دیگر پیچ شیرفلکه عرضه‌ها را شل کنند اما؛ بورس و معیارهای رشد شاخص، به‌هیچگاه تن به این فشارها نباید بدهد.

سهامداران باید بدانند که فشارهای دلاری و ریسک آن را باید از پرتفو دور کرد چرا که ریزش‌های احتمالی یا حتی نوسان منفی، ضربه جبران ناپذیری به بورسی می‌دهد که بسیاری از سهامداران کماکان با هیجان به آن نگاه می‌کنند.

 


  • بیشتر بخوانید:

کیف کوک بورسی‌ها

اشتراک گذاری :
ارسال نظر