بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام
کارشناس بازارسرمایه گفت: بازار سرمایه ازنظر تحلیلی جای افت ندارد و با توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها، اکثر سهام در کف قیمتی هستند و با توجه به اینکه گزارش‌های ۶ ماهه هم به‌زودی روی سامانه کدال منتشر خواهد شد و سرمایه‌گذاران به پتانسیل‌های شرکت‌ها بیشتر پی خواهند برد.
کد خبر : ۲۴۷۷۰۵

واکنش هیجانی سهامداران خرد به برداشت های غلط از برجام

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه بعد از ۲ هفته منفی، امروز شروعی سبز داشت و مجددا کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پس گرفت.

الناز افشار کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: افت بازار در دو هفته گذشته چند دلیل داشته است. اولین دلیل مذاکرات وین بود و برآوردها و محاسبات اشتباه سهامداران در مورد تأثیر توافق احتمالی منجر به رفتار هیجانی در بعضی از سهامداران خرد شد.

وی ادامه داد: درواقع خوش‌بینی نسبت به توافق و احیای برجام موجب شد برآورد سهامداران از نرخ ارز کاهشی باشد و عده‌ای شروع به فروش هیجانی سهام خود کنند. حال‌آنکه شخصاً معتقدم در عمل، توافقی صورت نخواهد گرفت و نرخ ارز صعودی خواهد بود. مهم‌ترین عامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه هم، نرخ ارز است. دومین عامل، عرضه‌های اولیه‌ای بوده که در چند هفته گذشته در بازار سرمایه ما صورت گرفته است. بسیاری از سهامداران خرد برای خرید این عرضه‌های اولیه شروع به فروش سهامی که داشتند کردند و همین موضوع، نقدینگی را جذب عرضه‌های اولیه کرد. در شرایطی که بازار سرمایه، هنوز بازار کم‌عمقی است و این روزها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است، این عرضه‌های اولیه در منفی‌های بازار بی‌تأثیر نبود.

افشار افزود: عامل بعدی مقاومت شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بود. به لحاظ تکنیکالی، شاخص کل در این محدوده با مقاومت مواجه بود و واکنش نشان داد و افت کرد. تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها هم عامل دیگری بود که منفی‌های بازار سرمایه را تشدید کرد. طبق روال سنوات گذشته ، امسال هم در شهریورماه شاهد تسویه معاملات اعتباری و کارگزاری‌ها و فشار فروش در این ماه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که "آیا به لحاظ تحلیلی بازار سرمایه ما جای افت بیشتری دارد یا نه؟" گفت: بازار سرمایه ازنظر تحلیلی جای افت ندارد و با توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها، اکثر سهام در کف قیمتی هستند و با توجه به اینکه گزارش‌های ۶ ماهه هم به‌زودی روی سامانه کدال منتشر خواهد شد و سرمایه‌گذاران به پتانسیل‌های شرکت‌ها بیشتر پی خواهند برد؛ به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال بازار مثبتی در پیش خواهیم داشت. علاوه بر این با توجه به اینکه در سایر بازارها ازجمله بازار مسکن، بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است، به نظر می‌رسد نقدینگی راهی بازار سرمایه خواهد شد.

مدیر شعبه غرب کارگزاری بانک مسکن تصریح کرد: این در حالی است که فارغ از منفی و مثبت‌های بازار، بازار سرمایه این روزها حجم معاملات خوبی دارد و پول‌های بزرگ در حال خرید هستند. سرمایه‌گذارانی که افق زمانی بلندمدتی دارند، سهام ارزنده را در کف قیمتی شکار می‌کنند؛ اما سهامداران خرد معمولاً دچار هیجان هستند. به سهامداران توصیه می‌شود بر مبنای تحلیل و بررسی صورت‌های مالی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و سهم‌هایی که ارزش ذاتی آنها باقیمت تابلو فاصله زیادی دارد و under value هستند، خریداری و نگهداری کنند. معامله بر اساس هیجان، فقط منجر به ضرر و زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد.

افشار در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: از نگاه تحلیلی، سهم‌های گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و بانک‌ها چشم‌انداز مثبتی دارند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
درسته بازار بورس جای منفی شدن نداره چون سهام بنیادی ها همه شرایطشون خوبه اما این حقوقی های .. هستند که بورس خراب میکنند و تا بازار مثبت میشه شرو به تخریب میکنند ...