بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
با همکاری وزارت صمت اجازه آشفتگی بازار را نمی‌دهیم
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: از آنجا که شرکت فولادمبارکه به طور انحصاری، تولید کننده۹۳ درصدی ورق کشور است با همکاری وزارت صمت اجازه آشفتگی در این بازار را نمی‌دهیم.
کد خبر : ۲۴۷۳۳۸

فولاد مبارکه اصفهان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص عرضه محصولات در بازار سرمایه اظهار کرد: ما بر این باوریم که با تامین ۸۰ درصد نیاز مصرف کنندگان واقعی، جایی برای سفته بازی و واسطه‌گری باقی نمی‌ماند؛ شرکت فولاد مبارکه سفارش‌محور است و در برخی موارد عرضه محصولات این شرکت با تناژ کمتر در بازار سرمایه باعث جذابیت دلالی در این بازار می‌شود که با رایزنی‌های انجام شده درصدد هستیم این اشکالات هم در دولت جدید برطرف شود. از آنجا که شرکت فولادمبارکه به طور انحصاری، تولید کننده۹۳ درصدی ورق کشور است با همکاری وزارت صمت اجازه آشفتگی در این بازار را نمی‌دهیم.



به گفته مدیرعامل شرکت فولادمبارکه قانون عرضه وتقاضا اصلی بی بدیل در علم اقتصاد است و با نزدیک کردن عرضه و تقاضا مشکلات رایج نظیر رانت و دو قیمتی شدن و امضای طلایی ملغی می‌شود. با پایش و رصد مشتریان شرکت فولاد مبارکه از طریق سامانه بهین یاب و دستورالعمل‌های مختلف در نظام توزیع و با هدف شفافسازی بیشتر، اقداماتی انجام شده است که متاسفانه بازار نسبت به دخالت دولت، واکنش منفی نشان می‌دهد. به واقع، اگر کنترل بازار و تامین نیاز تولیدکنندگان و مشتریان به شرکت فولاد مبارکه سپرده شود این تعهد را می‌دهیم که به نیاز ۸۰ درصدی مشتریان پاسخ دهیم و تفاوت کف بازار با محصولات عرضه شده به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یابد.

به گفته عظیمیان نیاز است که قیمت‌های جهانی درکشور محلی سازی شود و نمی‌توان الگو کشور‌های دیگر را یک مرتبه در کشور اجرا کرد. ذخایر عظیم انرژی در کشور، مزیت رقابت نسبی محسوب می‌شود و برای حفظ اشتغال و توسعه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت‌های موجود بایستی نحوه تامین انرژی برای واحد‌های صنعتی به صورت محلی در نظر گرفته شود که در تنظیم بودجه ۱۴۰۰ هزینه حامل‌های انرژی صنایع فولادسازی به نرخ جهانی نزدیک شده است، اما در نهایت باید ببینیم خیر و صلاح کشور در اتخاذ چه تصمیمی است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه بالغ بر ۱.۵ میلیون تن ورق و اسلب صادر می‌کند که طی فرایند مزایده نزدیک ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو پرتون است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد: اگر در شش ماه دوم سال با قطعی و محدودیت انرژی برق و گاز مواجه نشویم می‌توانیم به ظرفیت تولید هدف گذاری شده دست یابیم. در ۵ ماه گذشته به علت محدودیت برق با ۱۲ درصد کاهش تولید فولاد خام مواجه بودیم و ۱۴ درصد هم در بخش کلاف گرم کاهش تولید داشتیم و کلاف سرد با یک درصد کاهش تولید توام شد و اگر با محدودیت انرژی همراه نباشیم امیدواریم به رکورد تولید کمی در سال گذشته دست یابیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص تولید فولاد در دنیا ادامه داد: در دنیا سالانه بیش از ۲ میلیارد تن فولاد تولید می‌شود که بیش از یک میلیارد تن در چین و مابقی که کمتر از یک میلیارد تن است توسط مابقی کشور‌ها از جمله ژاپن، کره، آلمان و آمریکا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران دهمین تولیدکننده فولاد دنیاست، گفت: بازیگر اصلی بلامنازع و بدون رقیب فولاد جهان، چین است و این کشور تعیین کننده قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره و فولاد است.

عظیمیان اضافه کرد: براساس تحلیل کارشناسان با تسریع واکسیناسیون کرونا، بازار فولاد روند مثبتی خواهد داشت به این معنا که این بازار مجددا رونق می‌گیرد و افت وخیز‌های ایام کرونا را شاهد نخواهیم بود و پیش فرض قیمت ورق هزار دلار در سال، در تحلیل سهام شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ منطقی است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه کنترل هزینه ها، شفافیت در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی، بازدهی سرمایه گذاری در دیگر شرکت‌ها و رونق بازار فولاد را از دلایل مهم بالا رفتن حاشیه سود فولاد مبارکه دانست و خاطرنشان کرد: به جز موارد ذکر شده جهش نرخ ارز هم کمک ویژه‌ای به افزایش حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه کرده است.

وی علت خرید ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهام هزینه را توضیح داد و افزود: طبق قوانین هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خود را بخرد، اما سازمان بورس کالا راهکاری به نام «سهام خزانه» ارائه داد و اولین مجوز را برای ما صادر کرد و برای اینکه هیجانات بازار را در بورس کنترل کند و برای جلوگیری از ریزش سهام و حفظ حقوق سهامداران، مجوز «سهام خزانه» را به ما دادند و توانستیم حدود ۱ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۳۶ سهم را به مبلغ ۱۵۴۴ میلیارد تومان خرید کردیم و این در روز‌های مختلف توسط صندوق سبدگردان شرکت توسعه توکا فولاد مبارکه که از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه است انجام شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: صندوق سبدگردان ۴۰۳ میلیون سهم از شرکت فولاد مبارکه و ۱۶۱ میلیون سهم از فولاد هرمزگان و ۶۲ میلیون سهم از توسعه معادن، به ارزش ۱۵۴۴ میلیارد تومان خریداری کرد و همین علت باعث کاهش ریزش سهم در بازار سرمایه شد.

