بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
در یادداشتی برای بورس نیوز عنوان شد:

۴ راهکار ریکاوری صنعت برق

۴ راهکار ریکاوری صنعت برق
در سال‌های اخیر به دلیل سرکوب قیمت‌ها در بازار انرژی عملا تمایلی از سوی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت برق مشاهده نمی‌شود.
کد خبر : ۲۴۳۹۴۰
نویسنده :
مسعود بهمنی راد کارشناس ارشد بازار سرمایه

۴ راهکار ریکاوری صنعت برق

به گزارش بورس نیوز، طی هفته‌های اخیر قطعی متوالی برق در سطح کشور موجب مشکلاتی برای مردم و بخش تولید در سراسر کشور شده و بیش از گذشته توجه و اهمیت به صنعت برق را گوشزد کرده امری که درگذشته زیاد به آن توجه نشده و همین غفلت موجب شده تا اکنون صنعت برق کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود.

مسعود بهمنی راد کارشناس ارشد بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز دراین‌باره نوشت: خشک‌سالی‌های اخیر در کنار گرمای هوا و افزایش تقاضا برای مصرف برق سبب شده است تا بار دیگر توسعه صنعت برق و ضرورت سرمایه‌گذاری در آن موردتوجه قرار گیرد.

در سال‌های اخیر به دلیل عدم افزایش نرخ برق و به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش برای بخش خصوصی از تمام ظرفیت موجود برای توسعه استفاده‌نشده است.

عمده برق مورداستفاده در کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی (گازی) باراندمان ۳۰ درصدی تولید می‌شود درحالی‌که با تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی راندمان آن‌ها تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. در این‌گونه نیروگاه‌ها، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گاز‌های خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخارآب موردنیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به‌صورت سیکل ترکیبی نباشد، گاز‌های خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن‌ها هدر می‌رود. درحالی‌که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده می‌شود و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخارآب تولید می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این روش، راندمان (بازده) سیکل افزایش می‌یابد.

تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی در سالیان اخیر از اولویت‌های وزارت نیرو بوده و مشوق‌هایی نیز در این زمینه در نظر گرفته‌شده است. چیزی در حدود ۱۲ هزار مگاوات ساعت برق نیز از طریق نیروگاه‌های آبی کشور تولید می‌شود که خشک‌سالی‌های اخیر ظرفیت تولید این بخش را کاهش داده است.

در سالیان اخیر در کشور‌های همسایه توجه ویژه‌ای به انرژی خورشیدی برای تولید برق شده است. در کشوری مانند ترکیه نزدیک به ۲۰ درصد از برق تولیدی از طریق انرژی خورشید تولید می‌شود و ایران نیز می‌تواند از این الگو برای تولید برق استفاده کرده و از منابع تجدید پذیر بجای منابع گازی و آبی استفاده نماید.

نیاز سالیانه کشور به توسعه صنعت برق چیزی در حدود ۵ هزار مگاوات ساعت برآورد می‌شود که با افزایش مشترکین جدید و نیاز‌های صنعتی و کشاورزی می‌تواند افزایش هم داشته باشد.

در کنار این مهم استفاده رمز ارز‌ها از برق تولیدی در سالیان آتی می‌تواند کسری تولید برق را افزایش دهد. در سال‌های اخیر به دلیل سرکوب قیمت‌ها در بازار انرژی عملاً تمایلی از سوی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت مشاهده نمی‌شود.

آزادسازی تدریجی قیمت‌ها، خرید برق تولیدی از انرژی‌های تجدید پذیر با نرخ‌های ترجیحی (پرداخت سوبسید از سوی دولت)، جلوگیری از اتلاف انرژی تولیدی در شبکه توزیع برق (که تا ۱۰ درصد برق تولیدی برآورد می‌شود) و رفع موانع موجود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت می‌تواند کمبود‌های موجود در تولید برق را تا حدودی برطرف نماید.


  • بیشتر بخوانید:

رفع خاموشی‌ها و نیازی ۱۵میلیاردیورویی!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی زیرمجموعه
با اعلام شرکت سرمایه گذاری خوارزمی؛

افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی زیرمجموعه "وخارزم" ثبت شد

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران

برق؛ سیمان را گران می‌کند
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

برق؛ سیمان را گران می‌کند

ارسال نظر