بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
اوراقی که مانند نهنگ بازدهی بورس را می‌بلعد!
معاملات بورس تهران نیازمد حمایت‌های واقعی برای جبران لطمه‌های فاروانی بوده که به اعتماد سرمایه‌گذاران زده شده اما؛ این دولت نیز مجبور به طی مسیر دولت قبل در فروش اوراق بوده و تاکنون وزرای جدید، هیچ راهکاری را نداشته‌اند تا پاستور دست در جیب ملت نکند.
کد خبر : ۲۴۷۵۸۵

حمایت یا حماقت! اوراقی که مانند نهنگ بازدهی بورس را می‌بلعد!

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران در روز معاملاتی گذشته باردیگر تحلیل‌گران و عساتید را سورپرایز کرد چراکه بازهم شاخص‌ها افت قابل توجهی داشتند به گونه‌ای که شاخص‌کل از مقاومت یک میلیون و چهارصد هزار واحد هم یک پله عقب‌نشینی کرد.

در هفته جاری، روند معاملاتی که بورس تهران تجربه کرد، کاملا غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود و این رکودی که روند معاملات به خود دید، فاصله و گپ موجود بین اصلاح و ریزش را کمتر کرد تا سهامداران با دقت ویژه‌ای از این پس روندها را به نظاره و تصمیم‌گیری بنشینند.

براستی باید از مسئولان و تصمیم‌گیرانی که مدیران ارشد بورسی هستند و از پشت استیشن‌ها سر درمی‌آوردند پرسید که طی ماه گذشته روند بازار دستخوش تغییرات بنیادی خاصی نشده و چرا بازار پس از صعودی متعادل، از دوربرگردان جبران زیان‌ها بازگشت!!!

با نگاهی به تابلوی بورس تهران می‌توان به این نکته رسید که طی آغاز معاملات فشار فروش زیادی در بازار وجود نداشت اما به مرور با افزایش حجم عرضه اکثر نمادها به دامنه منفی و صف فروش رسیدند و اکثر نمادهای شاخص ساز منفی شدند.

ارزش معاملات بورس تهران بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس هم بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان معاملع انجام شد.

دلار امیدوار به خواب نیویورک با رویای شانگهای 

دلار در یک چله تنها بالا و پایین می‌پرد! این ارز که چند روزی بوده در نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان کنگر خورده و به معنای واقعی ثبات رسیده است، تنها در همین محدوده ۴۰۰ تومان راپل می‌کند و آنچنان میل صعود و نزول را در آن نمی‌توان مشاهده کرد.

دلار در آخرین معاملاتی که بازارهای موازی از خود برجای گذاشتند با نرخ ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید و نرخ خرید دلاریون از فروشندگان نیز با ۲۷ هزار و ۳۵۰ تا ۳۷۰ تومان نرخ‌گذاری می‌شد.

البته سورپرایزی مانند اجلاس و توافقنامه شانگهای اینبار امید اهالی بازار دلار را به‌گونه‌ای پیش برده که شاید در نشست وزرا در نیویورک معجزه‌ای رخ دهد و دولتی که زبان دنیا را بلد نیست، برجام و FATF را هم به سرانجامی برساند و این موضوع شاید الان به طنز در بین این افراد مطرح می‌شود اما؛ درست زمانی که انتظار کاری پیش نمی‌رود، گشایش‌ها انجام می‌شود. 

سکه قلنج شکاند

نرخ سکه پس از یک هفته کاهش در معاملات سکه‌فروشان کمی رشد داشت و با ۵۰ هزارتومان افزایش قیمت سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسید و سکه امامی نیز با افزایشی اندک ۲۰ هزارتومانی به ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزارتومان قیمت‌گذاری و معامله شد.

همچنین نرخ هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی‌ها نیز ۱۰ هزارتومان افزایش را به خود دید تا هر گرم طلا با نرخ یک میلیون و ۱۴۲ هزارتومان و هر مثقال طلا نیز با نرخ ۴ میلون و ۴۹۴ هزارتومان دست به دست شود.

نفت، شکلات تلخ

در حالی که اهالی نفتی بازار طی هفته گذشته امیدوار به صعود نفت و ساختن مجدد روزهای عالی با بشکه‌های نفت بودند اما؛ نفت در این هفته کاملا شکلات تلخ بود و با کاهشی ۰.۵درصدی نفت را به پایین‌تر از نرخ ۷۴ دلار رساند.

از شرق تا غرب

با نگاهی به بازارهای شرقی می‌توان Nikkie را با افت ۲۱۴ واحدی و شاخص شانگهای را با کاهشی در حدود ۱۱ واحد به نظاره نشست و البته این قرمزپوشی تنها مختص شرقی‌ها در بازارهای جهانی نبود و داوجونز نیز با ۵۰ واحد و S&P در حدود 4واحد کاهش را به خود دیدند اما؛ شاخص نزدیک با ۰.۹۲ درصد در میان بزرگان تنها سبزپوش بود.

بازار امروز نوبت کیست 


سهامداران عزیز اگر توجه داشته باشید محدوده شاخص کل به ۳۸۰ واحدی رسیده که این محدوده‌ای حمایتی کاملا مهمی بوده و حتی اگر با ابزارهای تکنیکالی نیز بخواهیم بررسی کنیم، این محدوده با ابرکومو و فیبوناچی نیز نشان‌دهنده شرایط بهتری برای بازار امروز هستند.

باید توجه داشت که ارزش معاملات نسبت به روز گذشته نیز ۳۴درصد افزایش داشت و به ۷ همت رسید که این موضوع حاکی از آن بوده که شرایط نقدشوندگی بازار نیز رو به بهبود است اما؛ بزرگ‌ترین مشکل بازار نبود خریدارانی است که این روزها هوش سرمایه به آنها اجازه ورود نمی‌دهد زیرا ابهامات بازار باید از سوی مسئولان بورسی به خصوص مجلسی‌های تازه آمده به دولت، برطرف شود.

بازار می‌تواند در دقایق ابتدایی خود شرایطی متعادل مثبتی را سپری کند اما؛ در روزهای چهارشنبه معمولا دست بی‌قرار عرضه‌ها و فروش کاملا بر تن بازار خراش وارد می‌کند و پولدارها برای رفتن به تعطیلات اوج و نزول بازار را نمی‌فهمند و به فکر جیب خود هستند بنابراین انتظار می‌رود که برخی گروه‌ها و حتی تک‌سهم در محدوده تعادلی قرار بگیرند و برخی از آنها مثبت به کار خود پایان دهند.

سهامداران گرامی باید توجه داشت که اتفاقاتی که بورس تهران از فروش اوراق بدهی کاملا متضرر خواهد شد و خبرهایی مبنی بر فروش ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی کاملا به زیان تمام سرمایه‌گذاران تمام خواهد شد؛ البته نمی‌توان دلیل آن را فهمید که چرا دولت بازدهی بازارسرمایه را کمتر از اوراق فروشی‌ها کرده است!

فروش سهام با P/E حدود ۵ و کمتر با هدف تبدیل به اوراق توجیه پذیر نیست و نخواهد بود و به سهامداران توصیه می‌شود که به‌هیچ عنوان اگر در تله فروش سهم‌های با ارزش خود نیفتاده‌اید، چند روز دیگر را هم صبر پیشه کنید؛ باید باور کرد که فروش سهام در این سطوح قیمتی آن‌هم با دیدگاه میان‌مدت از لحاظ سرمایه‌گذاری و هوش‌سرمایه اصلا عقلانی نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
با مدیریت بی همتای دهنوی آینده ای بهتر از این در انتظار سهامداران بینوا خواهد بود. تازه تیم تحقیقاتی تشکیل داده تا ببینند محدودیت دامنه نوسان رو چکار باید کرد. در این حد ایشون کارش درسته ...!