به گفته وی، از سال ۹۷ تاکنون در سه مرحله، افزایش سرمایه‌ای واقعی داشتیم؛ به این معنا که در سال ۹۷ از ۹۷۰۰ سرمایه ثبتی فولاد مبارکه به ۱۴.۵ هزار میلیارد در سال ۹۸ رسیدیم و در مرحله سوم به ۲۰ هزار و ۳۰۰ و مدتی قبل به ۲۹ هزار و ۳۰۰ رسیده است و سرمایه واقعی را از محل سود انباشته سهام داران افزایش دادیم و اوراق سهام جدید در اختیار سهامداران قرار داده شده است.

عظیمیان با تاکید بر اینکه سرمایه سهامداران از ۹۷۰۰ میلیارد به حدود ۳۰ هزار میلیارد افزایش یافته است، گفت: هیئت مدیره و مدیران مالی شرکت فولاد مبارکه با اتخاذ تدابیر و راهکار‌های مالی مانع از خسارت به سهامداران شدند و سهام این شرکت همواره در اوج است. در حال حاضر ۳۳۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار فولاد مبارکه است و در جایگاه دوم ارزشی شرکت‌های بورسی قرار داریم و این چشم انداز خوبی برای سهام داران به ارمغان می‌آورد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت سیاست بهره گیری از تقسیم سود و تسهیلات بانکی را پیش می‌برد، اظهار کرد: اکنون شرکت فولاد مبارکه چند هزار میلیارد تسهیلات بانکی استفاده می‌کند. یعنی به جز ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتباری که در اختیار خریداران کالا قرار دادیم در کنار آن ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها گرفتیم و رانتی را آگاهانه و تعمدی به مصرف کنندگان می‌دهیم تا امتیازی برای مشتریان باشد.

وی افزود: منشور از گذشته تاکنون در فولاد مبارکه تعریف شده که سیاست‌ها این شرکت بر مبنای آن تعریف می‌شود. به این معنا که تمام مدیران وقت این شرکت، اعضای هیئت مدیره و مسئولان در ایمیدرو بر این توافق پایبند بوده اند که سرمایه گذاری این شرکت در زنجیره فولاد محدود شود و همین سیاست موجب شده تا فولادمبارکه به سمت تکنولوژی روز حرکت کند.

عظیمیان گفت: ورقی که در خودروسازی استفاده می‌شود سبک و مستحکم است، پس ما باید ورق روز دنیا را تولید کنیم، در لوازم خانگی هم نیاز به ورق سبک و منعطف است؛ برای اینکه بتوانیم نیاز واقعی مصرف کنندگان را تامین کنیم تمامی سرمایه گذاری را در شرکت فولاد مبارکه انجام دادیم که باعث شده ارزش افزوده و سرمایه گذاری بیشتری برای شرکت به همراه داشته باشد و در نهایت رضایت سهامداران را موجب شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه به سود خالص فولاد مبارکه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره‌ای کرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه طی پنج ماه سال جاری، نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان فولاد به فروش رساند و با احتساب گروه فولادمبارکه، کل فروش سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اگر همین روند تداوم داشته باشد و به بخش تولید خدشه‌ای وارد نشود، امسال به سود خالص ۵۰ هزار میلیارد تومانی دست می‌یابیم؛ این در حالی است که سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم.

عظیمیان با اشاره به تامین بیش از ۲۰ هزار تن اکسیژن رایگان توسط فولاد مبارکه برای مراکز درمانگر گفت: با شیوع کرونا، اکسیژن به عنوان ماده پیش از درمان مطرح شد و در تمام دنیا این عنصر حیاتی با کمبود شدید مواجه شد. شرکت فولادمبارکه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی از فروش اکسیژن مازاد چشم پوشید و بدون منت تاکنون بیش از ۲۰ هزار تن اکسیژن رایگان را در اختیار مراکز درمانگر سراسر کشور قرار داده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها هزینه کردیم و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای کنترل کرونا اختصاص دادیم و خرسندیم که همواره در کنار مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه از برنامه ساخت مسکن توسط دولت استقبال کرد و گفت: از همین فرصت اعلام می‌کنیم که آماده هرگونه همکاری برای این تامین این نیاز مهم مردم هستیم و تمامی امکانات را در این بخش بسیج می‌کنیم تا به این پروژه بزرگ ملی کشور یاری برسانیم.

وی با اشاره به تنش آبی موجود در فلات مرکزی کشور گفت: در راستای به حداقل رساندن مصرف آب شرکت فولاد مبارکه هم اقدامات بنیادین انجام دادیم که علاوه بر کاهش اتکا به آب خام به ارتقای به بهداشت محیط ۹ شهرستان که پساب آن‌ها را جمع آوری و تصفیه کردیم، کمک شده است. از سوی دیگر با ایجاد تصفیه خانه در شرکت فولاد مبارکه در چندین مرحله آب را بازچرخانی می‌کنیم و درصدد هستیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا مصرف آب خام را به حداقل ممکن برسانیم این درحالی است که کل برداشت سالانه شرکت فولادمبارکه از رودخانه زاینده رود با یک درصد، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فولادمبارکه تنها تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه رنگی در ایران
رئیس واحد گالوانیزه و ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولادمبارکه تنها تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه رنگی در ایران

آمادگی فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه در سمینار تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد» مطرح کرد:

آمادگی فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات

ارسال نظر