بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ سود بانک‌ها باردیگر از رونق افتاد /جست‌وجوی اقبال در گروه‌های بورسی

نرخ سود بانک‌ها باردیگر از رونق افتاد /جست‌وجوی اقبال در گروه‌های بورسی
باید پذیرفت که احتمالاً بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و با توجه به چاپ پول و افزایش نقدینگی، افت نرخ ارز منطقی نیست.
کد خبر : ۲۴۴۹۵۱

نرخ سود بانک‌ها باردگیر از رونق افتاد /جست‌وجوی اقبال در گروه‌های بورسی

به نظر می‌رسد دلار در کانال ۲۵ هزارتومانی تثبیت‌شده و خوش‌بینی‌هایی که به کاهش نرخ ارز وجود داشت، این روزها رنگ‌باخته است. این در حالی است که هنوز تصمیمات عجیب‌وغریب و ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ناگهانی بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند.

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص پیش‌بینی نرخ ارز در ماه‌های آینده بیان کرد: در حوزه بازار ارز دو رویکرد می‌توان برای فعالان بازار ارز متصور بود. رویکرد اول واقعیت‌هایی ازجمله کسری بودجه دولت و مسائل سیاسی است که در روزهای آینده اثر پررنگ‌تری بر بازار ارز خواهد داشت. بالاخره باید پذیرفت که احتمالاً بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و با توجه به چاپ پول و افزایش نقدینگی، افت نرخ ارز منطقی نیست.

وی ادامه داد: بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری، به نظر می‌رسد مذاکرات وین آن‌طور که عده‌ای خوش‌بین بودند، پیش نمی‌رود و حتی با نگاه بدبینانه‌تر، بن‌بست مذاکرات پیش‌بینی می‌شود. این دو عامل، علت اصلی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بود. معتقدم محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان، محدوده منطقی نرخ دلار نیمایی است و شرکت‌ها هم از این نرخ استقبال می‌کنند. با توجه به اینکه در ۳ ماه اول امسال شرکت‌ها دلار خود را با نرخ کمتر از ۲۲ هزارتومانی تسعیر کرده‌اند، اعداد بالاتر از ۲۲ هزار تومان خبر خوبی برای شرکت‌ها و بازار سرمایه خواهد بود.



این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: شاید برای بعضی سرمایه‌گذاران، بازار سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت بازار جذابی باشد اما؛ با تورم ۴۰ درصد، سرمایه‌گذاری در بازاری با نرخ سود ۲۰ درصد منطقی نیست. با توجه به گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها، نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه حتماً پتانسیل رشد دارد؛ مشروط بر آنکه دولت سیاست عجیبی در پیش نگیرد.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: صنایع وابسته به نرخ ارز و قیمت‌های جهانی بیشتر مورد اقبال بازار قرار دارند. کما اینکه در روزهای اخیر هم صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشی و سنگ‌آهن بیشتر موردتوجه بازار قرارگرفته است. در روزهای بعد احتمالاً صنعت دارو، سیمان و غذایی هم به این جمع اضافه خواهد شد.

خاندوزی در خاتمه ضمن انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه گفت: این تصمیمات و بخشنامه‌ها و بگیروببندها بیش از آنکه اثر واقعی بر سود و زیان شرکت‌ها داشته باشد، اثر روانی منفی بر بازار سرمایه دارد. دولت بعد اگر قصد حمایت از بازار سرمایه دارد باید از صادرکنندگان حمایت کند. این بگیروببندها معمولاً باهدف حمایت از صنایع کوچک‌تر صورت گرفته و جز رانت، نتیجه‌ای در برنداشته است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جذاب های کوچک بازار
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

جذاب های کوچک بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تغییر استراتژی و دید کوتامدت به بورس

ریسک نکنید! بنیادی ها همچنان مناسب ترند
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

ریسک نکنید! بنیادی ها همچنان مناسب ترند

ارسال نظر