بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مجوزی برای سامانه‌های معاملاتی مستقل بورس‌ها

مجوزی برای سامانه‌های معاملاتی مستقل بورس‌ها
طبق دستورالعملی که مدتی است به بورس‌های ابلاغ‌شده، بورس‌ها می‌توانند سامانه‌های معاملاتی خود را بنا به نیاز خود راه‌اندازی کنند.
کد خبر : ۲۴۷۶۲۵

افزایش رقابت بین بورس ها با راه اندازی سامانه های معاملاتی مستقل

به گزارش بورس نیوز، زمزمه‌هایی از جدا شدن سامانه معاملاتی بورس و فرابورس مطرح است. 

روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: همین حالا هم تجهیزات فنی سامانه معاملاتی بورس و فرابورس، از یکدیگر جداست و این دو سامانه بر روی یک پلتفرم مشترک کار نمی‌کنند. به عبارتی در حال حاضر هم سامانه معاملاتی بورس و فرابورس از یکدیگر جدا هستند و فقط مدیریت و راهبری واحدی دارند و هرکدام از بورس‌ها، هسته مرکزی مختص خود را دارند. تقریباً ۵ سالی است که به سبب پایین آوردن ریسک سامانه‌های معاملاتی بورس و فرابورس، سامانه معاملاتی بورس و فرابورس از لحاظ فنی و تکنیکال از یکدیگر جدا شدند. ولی هر دو سامانه در اختیار شرکت مدیریت فناوری بورس است و در واقع، شرکت مدیریت فناوری بورس، در حوزه نگهداری و توسعه سامانه معاملاتی، این دو زیرساخت را مدیریت می‌کند.

افزایش رقابت بین بورس ها با راه اندازی سامانه های معاملاتی مستقل

بورس‌ها با در اختیار داشتن این سامانه معاملاتی می‌توانند از ابزارهای مالی جدیدی همچون ابزارهای مشتقه، اختیار خرید و اختیار فروش سهام، فروش تعهدی، معاملات آتی و... بهره ببرند.

وی افزود: بحثی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح‌شده که به‌واسطه آن، هر یک از بورس‌ها سامانه معاملاتی مستقل خود را داشته باشند، موضوعی است که در تمامی بازارهای سرمایه جهانی رواج دارد. در تمام دنیا فناوری سامانه معاملاتی در اختیار بورس‌ها است؛ و نه نهاد ناظر و رگلاتور. نهاد ناظر صرفاً کار نظارت انجام می‌دهد و حوزه اجرای معاملات در اختیار بورس‌ها است. در کشور ما اما، به سبب توسعه سریع‌تر و کنترل بیشتر معاملات، مسئولیت سامانه معاملاتی بورس‌ها بر عهده شرکت مدیریت فناوری(تحت مالکیت سازمان بورس) بوده است. طبق دستورالعملی که مدتی است به بورس‌های ابلاغ‌شده، بورس‌ها می‌توانند سامانه‌های معاملاتی خود را بنا به نیاز خود راه‌اندازی کنند. این طرح بر اساس مطالعه بازارهای سرمایه جهانی ارائه‌شده و در تمام بازارهای جهانی، بورس‌ها مسئولیت سامانه معاملاتی را به عهده‌دارند.

دهقان در پاسخ به این سؤال که "آیا با امکانات داخلی، توانایی راه‌اندازی سامانه معاملاتی بورس و فرابورس به‌طور مستقل را داریم یا نه؟" گفت: الزاماً برای راه‌اندازی سامانه معاملاتی مستقل بورس و فرابورس نیاز به همکاری با یک شرکت خارجی نیست. یک سامانه معاملات داخلی توسط خود شرکت مدیریت فناوری تولیدشده و آماده بهره‌برداری است و هر یک از بورس‌ها که تمایل داشته باشند می‌توانند از همین سامانه معاملات بومی، استفاده کنند. ولی به‌هرحال این در حوزه اختیارات هر یک از بورس‌هاست که انتخاب کنند که از سامانه معاملاتی بومی استفاده می‌کنند یا تمایل دارند از طریق یک شرکت خارجی، سامانه معاملاتی مستقل خود را راه‌اندازی کنند.

این مقام مسئول در رابطه با مزایای داشتن سامانه معاملاتی مستقل توسط بورس و فرابورس اظهار کرد: داشتن یک سامانه معاملاتی مستقل و مختص به خود توسط بورس و فرابورس، می‌تواند رقابت بین این دو شرکت را افزایش دهد و در حوزه تکنولوژی، فضای رقابتی ایجاد کند؛ چراکه به‌هرحال در اختیار داشتن چنین سامانه معاملاتی امکان استفاده از ابزارهای معاملاتی جدید را به بورس‌ها خواهد داد. توسعه بازار و افزایش عمق آن‌ها و استفاده از ابزارهای مالی جدید نیازمند توسعه سامانه معاملاتی است. بورس‌ها با در اختیار داشتن این سامانه معاملاتی می‌توانند از ابزارهای مالی جدیدی همچون ابزارهای مشتقه، اختیار خرید و اختیار فروش سهام، فروش تعهدی، معاملات آتی و... بهره ببرند. با این تفاسیر،شاید بتوان گفت در اختیار داشتن یک سامانه معاملاتی مستقل توسط بورس و فرابورس، می‌تواند سرآغازی برای توسعه بازار سرمایه و دوطرفه شدن این بازار باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سامانه‌های معاملاتی، پاسخگوی ابزارهای مالی همچون فروش تعهدی نیستند. اگرچه تلاش شده امکاناتی مشابه، شبیه‌سازی شود؛ اما هرگز به معنای واقعی نتوانستیم از چنین ابزارهایی در بازارمان استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در ادامه عنوان کرد: این موضوع فعلاً در حد دستورالعمل است و اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته، اما راه‌اندازی یک سامانه معاملاتی مستقل و مختص به هر یک از بورس‌ها که توسط بورس‌ها اداره شود، در بهترین حالت حداقل یکی تا دو سال زمان نیاز دارد. ولی به‌هرحال این مسیر باید پیموده شود و چه‌بهتر که هرچه زودتر قدم به این مسیر بگذاریم. البته ایجاد این زیرساخت‌ها اقدامی بدون هزینه و کوتاه‌مدت نیست و باید دید آیا بورس‌ها تمایلی برای ورود به فضای رقابتی و پذیرش چنین مسئولیتی را دارند یا همچنان ترجیح می‌دهند مسئولیت سامانه معاملاتی به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. ورود به حوزه فناوری اطلاعات نیاز به حجم سرمایه‌گذاری سنگینی هم دارد؛ اما با توجه به شرایط فعلی بورس‌ها و وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های بورس و فرابورس، به نظر می‌رسد بورس‌ها از عهده این سرمایه‌گذاری برمی‌آیند. ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری، در آینده درآمد مطلوبی هم نصیب بورس‌ها خواهد کرد.

دهقان در خاتمه در رابطه با تأثیر اجرای این طرح بر وضعیت بورس کالا و بورس انرژی گفت: وقتی صحبت از بورس‌ها مطرح می‌شود، بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی را شامل می‌شود. بورس کالا و بورس انرژی هم امکان استفاده از چنین فرصتی را دارند. نکته اینجاست که در حال حاضر بورس کالا تقریباً سامانه معاملاتی مختص به خود را دارد و فقط در بعضی از موارد همچون معاملات گواهی سپرده کالایی از سامانه معاملاتی که زیر نظر شرکت مدیریت فناوری استفاده می‌شود، بهره می‌گیرد. اما به‌هرحال چنین فرصتی برای تمامی بورس‌ها فراهم است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند
مجموع وثایق تملیکی بانک‌های بورسی به بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید!

کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند

دل نگرانی هایی که تن بورس را لرزاند
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دل نگرانی هایی که تن بورس را لرزاند

بیش واکنشی بازار سرمایه به ابهامات
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بیش واکنشی بازار سرمایه به ابهامات

عرضه اولیه با روش ترکیبی به یک شرط
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه اولیه با روش ترکیبی به یک شرط

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
شبیه یه شوخی هست
این آقای دهقان که الان مدیرعامل شده مسئول سیم کشی شبکه فرابورس بوده. الان داره در مورد نرم افزار نظر تخصصی میده!!!

این حرف من به عنوان یه متخصص نه یه وراج اینجا ثبت بشه. محال هست سامانه بومی و ایرانی وجود داشته باشه یا در حال حاضر تولید بشه که بتونه این مقدار تراکنش را ساپورت کنه. مطمئنم هستم این حرف هم شبیه حرفهای توخالی مثل دستگاه کرونا یاب و سیستم عامل ملی و پیام رسان ملی و واکسن ملی و ... هست که به زمانش باعث خنده خواهد شد.

این شخص هیچ اطلاعات فنی نداره و کد ننوشته و الان داره چنین نظری میده. فقط یه پولی میاد وسط و توسط یه عده هاپولی میشه و میره. دقیقا مثل وام 40 میلیاردی که به هر پیام رسان ملی دادن و رفت رو هوا. در حالی که حتی سورس کد پیام رسان های ملی از برنامه های اپن سورس مجانی خارجی بود!!!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
با سلام و احترام و سپاس
مقصود از سامانه نرمالیزه شده که امروز نیاز حیاتی بورس ما است ، یک سامانه ای باشه ، تفکیک معاملاتی کنه ، بعنوان مثال سهمی که ارزش بازاری یک دهم فولاد مبارکه اصفهان داره یا مثلا عرضه اولیه اخیر به پارارل در مقابله سهامی مثل شستا فعالیت داره البته بحث فعالیت اون ایراد نیست امّا بوضوح دیدیم وقتی مثلا سهمی مثل شستا شروع به اصلاح میکنه یا بازار گردانی باقی سهام هم خواسته ناخواسته صف فروش می شوند نکته اساسی القای مفهومی شده که معامله گر خرد عمدتاً فکر میکنه تبعیت کل بازار از تعدادی سهم بخصوص او هم بدون دید بنیادی وارد صف فروش سهم خودش میشه روی حساب اینکه مثلا فلان کانال فلان سیگنال رو داده خب بوضوح باز هم میبینیم کانال های سیگنال دهی متاسفانه یا خوشبختانه یک ابزاری برای سهامدار شده بعضا متاسفانه اعتیادی یک خط مشی و تعهد که مثلا وقتی عنوان میشه لفظ غلط لیدری بازار بازار ممکنه صفوفش مغشوش بشه ، حال اگه لازمه تفکیکی صورت بگیره ، مفتضیست یا فرهنگ سازی یا هر متد مهم مرتبطی. دوم روال معاملات سهامی تعداد اوراقشون بالا هست از یک حدی مثلا ۲۰ میلیارد برگه سهم و چند مالکیتی فرضا مالکیت عمده به علاوه شرکتهای دیگر بعلاوه صندوق های استانی بعلاوه صندوق های خصوصی بازارگردانیش قابل هضم و درک نمیشه ، گپ ردیف های اردرگذاری برفرض ۰،۱ ریال صدم ثانیه ای سوییچ میشه و بسیار مشاهده میشود در پایان روز معاملاتی بازار گردان سخترتر میتونه نماد رو جمع کنه یا سروسامان بده یا به روز معاملاتی بعدی موکول میشه یا مثلا اردر قوی بخواهد در صف فروش یا خرید در سقف بگذار آنقدر مالکیتا زیاد تعداد اردرها زیاد نفرات متقاضی زیادکل هر بازارگردانی رقیق میشه در مورد موضوع حتی بسیار مهم تر از موضوع بند ۱ باید چاره ای اندیشیده بشه ، ممنون و تشکر
۳. سهام عامل تورم نیست افرادی که این ادعا میکنند یا نا آشنای بازار سهام هستند یا نافی منافعی چون روال مدیریت سرمایه است کنترل بازار روی قیمت ها فقط برای کالاست سهم مفهومش قیمت نیست و برندبنگ و اعتبار و یک حسن این ادبیات هم همچون ضد آفت باید با اون هماهنگی و فرهنگ سازی بشود .
ساهو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
با سلام
با این تفاسیر شرکتهای فراکاب باید افزایش سرمایه زیادی در نظر بگیرند جهت خرید این نرم افزارها و یا پول بدن به خارجیها تا بروزرسانی کنند.
در هرحال باید این کار انجام بشه چون دولت برنامه فراوانی برای بازارسرمایه دارندآنهم با این حجم از داد وستد
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
متاسفانه برند ایرانی فقط جایگاه رانت خواران شده به بهانه خودکفایی و تولیدملی و.....صدها شعار دهان پرکن دیگرمثل واکسن ایرانی و اینترنت ملی و.... امکانات مالی می گیرند و نتیجه و بازدهی آن نزدیک به صفر است می ماند آقایان و جیب های برآمده از پول و دوباره آقایان دنبال طرحی دیگر و رانتی دیگر فعلا آسیاب این افراد می چرخد دیگر کسی به این شعارها توجه نمی کند