بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آفتی برای عرضه های اولیه

آفتی برای عرضه های اولیه
سهم‌های عرضه شده توسط بنیاد مستضعفان در یکی دو سال اخیر یا "وسپهر" یا "سیتا" که توسط تامین اجتماعی عرضه شده، بعد از عرضه اولیه رشد چندانی نداشته و این نشان می‌دهد سهم در قیمت مناسبی عرضه اولیه نشده است!
کد خبر : ۲۴۷۳۷۳

آفتی برای عرضه های اولیه

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در دو هفته گذشته شاهد ورود ۵ شرکت جدید بوده است. برخی در جا زدن‌های بازار را به عرضه‌های اولیه پیاپی گره می‌زنند و عده‌ای هم به شیوه جدید عرضه اولیه انتقاد دارند.

روزبه شریعتی مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سال‌ها است که مدعی هستیم "بازار سرمایه ما از بازارهای سرمایه جهانی عقب‌تر بوده و هنوز عمق کافی ندارد تا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند. درحالی‌که در بازارهای سرمایه بزرگ دنیا مثل بورس آمریکا کمپانی‌های بزرگی مثل جی پی مورگان فعال هستند و با توجه به امکانات متعددی همچون مشاوران سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی که در اختیار دارند، مردم را جذب سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌کنند؛ بازار سرمایه ما هنوز اقبال عمومی لازم را ندارد و..." این موارد به‌صورت کلیشه‌ای در این سال‌ها بارها مطرح‌شده و برای گذر از این شرایط راهی به‌جز افزایش عمق بازار سرمایه از طریق افزایش عرضه‌های اولیه و ورود شرکت‌های جدید به این بازار نداریم تا تنوع سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که نقدینگی، محدود نیست و در دست سرمایه‌گذاران به‌اندازه کافی نقدینگی وجود دارد بنابراین اینکه خروج نقدینگی ناشی از عرضه‌های اولیه را دلیل در جا زدن بازار سرمایه در روزهای اخیر مطرح کنیم، منطقی نیست ضمن آنکه معتقدم حتی اگر در دو هفته اخیر عرضه‌اولیه‌ای هم صورت نمی‌گرفت، بازهم بازار سرمایه در همین محدوده مدتی اصلاح می‌کرد.

شریعتی اضافه کرد: بازار سرمایه با رشد ۳ ماه اخیر، عقب‌ماندگی چندماهه خود را پس گرفت و به‌جای دلار ۱۸ هزارتومانی، دلار ۲۵۰۰۰ تومانی را مبنا قرارداد و بالا رفت و نسبت P بر E بازار در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بین ۶ تا ۱۰ است ولذا محدوده‌ای که بازارسرمایه در حال حاضر در آن قرار دارد، یک محدوده فرسایشی است که قیمت‌های جهانی، دلار ۲۵۰۰۰ تومانی و سایر عوامل و اتفاقات را در خود لحاظ کرده و مادامی‌که متغیرهای تأثیرگذار اعم از نرخ‌ خوراک پالایشی‌ها، گزارش‌های ۶ ماهه دوم، وضعیت نرخ گاز صنایع، نرخ دلار، توافق و... شفاف نشده باشد؛ بازار سرمایه در همین محدوده فعلی (۱۰ الی ۱۵ درصد بالاتر یا پایین‌تر) در نوسان خواهد بود.

شریعتی ضمن تأکید بر ضرورت عرضه اولیه سهام شرکت‌ها باقیمت ارزنده اظهار کرد: اگر در عرضه اولیه‌هایی که در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، قیمت‌گذاری با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌ها جذاب باشد، قطعاً نقدینگی از سایر بازارها هم به بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

آفتی برای عرضه های اولیه

وی با اشاره به عرضه اولیه شرکت پتروشیمی پارس در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید با توجه به ارزندگی سهم شرکت پتروشیمی پارس در زمان عرضه اولیه، نقدینگی از خارج بازار سرمایه به این بازار تزریق شد و "پارس" مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. الان هم اگر عرضه‌های اولیه در قیمت مناسب انجام شود، نقدینگی از خارج بازار سرمایه جذب این بازار خواهد شد. بخشی از انتقاداتی که این روزها به برخی از عرضه‌های اولیه وارد می‌شود، به دلیل قیمت‌گذاری سهم بالاتر از ارزش ذاتی است. البته که ماهیت بازار سرمایه با سایر بازارها متفاوت است و اگر عرضه اولی در قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی انجام شود (همچون عرضه اولیه برکت)، مورد اقبال بازار سرمایه قرار نخواهد گرفت و بالعکس.

شریعتی اضافه کرد: معتقدم برای افزایش عمق بازار سرمایه حتی می‌توان در هفته ۴ شرکت را عرضه اولیه کرد؛ مشروط بر آنکه عرضه اولیه‌ها در قیمت جذاب و مناسب انجام شود تا سرمایه‌گذاران به آن‌ها اقبال نشان دهند و نقدینگی جدید جذب این بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با انتقاداتی که به روش عرضه اولیه به‌صورت ترکیبی مطرح‌شده، عنوان کرد: عرضه اولیه به روش ترکیبی و تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شاید برای جذب سرمایه‌گذاران غیرمستقیم، روش مناسبی باشد. اما محدودیت دامنه نوسان، ایراد بزرگ بازار سرمایه ما است که نه‌فقط عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ که عرضه‌های اولیه با روش ترکیبی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و چالش صف خرید بعد از عرضه را به دنبال دارد. عرضه اولیه به روش ترکیبی در شرایطی اثرگذار خواهد بود که دامنه نوسان وجود نداشته باشد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس تحلیل، اقدام به قیمت‌گذاری سهم کنند و اگر قیمتی که توسط صندوق‌ها تعیین شد، از دید عرضه‌کننده جذاب نبود، متعهد اقدام به خرید سهم کند.

شریعتی تصریح کرد: قطعاً اگر محدودیت دامنه نوسان درروش عرضه اولیه ترکیبی برداشته شود، قیمت‌گذاری به‌صورت منطقی صورت خواهد گرفت و این شائبه احتمال دست‌کاری قیمت سهم هم برطرف خواهد شد. چراکه هدف و استراتژی اصلی هر صندوق، کسب بیشترین بازدهی برای مشتریان خود است و حتماً قیمت‌گذاری بر مبنای تحلیل سهم صورت خواهد گرفت. بنابراین اولین پیشنهاد برای جذاب‌تر شدن روش عرضه اولیه ترکیبی، حذف دامنه نوسان یا افزایش دامنه نوسان سهم‌ها در این روش است تا معاملات این سهم‌ها هر چه زودتر به تعادل برسد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: ایراد دیگری که متوجه عرضه اولیه ترکیبی است این است که چرا باید تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری به یک نسبت در این عرضه سهیم باشند و صندوق‌های بزرگ‌تر که حجم بزرگ‌تری هم دارند، سهم بیشتر در عرضه نداشته باشد؟ هر صندوق باید با توجه به بزرگی و تعداد یونیت‌های خود در عرضه‌های اولیه سهم داشته باشد. درمجموع معتقدم عرضه اولیه با روش ترکیبی روش مناسبی است؛ مشروط بر آنکه محدودیت دامنه نوسان موجب نشود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اساس پدیده صف‌نشینی اقدام به عرضه کنند. در چنین شرایطی قطعاً سهم‌ها با نگاه تحلیلی قیمت‌گذاری شده و به ارزش ذاتی خود خواهند رسید.

وی اضافه کرد: اگر عرضه‌های اولیه یک سال اخیر را موردبررسی قرار دهید متوجه می‌شوید بسیارند سهم‌هایی که بعد از عرضه اولیه، رشدی نداشته و بسیارند سهم‌هایی که بعد از عرضه ، رشد زیاد داشته و مورد استقبال مردم و سرمایه‌گذاران قرارگرفته است. البته شاید ایراد اصلی در این مورد متوجه بورس اوراق بهادار باشد که به نظر می‌رسد در فرآیند قیمت‌گذاری سهم‌ها در عرضه اولیه، قدرت و نفوذ سهامدار عمده تأثیرگذار است.‌

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: برای مثال سهم‌های عرضه‌شده توسط بنیاد مستضعفان یا "وسپهر" یا "سیتا" که توسط تأمین اجتماعی عرضه‌شده، بعد از عرضه اولیه رشد چندانی نداشته و این نشان می‌دهد سهم در قیمت مناسبی عرضه اولیه نشده است. امیدواریم عمق بازار سرمایه با افزایش عرضه‌های اولیه افزایش یابد و شرایطی فراهم شود که سهام شرکت‌ها در قیمت‌های جذابی عرضه گردد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خوب و بد‌های عرضه اولیه با روش جدید!
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگر امید اظهار کرد؛

خوب و بد‌های عرضه اولیه با روش جدید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
شکی نیست که در همه مواردمنجمله عرضه اولیه همه عوامل مافیا فعال هستند تا از هرطریق بهره برداری نه بلکه اختلاس کنند در اینجا جای تحلیگر حرفه ای ومستقل همواره خالی بوده است .افرادی تحت نام تحلیگر بازارپفکی سال قبل را توجیه وتفسیرمیکردند وتایید کمتردیده شده که عرضه ای را بدرستی تحلیل کرده باشند قیمتها را چه کسانی تاییدو روانه عرضه کردند. از حق نباید گذشت که سازمان بورس کارنامه خوبی دارد بعنوان بازوی اجرایی مافیا ورانت
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
خلق قوانین رانتی،موجب پایین اومدن امنیت روانی، دل سردی سرمایه گذاروخروج پول حقیقی از بازار میشود.لطفا مدیران بورس ،با اجرایی کردن تئوریهای آب دوغ خیاری خود،زمینه فرار سرمایه از بازار نشوند.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
در زمان سقوط بازار عرضه اولیه را متوقف کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
آفت بازار فقط فقط کارشناسهای خودفروخته هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
این همه حرف مفت است . وقتی این قدر آشکارا فساد و دست کاری در بورس است هیچ حرف دیگری معنی ندارد.
مرهم نیستید حداقل نمک نپاشید به زخم ما سهامداران حقیقی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
نبود دامنه نوسان یعنی راحت تر غارت شدن دارایی مردم، بعضی از مردم هم فقط همین یاد گرفتند که بگن دامنه نوسان برداشته بشه در حالی که غافل از نقشه حقوقی ها هستند. در حقیقت حقوقی ها دانسته و حقیقی ها ندانسته بر این مسئله تاکید دارند.
در مورد عرضه اولیه ها هم صد در صد ورود عرضه های اولیه پی در پی در نقطه مقاومت شاخص کل و هم وزن نه اتفاقی بود نه بی تاثیر، در حقیقت هدف پایین کشیدن بازار و مفت خری سهام حقیقی ها بود که به نحو احسن انجام شد. ۴ تا عرضه اولیه در هفته؟ آقای محترم عمق بخشیدن به بازار قاعده و اصول داره و همچنین پروسه ای زمان بر هست همین جور هر دم بیل نیست و باید به فکر سهامداران حال حاضر بازار هم بود و صرفا به فکر اینکه یه عده جدید بیان و سود ببرند نمیشه بود.
اراکی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
دامنه قیمت حذف شود ولی به شرط آنکه عرضه اولیه مثل قبل بین عموم مشتریان داده شود نه چند صندوق یا شخص حقوقی. الان یک صندوق سهام اولیه را تصاحب کرده و رسیدن به سود به جای یکماه و دوماه را می خواهد یکروزه تمام کند... یعنی هم خر و هم خرما هم آش با جاش همه را یکجا ببلعند...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
