بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

شکار بهترین سهم با نشانه بر کدام گروه ها

شکار بهترین سهم با نشانه بر کدام گروه ها
بعضی سهم های بازار سرمایه امسال بازدهی ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان اورده اند؛ حال آنکه هیچ بازاری چنین بازدهی به همراه نداشته است.
کد خبر : ۲۴۵۰۰۵

سوژه کارگزاری بهگزین//تیتر خوب بزنید

به گزارش بورس‌نیوز، بورس در روزهای پایان کار دولت سبز شده؛ بااین‌حال هنوز سرنوشت مذاکرات و نرخ ارز، بزرگ‌ترین ابهام پیش روی بازار سرمایه است.

محمد مفید چپردار مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم حتی در صورت توافق و احیای برجام، نرخ دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان نخواهد رسید و انتظار دلار ۱۵ هزارتومانی، بسیار خوش‌بینانه و غیرمنطقی بود! در شرایط فعلی و بر اساس برخی اظهارنظرهای داخلی و خارجی، به رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت هم چندان خوش‌بین نیستم. با توجه به کسری بودجه دولت و مشکلات و محدودیت‌های صادراتی، بعید است که نرخ ارز کاهش داشته باشد و شخصاً معتقدم دلار تا پایان سال جاری از مرز ۳۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.

مفید با اشاره به قیمت‌های جهانی به‌عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه، اظهار کرد: قیمت‌های جهانی، به‌شدت به وضعیت کرونا وابسته‌اند. در شرایطی که انتظار تعدیل قیمت‌های جهانی می‌رفت، گسترش کرونا دلتا، مجال کاهش قیمت به بازار کامودیتی ها نداد. اما معتقدم با مهار کرونا در ماه‌های آینده، عرضه و تقاضای بازارهای جهانی هم متعادل‌تر شده و قیمت کامودیتی ها، ریزش خواهد داشت. اما نمی‌توان از وضعیت کرونا پیش‌بینی دقیقی داشت. به‌هرحال احتمالآ در ۸ الی ۱۲ ماه آینده، قیمت‌های جهانی در همین محدوده در نوسان خواهد بود و بعدازآن با مهار کرونا، قیمت‌های جهانی هم افت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با در نظر گرفتن احتمال تداوم تحریم‌ها، کسری بودجه دولت هم ادامه خواهد داشت و نقدینگی هم رشد خواهد کرد. در چنین شرایطی، تمامی دارایی‌ها افزایش قیمت خواهند داشت و این افزایش قیمت نه به سبب ارزندگی، که به دلیل افزایش حجم نقدینگی خواهد بود. حالا اگر سرمایه‌گذاران از خاصیت اهرمی شرکت‌ها استفاده کرده و سهم مناسب انتخاب کنند، در برابر این تورم مصون مانده و حتی بیش از بازدهی بازار ارز و مسکن و خودرو، بازدهی کسب خواهند کرد. کما اینکه بعضی سهم‌های بازار سرمایه امسال بازدهی ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده‌اند؛ حال‌آنکه هیچ بازاری چنین بازدهی به همراه نداشته است.


بیشتر بخوانید: آیا دولت جدید پولی برای اداره کشور در درست دارد؟


وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: تمامی سهم‌های صادرات محور که درآمدهای ارزی داشته باشند، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. سهم‌های گروه معدنی، فلزی و پتروشیمی از مناسب‌ترین سهم‌های بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. مشروط بر آنکه سهامداران، نگاه سهامداری داشته باشند و به‌جای خرید چشم‌بسته سهم‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری بر مبنای تحلیل کنند. "سهام" دارایی بسیار مناسبی است و اگر در انتخاب سهم و نگهداری آن دقت شود، قطعاً از سایر دارایی‌ها جذاب‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه ضمن تأکید بر ضرورت آزادسازی قیمت‌ها در تمامی صنایع، خاطرنشان کرد: صد درصد موافق آزادسازی قیمت‌ها هستم. قیمت‌ها در اقتصاد بر اساس عرضه و تقاضا به نقطه تعادل می‌رسند و با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان به تعادل رسید. تجربه ناموفق قیمت‌گذاری دستوری در صنعت برق، امروز زمینه‌ساز مشکلات عدیده‌ای در اقتصاد ما شده است. عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق باعث شده این روزها در تأمین برق صنایع و خانوارها با مشکل مواجه شویم و... هرکجا دست‌کاری صورت گرفته، اثر مخرب آن چندی بعد در بخش دیگری نمایان شده؛ بی‌آنکه مردم بهره‌ای از این دست‌کاری برده باشند.

چپردار در پایان خاطرنشان کرد: شاید کنترل دستوری قیمت‌ها، منفعت کوتاه‌مدتی به همراه داشته باشد؛ اما زیان بلندمدت این دست‌کاری قیمتی بیش از منفعت کوتاه‌مدت آن خواهد بود. بنابراین قیمت‌ها را نباید دستوری کنترل کرد و باید اجازه داد عرضه و تقاضای بازار، قیمت تعادلی را تعیین کند و بهترین قیمت نیز، همان قیمت تعادلی است. عدم توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و کیفی سازی محصول، از مهم‌ترین عوارض قیمت‌گذاری دستوری است و امیدواریم با آزادسازی قیمت‌ها، فرصت رقابت و توسعه به صنایع بدهیم.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ریسک نکنید! بنیادی ها همچنان مناسب ترند
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

ریسک نکنید! بنیادی ها همچنان مناسب ترند

عرضه اولیه ها؛ به بهانه سهامدار خرد به کام رانت داران سرخطی
چرا مجوزی برای عرضه‌های بدون دامنه نوسان صادر نمی‌شود؛

عرضه اولیه ها؛ به بهانه سهامدار خرد به کام رانت داران سرخطی

نرخ سود بانک‌ها باردیگر از رونق افتاد /جست‌وجوی اقبال در گروه‌های بورسی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ سود بانک‌ها باردیگر از رونق افتاد /جست‌وجوی اقبال در گروه‌های بورسی

بورس در انتظار شکل گیری روند
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در انتظار شکل گیری روند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسی شکوری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
کار عالی و امنیت خوب در شرکت بهترین است