بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش ریسک پرتفوی به سبک سالاد شیرازی

کاهش ریسک پرتفوی به سبک سالاد شیرازی
سرمایه‌گذاران کمتر حرفه‌ای بازار، بهتر است از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه اجتناب کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی خصوصاً صندوق‌های وابسته به شاخص کل بورس، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.
کد خبر : ۲۴۶۷۳۹

کاهش ریسک پرتفوی به سبک سالاد شیرازی

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه مجدداً هفته سبزی را استارت زد. با رشد تقریباً ۲۰ هزار واحدی امروز، افت هفته گذشته جبران شد و سهامداران دوباره برای شکست مقاومت معروف بازار، خیز برداشته‌اند.

علی قاسم نژاد عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به قیمت‌های فعلی بازار ارز، به نظر می‌رسد بازار سرمایه با نوسانات نرخ دلار حرکت می‌کند و اگر نرخ دلار شیب افزایشی داشته باشد، بازار سرمایه هم رشد می‌کند و با سکون نرخ دلار، بازار سرمایه هم معاملاتی خنثی دارد.

وی افزود: نرخ ارز بستگی زیادی به نتیجه مذاکرات و میزان فروش واقعی نفت خواهد داشت. در شرایط عدم توافق یا ابهام در موردتوافق، نرخ ارز کاهشی نخواهد داشت اما؛ در صورت توافق شاید نرخ دلار در محدوده ۲۳ الی ۲۴ هزارتومانی به تعادل برسد. با توجه به رشد نقدینگی، حتی در صورت توافق و احیای برجام هم به دلار کمتر از ۲۳ هزار تومان اصلاً خوش‌بین نیستم. البته این سطح تعادلی هم به حجم نقدینگی بستگی دارد و در شرایطی که مرتباً چاپ پول صورت می‌گیرد، نرخ تعادلی دلار هم همپای حجم نقدینگی بالاتر خواهد رفت.



این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌تر بازار گفت: سرمایه‌گذاران کمتر حرفه‌ای بازار، بهتر است از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه اجتناب کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی خصوصاً صندوق‌های وابسته به شاخص کل بورس، اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. چراکه در مثبت‌های بازار، حال اکثر سهم‌ها خوب است و رشد می‌کنند؛ ولی در منفی‌ها و ریزش‌های بازار، بعضی سهم‌ها ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهند داشت.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد:‌ به‌هرحال نرخ ارز در ۲ ماه گذشته رشد زیادی داشته و ممکن است دولت جدید تمایل به توقف رشد نرخ ارز داشته باشد و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام دهد و از نهادها و ابزارهای مختلف در جهت تحقق این هدف استفاده کند‌‌‌. هر نوسان منفی در بازار ارز، روی سهم‌هایی که با افزایش نرخ ارز رشد داشته؛ تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت و احتمال اصلاح سهم‌های گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی و.‌‌.. را تقویت می‌کند. در این صورت باید منتظر اصلاح قیمت سایر سهم‌های بازار هم باشیم. کما اینکه منفی‌های کوتاه‌مدت این چند وقت هم نشان داد به‌محض کاهش اندک نرخ ارز و منفی شدن سهم‌های بزرگ و صادرات محور، سهم‌های خودرویی و بانکی هم که در مثبت‌های بازار رشدی نکرده بودند، با فشار فروش مواجه می‌شوند!

قاسم نژاد تصریح کرد: چنین رفتاری نتیجه غلبه هیجان بر تصمیمات سرمایه‌گذاران است و برای کاهش هیجان بازار، باید رفتار عقلایی در بازار غالب شود که این مهم درگرو سرمایه‌گذاری غیرمستقیم غیرحرفه‌ای های بازار خواهد بود. اما در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم، بهتر است ۶۰ درصد از پرتفوی خود را به سهام دلار محور و ۴۰ درصد را به سهام غیر دلاری اختصاص دهند. سهم‌هایی که سودآور نباشند و از نسبت‌های P بر E بالایی برخوردار هستند، سهم‌های پر ریسکی هستند و به سهامداران کم‌تجربه‌تر بازار توصیه می‌کنم متوجه ریسک این‌گونه سهام باشند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قلاده‌ای برای مهار بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قلاده‌ای برای مهار بورس

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید

ارسال نظر