بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
عضو هیات مدیره شرکت سیمان ساوه گفت:

عرضه ناکافی سیمان به دلیل کمبود برق

عرضه ناکافی سیمان به دلیل کمبود برق
عضو هیات مدیره شرکت سیمان ساوه گفت:به دلیل کمبود برق، نمی‌توانیم عرضه کامل داشته باشیم و حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت کارخانه تولید می‌کنیم و در چنین وضعیتی کاملاً طبیعی است قیمت‌ها در بازار افزایش یابد.
کد خبر : ۲۴۵۰۴۷

کمبود سیمان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، کمال صدیقی، مدیرعامل شرکت سیمان ساوه با بیان اینکه قطعی برق تنها عامل افزایش قیمت سیمان در بازار بود، اظهار کرد: در شرایطی که ورود سیمان به بورس کالا، تولیدکنندگان این صنعت را امیدوار کرده عده‌ای به بهانه افزایش قیمت‌هایی که به‌واسطه قطعی برق صنعت رخ داده، حمله جدیدی را علیه سازوکار شفاف بازار سرمایه سازمان داده‌اند تا واقعیت‌هایی همچون قبضه بازار سیمان توسط ۱۵ دلال بزرگ پیش از بورسی شدن سیمان نادیده گرفته شود.



وی با اشاره به اینکه متأسفانه، بسیاری از مسائل با عینک سیاسی دیده می‌شود، ادامه داد: شایسته بود، برخی مسوولان قبل از برخی اظهارات، مشاوران خود را برای بررسی از نزدیک به کارخانه‌های سیمان اعزام می‌کرد تا برای آن‌ها هم مشخص شود، دلیل افزایش قیمت سیمان، قطع برق واحدهاست.

عضو هیات مدیره شرکت سیمان ساوه درباره وضعیت فعلی این کارخانه، توضیح داد: شرکت سیمان ساوه چهار خط تولید دارد. ظرفیت تولید سیمان خاکستری ۷ هزار و ۲۰۰ تن و ظرفیت سیمان سفید هزار تن است، اما از زمانی که برق قطع شده، کارخانه سوت‌وکور شده است.

وی ادامه داد: طی روز‌های اخیر که برق بیشتری به کارخانه می‌دهند، از ۴۲ مگاوات برق دریافتی تنها قادریم یک آسیاب سیمان را فعال نگهداریم که در مجموع هزار و ۸۰۰ تن تولید می‌کند. این در حالی است که ظرفیت تولید این کارخانه بیش از ۸ هزار تن است.

به گفته وی، ظرفیت هزار تنی سیمان سفید نیز در شرکت ساوه به دلیل کمبود برق به ۳۰۰ تن رسیده است. وضعیتی که در تمام کارخانه‌های دیگر سیمان همانند آبیک، دلیجان، هگمتان و ... نیز وجود دارد.

مدیرعامل سیمان ساوه با بیان اینکه صنعت سیمان در یک ماه اخیر گرفتار کمبود برق شده، گفت: به دلیل کمبود برق، نمی‌توانیم عرضه کامل داشته باشیم و حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت کارخانه تولید می‌کنیم و در چنین وضعیتی کاملاً طبیعی است قیمت‌ها در بازار افزایش یابد.

عضو هیات مدیره شرکت سیمان ساوه، یادآور شد: همه می‌دانند که به دلیل کمبود برق و به دلیل اولویت داشتن بخش خانگی، برق صنایعی مانند سیمان و فولاد قطع یا به‌شدت کاهش یافته است.

به گفته وی، به دلیل بی‌برقی و کاهش ۸۰ درصدی تولید کارخانه، مجبور شدیم تا ۵۰ درصد از نیروی کار را به مرخصی تابستانه بفرستیم، چراکه کاری برای انجام نیست.

صدیقی همچنین گفت: البته این مشکل تنها برای صنعت سیمان رخ نداده و صنایع بسیاری به دلیل تصمیمات اشتباه دچار بحران شده‌اند و مشکلات بسیاری دارند.

صدیقی خطاب به مسئولان گفت: درصورتی‌که ۱۰۰ درصد از برق مورد نیاز صنعت سیمان را تأمین کنند، قول می‌دهم ظرف ۱۰ روز قیمت‌ها در بازار متعادل می‌شود و به شرایط قبل از قطع برق بازخواهد گشت. درصورتی‌که چنین نشد، من پس از ۲۳ سال سابقه فعالیت در این صنعت، کار خود را رها می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سالیانه صنعت سیمان به ۸۰ میلیون تن می‌رسد، افزود: این در حالی است که مجموع مصرف سیمان کشور به حدود ۶۰ میلیون تن می‌رسد و بدین ترتیب ۲۰ میلیون تن مازاد تولید داریم و این در شرایطی است که صادرات هم بسیارمحدود است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه و معاملات سیمان در بورس کالا بدون هیچ دخالت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

عرضه و معاملات سیمان در بورس کالا بدون هیچ دخالت

درخواست عرضه کامل سیمان در بورس کالا
با مشارکت بیش از ۴٢٠٠ نفر از سهامداران شرکت‌های سیمانی اتفاق افتاد؛

درخواست عرضه کامل سیمان در بورس کالا

چرخنده همچون وزیر راه!
اظهارات متناقض آقای وزیر؛

چرخنده همچون وزیر راه!

ارسال نظر