بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
تیم سولانا ضمن تأیید این کلاهبرداری، اعلام کرد که توسعه‌دهندگان لونا ییلد حدود ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال را به سرقت برده‌اند.
کد خبر : ۲۴۵۹۹۳

سولانا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سولانا (Solana)، شبکه بلاکچینی که در روز‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته، اولین کلاهبرداری راگ پول (rug pull) بزرگ خود را تجربه کرد. این کلاهبرداری توسط لونا ییلد (Luna Yield)، یک پلتفرم ییلد فارمینگ که اخیراً بر بستر شبکه سولانا راه‌اندازی شد، انجام شده است.



تیم سولانا ضمن تأیید این کلاهبرداری، اعلام کرد که توسعه‌دهندگان لونا ییلد حدود ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال – شامل توکن‌های WBTC، WETH، LUNY و USDT – را از استخر‌های این پلتفرم خارج کرده و به سرقت برده‌اند. تیم ناشناس لونا ییلد وب‌سایت و تمامی حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را نیز حذف کرده است.

در پاسخ به این حادثه، تیم سولانا از برنامه جبران خسارت خود با استفاده از بودجه اضطراری این بنیاد خبر داد. با این حال، این برنامه تنها سرمایه‌گذارانی را که در عرضه اولیه دیفای (IDO) لونا ییلد مشارکت داشته‌اند، شامل خواهد شد.

طی یک سال گذشته، پلتفرم‌های ییلد فارمینگ بسیاری کلاهبرداری راگ پول انجام دادند. کلاهبرداری راگ پول که معنای تحت‌الفظی آن، کشیدن فرش زیر پای کسی است که باعث سقوط وی شود، زمانی صورت می‌گیرد که توسعه‌دهندگان یک پروژه، نقدینگی یا منابع مالی ذخیره‌شده در پروتکل را تخلیه کنند و به سرقت ببرند.

در گذشته، کلاهبرداران پلتفرم‌های ییلد فارمینگ خود را در بلاکچین پالی‌گان (Polygon) یا شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) که کارمزد پایینی دارند، راه‌اندازی می‌کردند و با وعده بازدهی و سود بالا، کاربران تازه‌کار را برای سرمایه‌گذاری در پلتفرم خود ترغیب می‌کردند.

در مورد لونا ییلد نیز، تیم توسعه‌دهنده آن سود سالانه ۴۰۰ درصدی را برای جفت معاملاتی SOL-USDC وعده داده بود که برای جذب میلیون‌ها سرمایه‌گذار دیفای کافی است.

با توجه به مقیاس‌پذیری بالا و کارمزد بسیار پایین تراکنش‌ها، شبکه سولانا می‌تواند به هدف جدیدی برای کلاهبرداران تبدیل شود، به ویژه اگر پروژه‌های اجراشده در این پلتفرم توسط توسعه‌دهندگان سولانا نیز تبلیغ شوند.

در واکنش به این کلاهبرداری، بسیاری از اعضای جامعه خواستار احتیاط و شفافیت بیشتر در اکوسیستم سولانا برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های آینده شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر