بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قلاده‌ای برای مهار بورس

قلاده‌ای برای مهار بورس
به سهامداران توصیه می‌شود سهم‌هایی را در پرتفوی خود داشته باشند که امسال گزارش‌های مناسبی ارائه کرده اند و نسبت‌های P بر E کمتر از ۷ دارند.
کد خبر : ۲۴۶۶۶۹

قلاده ای برای مهار بازار سرمایه/رشد منطقی، بهترین اتفاق این روزهای بورس

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار سرمایه هفته گذشته ۳ روز سرخ داشت؛ اما هفته را با رنگ سبز به پایان رساند و فشار تقاضا در بسیاری از نمادهای بازار، فروشندگان آن ۳ روز را پشیمان کرد. به‌هرحال شاخص کل بورس در ۷۰ روز اخیر بخشی از ضرر و زیان سال قبل را جبران کرده و باید دید رشد بازار متوقف خواهد شد یا این بازار پر نوسان، همچون همیشه برای سرمایه‌گذاران صبور خود بیش از بازارهای رقیب بازدهی به ارمغان خواهد داشت.

علی مولایی ساری قیه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: شاخص بورس بعد از یک دوره رشد، هفته گذشته، به لحاظ تکنیکالی به محدوده مقاومتی رسید و برای عبور از این مقاومت و لمس سقف‌های بعدی، نیاز به کمی دست‌به‌دست شدن سهام خواهد بود. ضمن اینکه در تقریباً ۲ ماهی که بازار سرمایه روند صعودی داشت و از کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی رسید، بعضی سهم‌های بازار رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشتند و طبیعی است که خیلی از سهامداران بعد از کسب این بازدهی، تمایل به سیو سود داشته باشند تا اتفاقات سال قبل را دوباره تجربه نکنند.

وی افزود: اما افزایش عرضه‌ها در هفته گذشته، تا حدودی هم به صحبت‌های رئیس‌جمهور و تأکید ایشان بر عزم دولت برای کنترل نرخ ارز مربوط بود که اصلاح شاخص را شدت بخشید. نکته مثبت اصلاح هفته قبل بازار، اصلاح قدرتمند و کوتاه‌مدت شاخص کل بود. اصلاح فرسایشی و زمان‌بر به نفع بازار سرمایه نبود. از سوی دیگر، روند نرخ ارز هم نشان داد دلار تمایلی به کاهش قیمت ندارد و بعید است که در کوتاه‌مدت، دلار کانال ۲۵ هزارتومانی را از دست بدهد. مجموع این عوامل سبب شد بازار سرمایه بعد از یک اصلاح بسیار کوتاه‌مدت، روز چهارشنبه به مدار مثبت بازگردد.

مولایی در رابطه با تأثیر کاهش نرخ ارز و دلار احتمالاً ۲۴ تا ۲۵ هزارتومانی بر بازار سرمایه (ازنظر برخی فعالان بازار ارز، دلار محدوده کمتر از ۲۴هزار تومان را نخواهد دید)، گفت: معتقدم کاهش نرخ ارز و دلار ۲۴ هزارتومانی، به لحاظ منطقی توجیه ندارد. شاید با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای آتی، در کوتاه‌مدت نرخ ارز به‌صورت دستوری کاهش یابد؛ ولی باید دید آیا بانک مرکزی به‌اندازه کافی منابع ارزی برای تزریق به بازار دارد یا نه. با شرایط فعلی به نظر می‌رسد حتی اگر بانک مرکزی تلاش کند با تزریق ارز، نرخ‌ها را به‌صورت دستوری کاهش دهد، بازهم نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت. هر کاهش نرخی در بازار ارز، فرصتی برای خرید ارز خواهد بود! بنابراین با وعده کاهش نرخ ارز، نرخ‌ها واقعاً کاهش نخواهد یافت و فقط بهانه‌ای برای قدرت دادن به روند صعودی بازار ارز خواهد بود.

مولایی اضافه کرد: قطعاً کاهش نرخ ارز درگرو اتفاقات بنیادی خواهد بود و صرفاً با صحبت کردن و وعده دادن، نرخ ارز کاهش نیافته و کاهش خوش‌بینی‌ها به اتفاقات بنیادی و اثرگذاری همچون توافق و احیای برجام یا تصویب FATF ، نرخ ارز را به سمت بالا هل خواهد داد و متأسفانه یا خوشبختانه، روند بازار سرمایه به‌شدت به نرخ ارز چسبندگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد دغدغه‌های بعضی سرمایه‌گذاران بابت احتمال سقوط دوباره قیمت سهام و تکرار اتفاقات سال قبل عنوان کرد: نکته مثبت این روزهای بازار سرمایه این است که به نظر می‌رسد رشد بازار به‌شدت کنترل می‌شود و در روزهایی که فشار تقاضا زیاد بوده و قیمت‌ها رشد زیادی داشته، برخی نمادهای بزرگ بازار با افزایش ناگهانی عرضه‌ها، منفی می‌شود و به‌نوعی، از رشد شارپ شاخص کل جلوگیری می‌شود. در مقابل، به نظر می‌رسد در روزهای منفی بازار هم، حقوقی‌های نمادهای بزرگ اقدام به خرید می‌کنند.

وی گفت: این مدیریت رشد بازار، شاید در کوتاه‌مدت به مذاق سهامداران خوش نیاید؛ ولی کنترل هیجانات و ایجاد تعادل در بلندمدت به نفع بازار خواهد بود. اگر این مدیریت نباشد، رشد شارپ بازار سرمایه مجدداً سرمایه‌گذاران را از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه خواهد کشاند و مشکلات سال قبل تکرار خواهد شد. با این شرایط بعید است که به این زودی، شاهد تکرار اتفاقاتی همچون ریزش سال قبل باشیم؛ چراکه انتظار رشد عجیبی که میانگین P بر E بازار سرمایه را به بیش از ۳۰ واحد برساند، نمی‌رود. روند بازار سرمایه در حال حاضر بسیار منطقی‌تر از روند سال قبل است، ولی برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ سال قبل، سهامداران می‌بایست بر مبنای تحلیل اقدام به معامله کرده و سعی کنند روی سهم‌های بنیادی بازار سرمایه‌گذاری کنند. بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه، به لحاظ بنیادی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی، قیمت دارند.

مولایی تصریح کرد: بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود سهم‌هایی را در پرتفوی خود داشته باشند که امسال گزارش‌های مناسبی ارائه کرده‌اند و نسبت‌های P بر E کمتر از ۷ دارند. سهم‌هایی با این ویژگی‌ها، مخصوصاً در گروه فلزات اساسی و پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران بازدهی بهتری به ارمغان خواهند داشت. قطعاً از رشدهای شارپ خبری نیست؛ اما اصلاحی مشابه ریزش سال قبل هم نخواهیم داشت. برخی سهم‌های بزرگی که در ۲_۳ ماه اخیر رشد مناسبی داشته، کماکان پتانسیل رشد دارند‌. ضمن اینکه زمزمه‌های تک‌نرخی شدن ارز هم مطرح است که در این صورت، احتمالاً نرخ ارز در سامانه نیما به سمت نرخ‌های بازار آزاد، حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: مبنای محاسبه بازدهی در سهم‌های بزرگ، نرخ ارز نیمایی است و در صورت افزایش نرخ ارز نیمایی(مثلاً حدود ۲۵ هزار تومان)، میانگین P بر E بازار سرمایه در هر سهمی، احتمالاً ۲ الی ۳ واحد رشد خواهد کرد. برای مثال برخی نمادهای گروه فولادی، متعلق به شرکت‌های صادرات محوری است که در حال حاضر با دلار تقریباً ۲۱ هزارتومانی سود شناسایی می‌کنند و نسبت P بر E پایینی هم دارند. طبیعی است که در صورت افزایش نرخ ارز نیمایی، سودآوری این شرکت‌ها رشد کرده و خیلی جذاب‌تر شوند.

مولایی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که با توجه به رشد نقدینگی، افزایش کاذب نرخ ارز هم خواهیم داشت؛ ولی اگر سهم‌های مناسب انتخاب شود، ریسک کمتری متوجه سرمایه‌گذاران خواهد شد. ولی خریدوفروش‌های از سر هیجان و بدون مطالعه بعضی نمادهای بازار که نسبت‌های P بر E بالا و غیرمنطقی دارند، باهدف کسب بازدهی‌های خارق‌العاده، ریسک از دست دادن ناگهانی بخش زیادی از سرمایه را هم به همراه خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید

بورس بعد از رئیس جدید بانک مرکزی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس بعد از رئیس جدید بانک مرکزی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
سلام سرنوشت شوروی سابق درانتظار امریکا انکلیس فرانسه غاضبان حجاز ورزیم جعلی اسرائیل هرجند روسها ابرومندانه از افغانستان خارج شدند وطالبان همه کاره شدند اما طالبان شکست فاحشی ازامریکا خورد ومدت بیست سال دردامان قطریها وامارتیها زندکی گزدندالن فرار وحشتناک امریکا از افغانستان یاداور شکست وفروپاشی شوروی سابق هست امریکا واذنابش از فروپاشی گریزی ندارند همینالان اروپائیها ئغاضبان حجاز با امار سازی شگست وفروپاشی خودشانرا مخفی کردهاند وبهزودی واقعیت این فروپاشی عیان خواهد شد وقتی زنرالها وسرهنکها ودکترها ومهندسین وایتالشیاطین داخلی به برجام وذلت وخواری کرفتارمیشوند پا برهنکان ومردم افغانستا ن بدون چنک با امریکائیها پیروز میشوند خاک برسر امثال ظریف وزنگنه ونخبکان خودفروش وبرده وذلیل مرده که لیاقت حیوان بودنراهم نمیتوان داشته باشند باید بهروند خودشانرامعدوم کنند اشیخ حسن اسکاتلندی باید تاوان پسبدهی باهمه عوامل وکابینه واذنابت راه فراری نداری اشیخ حسن اسکاتلندی همه پلهاراخراب کردی ای ملعون ابن ملعون