بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
السالوادور بیت کوین را یک ارز قانونی می داند
امروز السالوادور به اولین کشور جهان تبدیل می‌شود که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت شناخته است. علی‌رغم مخالفت گروه‌های محلی، دولت معتقد است تأثیر ارز‌های دیجیتال بر اقتصاد و جامعه بسیار مثبت خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۶۹۲۷

بیت کوین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، رئیس جمهور السالوادور، با انتشار توییتی اعلام کرد که دولت این کشور ۴۰۰ واحد بیت کوین (BTC) خریداری کرده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قانون پذیرش بیت کوین در السالوادور قرار است از امروز ۷ سپتامبر اجرایی شود.



این خرید، بخشی از صندوق ۱۵۰ میلیون دلاری بیت کوین است که هفته گذشته توسط کنگره السالوادور تصویب شد. این صندوق در جهت پیشبرد قانون جدید و برای تسهیل تبدیل بیت کوین به دلار ایالات متحده، استفاده خواهد شد. با قیمت‌های فعلی، ارزش بیت کوین‌های خریداری‌شده توسط دولت السالوادور بیش از ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در ژوئن سال جاری، السالوادور به عنوان اولین کشور جهان پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز قانونی را تصویب کرد. اگرچه این تصمیم با تحسین جامعه بیت کوین روبه‌رو شد، اما مخالفان آن در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هشدار دادند که استراتژی جدید ایده خوبی نیست.

اخیراً، صد‌ها نفر از شهروندان سراسر این کشور نیز در مخالفت با این قانون، دست به اعتراضات گسترده زده‌اند. نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده در ماه آگوست نشان می‌دهد که بیش از دو سوم مردم السالوادور (۶۷٫۹ درصد) با تبدیل شدن بیت کوین به یک ارز قانونی در این کشور مخالفند. بسیاری از آن‌ها معتقدند که این قانون می‌تواند موجب تسهیل کلاهبرداری و پولشویی شود.
در پاسخ به این مخالفت‌ها، رئیس جمهور السالوادور تأکید کرده که استفاده از بیت کوین در این کشور به هیچ‌وجه اجباری نخواهد بود.

در همین حال، بانک آو امریکا (Bank of America) به تازگی حداقل چهار مزیت بالقوه را برای پذیرش بیت کوین در السالوادور مطرح کرده است. این بانک در گزارش ماه ژوئیه خود گفت که تصویب قانون بیت کوین توسط السالوادور می‌تواند حواله‌های مالی را ساده‌تر کرده، دیجیتالی شدن امور مالی را ترویج دهد، گزینه‌های انتخابی بیشتری را در اختیار مصرف‌کننده قرار داده و امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور را فراهم کند.

قانون جدید بیت کوین به شهروندان السالوادور این امکان را می‌دهد که BTC‌های را به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت نگهداری کرده یا آن‌ها را به صورت نقدی از ۲۰۰ دستگاه خودپرداز نصب‌شده در سراسر کشور برداشت کنند.
این کشور همچنین در حال ساخت زیرساخت‌هایی برای حمایت از کیف پول بیت کوین دولتی خود است که چیوو (Chivo) نام دارد. کیف پول چیوو دستگاه خودپرداز اختصاصی خود را خواهد داشت تا به این ترتیب، شهروندان بتوانند بدون پرداخت کارمزد و در ۲۴ ساعت از شبانه روز، بیت کوین‌های خود را به پول نقد تبدیل کنند.

ه نظر می‌رسد اقدام جسورانه رئیس جمهور السالوادور در پذیرش بیت کوین، سایر کشور‌های آمریکای لاتین را نیز برای تسریع پذیرش ارز‌های دیجیتال تشویق کرده است.

ماه گذشته، دولت کوبا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارز‌های دیجیتال را برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد و قانونگذاری این نوع دارایی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین حال، در روز‌های گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که اولین خودپرداز بیت کوین در کشور هندوراس نصب شده است. رویترز این موضوع را نشانه‌ای از فراگیر شدن تب بیت کوین در سراسر جهان دانست.

همزمان با نزدیک شدن به اجرای قانون پذیرش بیت کوین در السالوادور، قیمت این ارز دیجیتال در صرافی‌ها با رشد همراه بوده است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در یک هفته گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته و در تاریخ ۷ سپتامبر، به حدود ۵۳ هزار دلار رسیده است.

طی چند روز گذشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی با ایجاد کمپینی با هشتگ #۷SeptemberBuyBTC از مردم خواسته‌اند تا در حمایت از قانون پذیرش بیت کوین در السالوادور، در روز ۷ سپتامبر ۳۰ دلار بیت کوین خریداری کنند. لازم به ذکر است برخی از چهره‌های برجسته مانند مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیر عامل غول هوش تجاری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) نیز به این کمپین پیوسته‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر