بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس و ۲سناریو در سرمایه‌گذاری‌ها

بورس و ۲سناریو در سرمایه‌گذاری‌ها
از آنجا که در فضای توافق، انتظارات تورمی هم کاهش خواهد داشت؛ یک اصلاح ملایم در بازار سرمایه به منظور تطبیق با شرایط جدید تورمی محتمل است؛ ولی انتظار ریزش جدی در بازار سرمایه نمی رود.
کد خبر : ۲۴۷۰۳۱

ضرورت توجه به دو سناریو در سرمایه گذاری ها

به گزارش بورس نیوز، چشم بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری به نرخ ارز دوخته‌شده است. درحالی‌که پیش‌بینی نرخ ارز هم این روزها کار دشواری است و فعالان اقتصادی، نظرات متفاوتی در مورد پیش‌بینی نرخ ارز در ماه‌های آینده دارند.

نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: وضعیت بازار ارز کاملاً به نتیجه مذاکرات وابسته است. اگر مذاکرات به نتیجه مثبت برسد، نرخ ارز کاهش خواهد داشت و اصلاً بعید نیست که دلار تا حدود ۲۲ هزار تومان افت کند و مدتی هم (چند ماه) در همین محدوده تثبیت شود.

وی ادامه داد: البته تحت تأثیر هیجان احیای احتمالی برجام، چه‌بسا دلار تا محدوده ۲۰ هزار تومان هم اصلاح کند. به‌هرحال درنتیجه احیای برجام هم انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت و هم بخشی از منابع بلوکه‌شده آزاد خواهد شد و در کوتاه‌مدت بازار ارز را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در میان‌مدت اما باید دید تا چه حد در جابجایی ارز آزادی عمل خواهیم داشت.

قدوسی افزود: البته در کنار تأثیر احیای برجام بر بازار ارز، نباید از اوضاع اقتصادی کشورمان هم غافل شد.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با تأثیر افت احتمالی نرخ ارز درنتیجه احیای برجام بر روند بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد کاهش احتمالی نرخ ارز تأثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. سودآوری شرکت‌های بورسی تحت تأثیر نرخ ارز در سامانه نیما است که در حال حاضر نرخ دلار نیمایی تقریباً ۴ هزار تومان پایین‌تر از نرخ دلار در بازار آزاد است و شرکت‌ها عملاً منابع ارزی خود را با نرخ دلار ۲۳ هزارتومانی تسعیر می‌کنند. بنابراین کاهش نرخ ارز در بازار آزاد شاید اثر قابل‌توجهی بر نرخ‌های سامانه نیما نداشته باشد. ضمن اینکه در فضای تحریم، اوضاع شرکت‌ها به لحاظ تولید و صادرات و کاهش بهای تمام‌شده و مبادلات پولی بین‌المللی، بهبودیافته و به افزایش سودآوری شرکت‌ها کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ازآنجاکه در فضای توافق، انتظارات تورمی هم کاهش خواهد داشت؛ یک اصلاح ملایم در بازار سرمایه به‌منظور تطبیق با شرایط جدید تورمی محتمل است؛ ولی انتظار ریزش جدی در بازار سرمایه نمی‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: بازار سرمایه متشکل از شرکت‌های مختلف و متعدد تولیدی است که در میان‌مدت و بلندمدت قطعاً بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت. با چشم‌انداز توافق و کاهش نرخ ارز، بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت جذاب نخواهد بود و شاید بازار اوراق و صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی جذاب‌تر باشد. البته در نظر داشته باشید که اظهارنظر در مورد سیاست بسیار دشوار است و در پیش‌بینی‌ها باید سناریو عدم توافق را هم لحاظ کرد. در این صورت با توجه به کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی، اوضاع کاملاً متفاوتی تجربه خواهیم کرد. با توجه به نامشخص بودن وضعیت سیاسی آینده، منطقی‌تر آن است که در سرمایه‌گذاری‌ها برای هر دو سناریو(توافق و عدم توافق) آماده‌باشیم. البته مدیریت پرتفوی هر سرمایه‌گذار به میزان ریسک‌پذیری وی و اینکه به هر یک از این دو سناریو چقدر وزن می‌دهد نیز بستگی دارد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟

دلیل مهم برای خوش‌بینی به رشد بورس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دلیل مهم برای خوش‌بینی به رشد بورس

بهانه ای برای جهش ارز
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهانه ای برای جهش ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
سلام کدام مذاکره دنیا ایرانرا دروغکو میداند جرا جون بهدروغ ایران میکوید قدرت هستهای هست ومنشااین دروغ ................ هست که اصلا نه خدا وحلال وحرام میشناسد نه اسلام تنها جارهه ایران رفتن به سوی ازمایش ......... هست تادنیا صذاقت وراستکوئیایرانیهارا باور کند همه کرفتاریها ازباب .... هست درمورد .... بودن ............. وهمه این بذیختیه دست همین............. هست وعامل اصلی............ ی هست عقل که فاسد باشد غیرازفساد ازان بیرون نخواهد امد به قول جهود وماموران موساد از کوزهای هفت رنک .............. ی بی عقلی رانت انحصار بی وجدانی ............. جیزی بیرون نمیاید