بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کنترل بازار ارز و نرخ تورم؛ اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم
اقدامات فوری و سازمان یافته در کنترل بازار ارز و نرخ تورم، از جمله انتظارات کارشناسان اقتصادی از رییس دولت سیزدهم است، به نحوی که مردم آثار آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را به‌کار گرفته است.
کد خبر : ۲۴۶۷۳۸

کنترل بازار ارز و نرخ تورم؛ اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم

به گزارش بورس نیوز، توکلی، یک استاد اقتصاد دانشگاه  اظهار کرد: اقتصاد کشور مدت‌هاست با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. اگر به درستی و دقت به این مسائل پرداخته نشود، چالش‌های بیشتری در سطح جامعه و اقتصاد به وجود خواهد آمد.

وی نخستین چالش پیش پای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد را بحث نقدینگی خواند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نقدینگی قابل توجهی در سطح کشور وجود دارد، اگر دولت جدید بتواند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، اقتصاد کشور شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. به بیانی دیگر، دولت باید با راهکار و شیوه‌های منطقی نقدینگی را به سمت تولید ببرد.

توکلی چالش دیگر دولت را مهار تورم برشمرد و اذعان کرد: تا تورم کاهش پیدا نکند مشکلات اقتصادی کشور همچنان باقی خواهد ماند. کاهش نقدینگی، یکی از راهکار‌های کنترل تورم و بسیار حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه، کسری بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ را از دیگر چالش‌های پیش‌روی دولت دانست و ادامه داد: کسری بودجه دولت، رقم نگران‌کننده‌ای است که در تورم نمود پیدا کرده است. بنابراین، دولت باید نسبت به حل این مسأله و تامین کسری بودجه از راه‌های منطقی اقدام کند.

توکلی در ادامه به انتظارات اقتصادی از دولت پرداخت و اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش مشکلات اقتصادی، کاهش یا رفع تحریم‌ها است. همانگونه که در صحبت‌های رئیس دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ مشخص بود، رئیس جمهوری نیز به رفع تحریم‌ها تاکید دارد. دولت جدید باید از اقدامات بسیاری فوری برای رفع تحریم‌ها استفاده کند تا صادرات و ارزآوری به کشور آسان شود. این اقدام می‌تواند نتایج مثبتی در حوزه اقتصادی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم باید برای ساخت مسکن و ایجاد تحرک در این حوزه برنامه‌های دقیقی داشته باشد. افزایش ساخت‌وساز و ایجاد رونق در حوزه مسکن می‌تواند تاثیرات بالایی در حوزه‌های دیگر داشته باشد و بخش‌های مرتبط را بار دیگر فعال کند. بنابراین، توجه به بخش مسکن اشتغال را پویا می‌کند و سبب تحریک صنوف دیگر نیز می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت:

سهم ۵ درصدی فولاد مبارکه از تولید ناخالص ملی

ارسال نظر