کارشناس جان عضنفر ول کن و حسین کلانی رو بگیر شما که مثال بورس های جهانی رو می زنید و گلا یه دارید اول تکلیف حجم منبا و دامنه نوسان من دراوریتون درست کنید که در هیچ جای دنیا چنین دامنه نوسان و حجم مبنایی نداریم بعد وارد جزئیات شوید اشکال و مشکل به این کلفتی و درشتی را نمی بینید و از جاها صحبت می کنید اسم خودتان هم گذاشتن کارشناس . تا دامنه نوسان حذف نشود هیچ قانونی در بورس موفق خواهد شد مثل تیم فوتبالی که به زور به دروازبان می گوئیم نباید از دستانت استفاده کنی بعد کار فنی تیم به دنبال مشکل در خط دفاع می گردد و همه هم میگویند خوب درست است دفاع ضعیف است باید خرج شد
محمد نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
جناب کارشناس حرفهاتون متین،ولی برای سهامدارانی که یه دولت بی وجدانی سرشون کلاه گذاشته و دار و ندارشون رو به یغما برده و هنوز سی درصد همچنان در ضرراند آیا حرفهای شما رو به عنوان یک کارشناس میپذیرند،مگر اینکه زبانم لال یه شما یه رانت و منافعی میرسه که این سخنان گوهر بار را میفرمایید...به هر حال شما باید اول بگویید ضرر سهامداران بخت برگشته جبران بشود بعد بسم الله..کور شود هر آنکه نتواند (عرضه اولیه)دید
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
چیه این روش ترکیبی،اگه بد است چرا کارشناس میگه به صندوق بزرگا بیشتر بدید،؟یه جور از دزد بگیر بده فالگیره این حکایت
سید رحمان حسینی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
شرکتهای سرمایه گذاری وقتی که مطمئن هستند با هر قیمتی که عرضه ی اولیه را خریداری کنند در روز بعد میتوانند با ۵ درصد سود عرضه کنند قطعا هیچ تلاشی برای کشف قیمت واقعی و ارزش گذاری واقعی نخواهند کرد! چرا بجای شرکتهای سرمایه گذاری خود سازمان بورس و ...اقدام به ارزش گذاری و قیمت گذاری واقعی یا نزدیک به واقع نمیکنند! ؟
حمید لرستان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
شریعتی خیلی خیلی اشتباه میکنه یا با قصد وغرض صحبت می فرماید زیرا با اینکه شاخص فقط با مثبت شدن چند سهم پروژه محور بالا رفته اما اصلاح شاخص شامل کل سهام بازار شده وبه همین دلیل نه تنها کوچکترین جبران ضرری از سهامداران نشده بلکه در بسیاری از نمادها زیان سهامدار حتی بیشتر از زمان شاخص 1100قبل گردیده یعنی زیان شصت درصدی تبدیل به زیان هفتاد درصدی شده احتمالا آقای شریعتی از رانت خواران دولت اصلاحات تشریف دارند ودنبال ماست مالی گند کاریهای گذشته شان هستند
Mbm
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
عرضه اولیه کشف قیمت ندارد هدف از عرضه اولیه معرفی شرکت به سرمایه گذار خرد می‌باشد.و عرضه اولیه توسط بورس کمتر از ارزش ذاتی به مردم باید عرضه شود.این مقدار تخفیف برای ده یا15درصد سهام یک شرکت بعنوان اشانتیون از طرف شرکت باید وجود داشته باشد. تا من خریدار برای 50سهم توسن که به پرتفویم اضافه شده در مورد شرکت تحقیق کنم . اگر مناسب بود وقتی به ارزش ذاتی نزدیک شد اضافه کنم و یا برعکس اگر با سرمایه‌گذاری من هم خوانی نداشت ردش کنم.من با مدل قدیمی موافق و با دو مدل جدید مخالف هستم اولا رانت و بی عدالتی می‌باشد.و در کلیه نظر سنجی ها از مردم میخواهم که برای مخالفت با این طرح همه ای صندوقها و سهامی که به این طریق واگذار میشود را تحریم کرده و خرید نکنند
جانپور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
با سلام جناب لطفاً به جای عنوان رشد آن چنانی نداشته بفرمایید افت آن چنانی داشته که اگه با احتساب تورم یک ساله درنظر بگیریم بیش از دوبرابر قیمت واقعی آن به مردم فروختند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
بنیاد .... هر جا باشد فساد سرمایه ای هست
داود سبزعلی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
سلام متاسفانه هیچ چیز این ... روی حساب کتاب نیست عرضه اولیه باید با نصف قیمت عرضه بشه اما تو کشور ما دو برار عرضه میشه و هیچ کسیم مسئولیتشو گردن نمیگیره