بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"لاف" نمایشی تازه در صنعت خودرو

بازار خودروی ایران، بازار محدودی است و نتیجه این ادعا، بیش از ورود خودروسازان چینی به ایران ثمری نخواهد داشت. همانطور که با ورود MVM به ایران اتفاق خاصی در بازار خودروی کشور رخ نداد، ورود سرمایه گذاران چینی دیگر هم اثری بر این بازار نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۴۳۹۹۶

نمایشی تازه در صنعت خودرو/به جای لاف، فکر درمان باشید

به گزارش بورس نیوز، وزیر صمت با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید آزاد شود، گفته: "به‌زودی شاهد فعالیت دو مجموعه سرمایه‌گذار بزرگ از بخش خصوصی در حوزه خودرو خواهیم بود. در حال انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ که علاقه‌مند هستند در ایران کار کنند هستیم تا رقیب ایران‌خودرو و سایپا شوند."

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: این ادعای وزیر صمت، فرض محال است. ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار کوچک خودرو در ایران محال است؛ مگر آنکه شخصی قصد داشته باشد از صندوق ذخیره ارزی ایران، تسهیلاتی اخذ کند و برای دریافت این تسهیلات، نمایش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو راه بیندازد و...

وی افزود: بازار خودروی ایران، بازار محدودی است و نتیجه این ادعا، بیش از ورود خودروسازان چینی به ایران ثمری نخواهد داشت. همان‌طور که با ورود MVM به ایران اتفاق خاصی در بازار خودروی کشور رخ نداد، ورود سرمایه‌گذاران چینی دیگر هم اثری بر این بازار نخواهد داشت.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، در صورتی توجیه اقتصادی دارد که تیراژ تولید هر طرح و پلن در این صنعت، حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو باشد. در این صورت دو خودروساز داخلی(ایران‌خودرو و سایپا) در کنار دو سرمایه‌گذار جدید باید سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کنند اما؛ کسی پرسیده مازاد نیاز بازار داخل چه خواهد شد؟ خریدار ۱ میلیون خودروی مازاد در سال کیست؟ بعید است که اصلاً چنین موضوعی(ورود ۲ سرمایه‌گذار جدید به صنعت خودرو) صحت داشته باشد.

وی اضافه کرد: اینکه ۲ شرکت خودروساز داخلی، سرمایه‌گذاری‌های اولیه خود را با ارز ارزان‌قیمت دهه‌های قبل انجام داده‌اند و قیمتشان، بدون رقابت است؛ ولی این دو شرکت برای تداوم حیات باید بدهی وحشتناک خود را تعیین تکلیف کنند.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: دو خودروساز بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرده‌اند و معلوم نیست خودروسازان برای تسویه این بدهی، چه سیاستی خواهند داشت؛ بدهی سنگین خودروسازان می‌تواند منجر به نابودی این دو شرکت شود و بهتر است به‌جای تلاش برای سرمایه‌گذاری مجدد در این صنعت، فکری به حال رفع قیمت‌گذاری‌های دستوری و تسویه بدهی این دو شرکت شود.


  • بیشتر بخوانید:

زیان خالص، عضو تحمیلی در خانواده "خودرو"

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است

زیان خالص، عضو تحمیلی در خانواده
نگاهی به عملکرد سالانه ایران خودرو در پایان سال مالی ۱۳۹۹؛

زیان خالص، عضو تحمیلی در خانواده "خودرو"

چوب
کارشناس خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

چوب "شورای رقابت" بر سر خودروساز/ اساسنامه شورا چه می‌گوید!

ارسال نظر