بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا:

۴۸ درصد فروش‌ها در بورس کالا به صورت فروش سلف است

۴۸ درصد فروش‌ها در بورس کالا به صورت فروش سلف است
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: به طور کلی ۴۸ درصد فروش‌ها در بورس کالا از فروش سلف بوده است.
کد خبر : ۲۴۴۴۷۰

۴۸ درصد فروش‌ها در بورس کالا به صورت فروش سلف

به گزارش بورس نیوز، علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در خصوص مسیرهای تامین مالی اظهار کرد: مسیر‌هایی که در بورس کالا برای تامین مالی است بخشی معطوف به فروشندگان و بخشی به خریداران است. به طوری که فعالان و مخاطبان بورس‌های کالایی علاوه بر فروش در بورس کالا این امکان را داشته باشند که بخشی از نیازهایشان را تامین مالی کنند.

وی افزود: ساده‌ترین ابزار‌ها فروش اوراق سلف موازی استاندارد، خرید دین کالایی، راه‌اندازی صندوق‌های کالایی و در نهایت افزایش نقش بانک‌ها در اتاق پایاپای است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در خصوص اینکه کدام روش در کوتاه مدت اجرایی خواهد شد، ادامه داد: روش فروش سلف که از مدت ها قبل اجرایی است. سال گذشته قریب به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله در بورس کالا اتفاق افتاده است، فروشندگان با فروش سلف کالا‌ها در بازه‌های زمانی ۳ تا ۶ ماه اقدام به تامین مالی سرمایه در گردش تولید خود کردند که بسیار ساده و پراستفاده است. به طور کلی ۴۸ درصد فروش‌ها در بورس کالا از فروش سلف بوده است.

ناصرپور خاطرنشان کرد: ابزار دیگر که از سال ۹۳ مورد استفاده است فروش اوراق سلف موازی استاندارد است. این روش کوتاه مدت است، اما با این روش می‌توانیم با سررسید‌های بلندمدت‌تری به فروشندگان اجازه می‌دهیم که تامین مالی انجام دهند. قریب به ۱۰هزارمیلیارد تومان در بورس کالا با این روش تامین مالی شد. صنایع مختلف مثل فولاد، پتروشیمی و کشاورزی و... ازاین روش استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: روش دیگر، اوراق خرید دین کالایی بوده که تامین مالی خریداران به جای فروشندگان است. این روش، ابزاری است که مقررات آن تدوین شده که امکان استفاده از آن وجود دارد و این ارتباط مستقیم با این موضوع دارد که چه بخشی از فروش کالا‌ها و خدمات از طریق بورس‌های کالایی صورت بگیرد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: بسیاری از صنایع این تمایل را دارند که فروش‌های خودشان را از طریق بورس کالا انجام دهند. بورس کالا بازار بی تو بی و بی تو سی است. یعنی بیزنس‌ها در این بازار وجود دارند. این بازار بازار خرد نیست. اما در همان حوزه هم رشد قابل توجهی اتفاق افتاده است.


  • بیشتر بخوانید:

راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا یک اتفاق مثبت

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت:

راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا یک اتفاق مثبت

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا خبر داد؛

هفته آینده؛ زمان افتتاح قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کال گفت:

شفافیت مهمترین مزیت فروش املاک در بورس کالا

ارسال نظر