بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
تلنگری به غول‌های قیرفروش و ظرفیت خالی؛

گپ ۱۲۰دلاری نرخ قیر ایران با ارزان‌فروشی!

گپ ۱۲۰دلاری نرخ قیر ایران با ارزان‌فروشی!
عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر گفت: صادرات قیر از طریق رینگ بورس به ۴۲ کشور جهان انجام می‌شود. سال گذشته شرکت نفت جی، حدود ۹۰۰ هزار تن قیر صادر کرده و شرکت نفت پاسارگاد در ۱۱ ماهه ۹۹، حدود ۷۵۰ هزار تن قیر صادر کرده است.
کد خبر : ۲۴۴۰۹۳

پتانسیلی بزرگ، نهفته در صنعت قیر ایران

به گزارش بورس‌نیوز، در خبرها آمده محموله ۲ هزار تنی قیر برای نخستین بار از بندرلنگه به کشور عمان صادرشده و ازاین‌پس هرماه ۲۰ هزار تن قیر به عمان صادر می‌شود.

حسن تاجیک عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان قیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به لحاظ حجمی، صادرات ماهانه ۲۰ هزار تن قیر از بندرلنگه به عمان، خبر بااهمیتی نیست؛ چراکه صنعت قیر ایران سال ۹۹ بیش از ۴ میلیون تن صادرات قیر داشته و امکان افزایش صادرات تا ۵ میلیون تن را هم داریم. اما اهمیت این خبر ازاین‌جهت است که با توجه به برخی مشکلات درروند صادرات، اینکه عمان به هاب صادراتی قیر ایران تبدیل‌شده و بتوان از طریق عمان، قیر را راهی سایر کشورها کرد؛ اتفاق بااهمیتی است. البته عمان ۵ سالی است که به هاب صادراتی قیر ایران تبدیل‌شده و با توجه به روابط مثبت ایران و عمان، انتظار می‌رود این کشور نقش پررنگ‌تری در صادرات قیر ایران داشته باشد.

وی افزود: در نظر داشته باشید که صادرات قیر از طریق رینگ بورس به ۴۲ کشور جهان انجام می‌شود. سال گذشته شرکت نفت جی، حدود ۹۰۰ هزار تن قیر صادر کرده و شرکت نفت پاسارگاد در ۱۱ ماهه ۹۹، حدود ۷۵۰ هزار تن قیر صادر کرده است.

این فعال صنعت قیر در رابطه با پیش‌بینی قیمت قیر تا پایان سال گفت: قیمت قیر ایران تحت تأثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت نفت کوره تعیین می‌شود. با توجه به افزایش قیمت نفت خام و به دنبال آن نفت کوره و نیز افزایش نرخ ارز در سال جاری، قیمت قیر هم رشد داشت اما؛ قیر ایران چند سالی است که ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی صادر می‌شود و با افزایش قیمت‌های امسال، گپ قیمتی قیر ایران باقیمت‌های جهانی هم افزایش داشت و به ۱۰۰ الی ۱۲۰ دلار رسید. قیمت هر تن قیر ما حدود ۲۷۰ الی ۲۹۰ دلار است.

وی افزود:‌حال‌آنکه هر تن قیر در منطقه حداقل ۳۸۰ دلار بوده و قیر سنگاپور، ۴۰۰ دلار قیمت دارد! بخشی از این اختلاف قیمت ناشی از تحریم است ولی رقابت منفی تجار ما هم در ارزان‌فروشی قیر در بازارهای صادراتی بی‌تأثیر نیست. درحالی‌که تا سال ۲۰۱۳، قیر ایران هم قیمت قیر سنگاپور بود و ایران، تعیین‌کننده قیمت قیر در منطقه بود. قطعاً در صورت رفع تحریم‌ها، دیگر نیازی به صادرات از طریق هاب عمان نداریم و امکان صادرات قیر باقیمت واقعی‌تر(بالاتر) را خواهیم داشت. تحریم‌ها فقط موجب شده بخشی از سود حاصل از صادرات نصیب دلالان شود.

تاجیک اضافه کرد: البته باوجود تمام مشکلات ناشی از تحریم، سال گذشته صنعت قیر ایران از محل صادرات، ارزآوری یک میلیارد دلاری برای کشور به همراه داشت. حالا اگر اختلاف قیمت تقریباً ۱۰۰ دلاری قیر با بازارهای منطقه را هم لحاظ کنیم، با رفع تحریم‌ها این درآمد رشد خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت افغانستان و پاکستان، این دو کشور برای بازسازی نیاز به قیر بیشتری خواهند داشت. ضمن اینکه در صورت رفع تحریم‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی، تقاضای داخلی قیر هم افزایش خواهد یافت.

این فعال صنعت قیر، ادامه داد: بنابراین به‌شرط لغو تحریم‌ها، چشم‌انداز صنعت قیر ایران مثبت است. فراموش نکنید که در حال حاضر، صنعت قیر ایران با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کند. دو شرکت بزرگ تولیدکننده قیر یعنی نفت پاسارگاد و نفت جی، تقریباً ۳۰ درصد ظرفیت خالی دارند!

تاجیک در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صنایع مجوز تولید قیر بیش از ۲۰ میلیون تن در کشور صادر کرده؛ اما در حال حاضر حجم تولید شرکت‌ها حداکثر ۷ میلیون تن در سال است. اگر تقاضای قیر افزایش یابد، به‌راحتی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد، امکان تولید ۹ میلیون تن قیر را خواهیم داشت. امیدواریم گشایشی در روابط بین‌المللی ما ایجادشده و فشار تحریم‌ها کاهش یابد تا صنایع تولیدی ما هم روزهای بهتری شاهد باشند.


  • بیشتر بخوانید: 

حدود ۳ هزار تن قیر در بورس کالا به فروش رفت

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد «بورس» تا کجا منطقی است
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد:

رشد «بورس» تا کجا منطقی است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
كاربر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
صادرات ٩ ميليون تن ديگر از چه منبعي انجام خواهد شد حال انكه ميزان خوراك عرضه شده پالايشگاه ها ٦ ميليون تن است