بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی صمت:

وزارت صمت وزیری می خواهد که سرعت عمل و جسارت داشته باشد

وزارت صمت وزیری می خواهد که سرعت عمل و جسارت داشته باشد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می‌خواهد که بِبُرَد و بدوزد و تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. به عبارتی مرد میدان باشد.
کد خبر : ۲۴۶۰۹۹

صحن مجلس شورای اسلامی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم اظهارکرد: رشد اقتصادی کشور طی ۲۰ سال اخیر، تقریبا صفر بوده و بیشترین تورم بعد از چند کشور در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران است؛ عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که متوسط نرخ تورم جهانی کمتر از ۴ درصد است.


نماینده مردم گرمسار و آرادان در خانه ملت افزود: متاسفانه در کشورمان رشد اقتصادی پایین و تورم را با یکدیگر تجربه می‌کنیم که این موضوع سبب شده نرخ رشد سرمایه گذاری در اکثر سال‌ها منفی باشد؛ در سال ۹۸ و ۹۹ میزان خالص سرمایه گذاری منفی شده که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می‌خواهد که بِبُرَد و بدوزد و تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. به عبارتی مرد میدان باشد.

مطهری ادامه داد: وزیر معرفی شده برای تامین کالا‌های اساسی، تنظیم بازار و کنترل اقلام سفره‌های مردم هیچ برنامه عملیاتی ندارد. در واقع با انتخاب وی، مردم از دولت مردمی ناامید خواهند شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سیمان ۳۰ هزار تومانی به خاطر بهانه قطعی برق به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده، میلگرد نیز گران شده است، وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد. متاسفانه در شیوع کرونا، مردم برای تامین دارو و کالا‌های اساسی باید در صف بایستند، وزیر پیشنهادی چه راهکاری دارد.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم تصریح کرد: آیا می‌توان سرسری از این وزارتخانه مهم گذشت. در سال آینده برای گرفتن تصمیم برای انتخاب وزیر پیشنهادی برای مردم تشویش پیش خواهد آمد و آن‌ها به سراغ نمایندگان خواهند آمد، لذا ما باید پاسخگو باشیم نه وزیر پیشنهادی.

وی افزود: برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است و نه اجرایی و برنامه کوتاه مدت وی ناامیدکننده است؛ برنامه‌های تنظیم بازار و رشد صادرات فاطمی امین موهوم است، چرا در برنامه هایتان از میراث منحوس ارز ۴۲۰۰ تومان جهانگیری نگفته اید و مشخص نیست به چه کالا‌هایی این ارز را اختصاص می‌دهید.

مطهری گفت: ۸ میلیارد دلار در دولت گذشته به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت که در حال اتمام است، دولت قبل درصدد افزایش آن تا ۱۵ میلیارد دلار بود و این در حالی است که نرخ ارز ترجیحی بزرگترین مشکل صنایع است. وزارتخانه مذکور در تمام مجامع صاحب کرسی است، اما برای نقش آفرینی در فرآیند خلق اعتبار هیچ نظری نداده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما در برنامه هایتان به راه اندازی ده‌ها سامانه اشاره کرده اید که خوب است، اما راه حل این نیست و سبب بروز مشکلات خواهد شد. به نظر می‌رسد ابتدا باید سامانه‌های نیمه کاره قبلی را به اتمام برسانید.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: در برنامه‌های شما اشاره شده در صورت اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام صنعتی، ۲ الی ۳ میلیون شغل ایجاد می‌شود که این رقم چند برابر بودجه کشور است. اصلا شغلی چند حساب کرده اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها صرفه اقتصادی ندارند و برای سال‌های گذشته است. یادتان باشد برنامه ریزی و سرمایه گذاری صنعتی باید براساس سیاست‌های توسعه صنعتی کشور باشد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: وعده اشتغالتان عملی نیست، همچنین در برنامه هایتان از ایجاد کانال مالی دوجانبه با کشور‌های هدف و پبیش بینی فرصت سه ماهه برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و... گفته اید، آیا با وظایف این وزارتخانه آشنایی دارید؟ چرا که این موارد وظایف بانک مرکزی است.

مطهری گفت: وزارت صمت معاونت برنامه ریزی نیست، بلکه روحیه اجرایی می‌خواهد؛ در برنامه هایتان از صدور مجوز‌های کسب و کار براساس سامانه محوری گفته اید، این‌ها مطابق اصل ۴۴ وظیفه وزارت اقتصاد است. گفته اید دو ساله کشور را از درآمد نفت آزاد می‌کنید. همگان اعتقاد دارند عبور از خام فروشی مطالبه جدی و تاکید رهبر معظم انقلاب است، در حالی که به حوزه معدن که همپای نفت قابلیت ارزآوری دارد در برنامه هایتان توجهی نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، قیمت گذاری دستوری را راه حل مناسبی ندانست و تاکید کرد در برنامه هایش به این موضوع نمی‌پردازد، اما شما قیمت گذاری در طول زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داده اید که شائبه قیمت گذاری دستوری دارد.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم بیان کرد: صحبت از تولید ۳ میلیون خودرو در سال و صادرات یک میلیون خودرو در برنامه هایتان شده است که نشان می‌دهد مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید و این برنامه موهوم است. آلمان ۸۰۰ هزار خودرو در سال صادر کرده است، لذا شما می‌دانید تولید داخلی ما چقدر است؟ این وعده‌ها شبیه وعده‌های وزرای روحانی است نه دولت انقلابی. همچنین هیچ راهکاری برای افزایش کیفیت خودرو‌ها که مطالبه مردم است ارائه نداده اید.

وی گفت: برنامه هایتان برای دانشجو‌های کارشناسی جذاب است، ولی برای استخوان خرد کرده‌ها نه، به عبارتی برنامه‌های شما شعاری بوده و دور از واقعیت است و نمی‌تواند دردی از مردم و فعالان بازار و تولیدکنندگان برطرف کند.

مطهری خاطرنشان کرد: امروزه وزارت صمت، وزیری عملیاتی، میدانی، قاطع و دارای جسارت تصمیم گیری می‌خواهد، اما فاطمی امین مرد ستاد ون سامانه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر