بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس در فصل خزان، سبز می‌شود

بورس در فصل خزان، سبز می‌شود
دیگر نباید انتظار رشد تمامی سهم ها را داشت و فقط سهم هایی رشد خواهند کرد که دلیل و بهانه ای برای رشد داشته باشند.‌ برای مثال اجرای طرح احداث سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی یا حذف ارز دولتی و تک نرخی شدن ارز، تحرکاتی در بعضی گروه های بازار همچون ساختمانی ها، زراعی ها، غذایی ها و دارویی ها ایجاد کند.
کد خبر : ۲۴۷۲۷۸

به گزارش بورس نیوز، این روزها بازار سرمایه در حال در جا زدن است و به نظر می رسد برای حرکت، نیاز به محرک های جدید دارد.

امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه از سال ۹۷ یک‌روند صعودی بلندمدت را در پیش‌گرفته و در حال حاضر در یک موج اصلاحی قرار دارد و با توجه به رشد ماه‌های قبل، این اصلاح از منظر تکنیکال کاملاً طبیعی است. در موج‌های اصلاحی هم بازار سرمایه برخی روزها مثبت و برخی روزها منفی بوده و این نوسان، ذات یک موج اصلاحی است.

وی افزود: از زمان اعمال تحریم‌ها و شروع مشکلات درفروش نفت ایران، دولت با کسری بودجه مواجه شد که درنهایت منجر به افزایش تورم شد و کرونا هم تا حدی به این قضیه دامن زد و مجموع این شرایط تورم ما را به حدود ۵۰ درصد رسانده است.

سیدی خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت چشم‌انداز مثبتی در خصوص بهبود این وضعیت وجود ندارد؛ یکی از اثرات تورم، افزایش قیمت دارایی‌ها است و این اتفاق همواره موجب رشد بازار سرمایه هم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه هم از سال ۹۷ تاکنون رشد تقریباً ۱۰ برابری داشته و نمی‌توان انتظار رشد شارپ دیگری در کوتاه‌مدت داشت. اما یک رشد منطقی و البته همراه با نوسان در این بازار خواهیم داشت. با در نظر گرفتن تمامی جوانب، معتقدم بازار سرمایه در مهرماه، سبز خواهد بود؛ ولی تا انتهای سال روند نوسانی خواهیم داشت.

سیدی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: در بازار سرمایه ماسال گذشته، واگرایی شدیدی در ارزش‌گذاری‌ها رخ داد. در سال ۹۹ برخی صنایع بدون دلیل و برخی دیگر با دلیل رشد کردند و از جایی به بعد کل بازار سرمایه رشد کرد.‌ در موج اصلاحی نیز برخی سهم‌ها اصلاح سنگینی داشتند و طبیعی است که سهم‌هایی که اصلاح سنگین‌تری داشته، در بازگشت پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته عمدتاً سهم‌های بزرگ و شاخص ساز رشد کردند و احتمالاً در ادامه روند اصلاحی بازار، سهم‌های کوچک‌تر هم رشد خواهند کرد. اما تأکید می‌کنم که دیگر نباید انتظار رشد تمامی سهم‌ها را داشت و فقط سهم‌هایی رشد خواهند کرد که دلیل و بهانه‌ای برای رشد داشته باشند.‌ برای مثال اجرای طرح احداث سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی یا حذف ارز دولتی و تک‌نرخی شدن ارز، تحرکاتی در بعضی گروه‌های بازار همچون ساختمانی‌ها، زراعی‌ها، غذایی‌ها و دارویی‌ها ایجاد کند.

سیدی در پایان گفت: آزادسازی قیمت محصولاتی هم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، می‌تواند محرکی برای رشد برخی سهم‌ها باشد. صنایع بزرگ و سودآوری هم که در ماه‌های قبل رشد کرده بودند، احتمالاً رشد ملایم و منطقی خواهند داشت.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
توافق برجام و بورس
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا؛

توافق برجام و بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
خودت فهمیدی چه گفتی